W sieci od 11 lat!
Strona główna Publicystyka Artykuły sprzętowe

Artykuły sprzętowe

PC do gier w 2024 roku – alternatywa dla konsol?

poradnik pc 2024 baner

Zapewne większość użytkowników Strefy grywa głównie na konsolach. Część z was może być jednak zainteresowana spróbowaniem czegoś innego lub też świadoma jest już zalet PC jako platformy gamingowej i zastanawia nad kupnem takiego sprzętu. Mogą oczywiście również znaleźć się osoby, które mimo braku zainteresowania kupnem PC w danym momencie chcą się po prostu dowiedzieć czegoś więcej. Dla wymienionych osób zdecydowałem …

Mamy to! Recenzja konsoli POLYMEGA

polymega baner

Prawie dokładnie 5 lat temu informowałem na Strefie, chyba jako pierwszy w Polsce, o pracach nad zupełnie nową konsolą retro o nazwie RetroBlox. Zgodnie z zapowiedziami miała to być pierwsza modularna konsola, pozwalająca m.in. na odtwarzanie gier z pierwszego PlayStation. Od tego czasu projekt przeżył sporo wzlotów i jeszcze więcej upadków. Wielu zaczęło już powątpiewać w to czy sprzęt w …

Jak wykorzystano (zmarnowano?) nadwyżki oficjalnych ekranów do PS one w Europie?

psone screens baner

Premiera PS one w lipcu 2000 roku sprawiła, że pierwsza konsola Sony, mimo ponad 5 lat na karku, złapała drugi oddech i znów zaczęła się bardzo dobrze sprzedawać, szczególnie na rynkach wschodzących, takich jak choćby Polska. Najnowsza odsłona konsoli nie była tylko znacznie mniejsza od Szaraka, ale oferowała również zupełnie nowe możliwości. Sony reklamowało konsolę PS one jako przenośne urządzenie …

Brakujące ogniwo w ewolucji PlayStation?

brakujace ogniwo playstation 2

Konsolę PlayStation zaprezentowano po raz pierwszy japońskim mediom na specjalnie zorganizowanej przez Sony, zamkniętej prezentacji w maju 1994 roku. Od tego momentu w prasie zaczęły pojawiać się grafiki obrazujące wygląd nowej konsoli Sony, jak i dedykowanego jej kontrolera. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie odbiegały one nieznacznie od tego z czym finalnie mieliśmy do czynienia podczas premiery PlayStation …

Wczesny wygląd konsoli PlayStation

wyglad playstation baner

Pierwsze PlayStation mimo upływu blisko 25 lat od premiery wciąż może pochwalić się jednym z bardziej ponadczasowych designów w świecie konsol. Głównym założeniem projektantów konsoli, z Teiyu Goto na czele, było stworzenie sprzętu nie tylko atrakcyjnego wizualnie, ale przede wszystkim maksymalnie uproszczonego pod względem obsługi. To właśnie prostota działania była głównym kryterium na którym postanowiono oprzeć wygląd obudowy PlayStation. Teiyu …

Wyjątkowy zestaw PlayStation „Lucky Pack”

playstation lucky pack baner

Na przestrzeni kilku lat w Europie pojawiło się w sumie siedem podstawowych modeli konsoli PlayStation, które w pełnej okazałości od dawna możecie już podziwiać na Strefie. Wśród nich możemy znaleźć model PlayStation „Value Pack” o oznaczeniu SCPH-5552, który jako jedyny z całej stawki został wydany wyłącznie na Starym Kontynencie. To co wyróżnia go na tle pozostałych konsol, to fakt że …

Limitowana edycja PlayStation Jordan Grand Prix. Historia premiery gry Formula 1 97.

formula1 97 baner limited 2

W 1996 roku na PlayStation zadebiutowało wiele kultowych marek bez których trudno wyobrazić sobie dzisiaj historię tej konsoli. To właśnie w tym roku swój debiut zaliczyły takie serie jak Crash Bandicoot, Tomb Raider, Need for Speed czy wreszcie Resident Evil. Dodatkowo pojawiły się doskonałe kontynuacje takich hitów jak Tekken oraz Wipeout. Tytuły te na lata związały się z marką PlayStation …

Odkrywamy historię zestawów deweloperskich PlayStation

historia deweloperskich playstation baner

Zestaw deweloperski w świecie konsol to sieć powiązanych ze sobą urządzeń oraz narzędzi programistycznych, stworzonych przez producentów konsol lub zewnętrzne podmioty, które umożliwiają tworzenie gier na poszczególne systemy. Najczęściej urządzenia te wizualnie odbiegają od swojego sklepowego odpowiednika i składają się z jednostki centralnej (GDK), bardzo często opartej o architekturę komputerów, zaawansowanych narzędzi programistycznych (SDK) oraz specjalnej wersji deweloperskiej konsoli, która …

Niezwykły model PlayStation Continuity Checker

playstation continuity checker baner 1240 1

Pierwsze PlayStation w temacie zewnętrznych akcesoriów na pewno wyróżnia się na tle pozostałych konsol. Chyba żadna inna platforma do gier nie może pochwalić się aż tak dużą liczbą najróżniejszych kontrolerów, kart pamięci oraz pozostałych peryferiów tego typu, produkowanych zarówno na licencji Sony, jak i samodzielnie przez zewnętrzne podmioty. Jak się okazuje Sony Computer Entertainment Inc. stworzyło nawet specjalny model konsoli …

PlayStation Classic – co poszło nie tak?

ps classic baner 3

Wrześniowa zapowiedź PlayStation Classic była miłą niespodzianką ze strony Sony Computer Interactive, które nareszcie postanowiło przygotować dla graczy miniaturową wersję swojej pierwszej konsoli z 1994 roku. Nie był to pomysł świeży, ale na pewno długo wyczekiwany przez fanów PlayStation, którzy nie musieli już z zazdrością spoglądać na mini konsolki konkurencji, w tym głównie te od Nintendo. Nic więc dziwnego, że …

Don’t panic! Skąd wzięła się metalowa tacka w PSX?

metalowa tacka baner

Kilka lat temu w moje ręce trafił dość wyjątkowy model PlayStation, który posiadał nie plastikową, a częściowo metalową tackę, na której osadza się nośnik z grą. Obecnie widok takiej tacki zapewne nie wywołuje już aż tak dużego zaskoczenia, gdyż od jakiegoś czasu można je kupić luzem, ale wówczas była to dla mnie zupełna nowość, która rodziła wiele pytań – Czy …

Historia kontrolerów PlayStation cz. II – Pady cyfrowe i ich ewolucja

historia kontolerow playstation geneza ban22

Pod koniec 1994 roku uwaga świata elektronicznej rozrywki została zwrócona w kierunku odległej Japonii, gdzie 3 grudnia doszło do premiery konsoli PlayStation. Debiut Sony na zupełnie nowym dla firmy polu okazał się bardzo udany, choć na początku nie wszyscy wierzyli w sukces tego przedsięwzięcia. Dzięki pracy Teiyu Goto, który w tamtym czasie odpowiadał za projekt wizualny konsoli, już w połowie …

Historia kontrolerów PlayStation cz. I – Geneza

historia kontolerow playstation geneza ban

Kontroler Dual Shock towarzyszy PlayStation od ponad 20 lat i mimo zmian zachodzących na przestrzeni kolejnych generacji konsol, wciąż zachowuje on pierwotny kształt i układ przycisków, który stanowi rozwinięcie klasycznego, cyfrowego pada bez analogów, debiutującego z pierwszą konsolą Sony w grudniu 1994 roku. Wielu graczy zdążyło już zapomnieć, że Dual Shock nie był domyślnym kontrolerem dla PlayStation od samego początku. …

Kolorowe kontrolery Dual Shock SCPH-1200 z Europy

kolorowe pady baner

Klasyczny, szary Dual Shock zadebiutował w Japonii 20 listopada 1997 roku i stosunkowo szybko wyparł z rynku swojego poprzednika w postaci Dual Analoga. Do Europy Dual Shock trafił w oddzielnej sprzedaży dopiero w kwietniu 1998 roku. Europejski oddział Sony Computer Entertainment wstrzymał się z jego debiutem do czasu premiery na Starym Kontynencie gry Gran Turismo, którą wydano dokładnie 30 kwietnia …

Niestandardowe wydanie PlayStation SCPH-1002

niestandardowe 1002

Pierwszy, europejski model konsoli PlayStation, o oznaczeniu SCPH-1002, zadebiutował na Starym Kontynencie dokładnie 29 września 1995 roku, w cenie 299 dolarów. Jest to najbardziej charakterystyczny model spośród wszystkich, które pojawiły się w normalnej sprzedaży na Starym Kontynencie. Można go poznać m.in. po zupełnie innym niż w późniejszych modelach układzie lasera, napisom na przyciskach, dodatkowym wyjściu kompozytowym i przede wszystkim po …

Hori. Hori? Hosiden!

hosiden baner

Ponad trzy lata temu na Strefie poruszałem temat rożnych producentów padów, którym to Sony powierzało w czasach pierwszego PlayStation produkcję swoich oficjalnych kontrolerów. Zarówno pady cyfrowe, jak i kontrolery analogowe Dual Shock nie były produkowane bezpośrednio w fabrykach Sony. Za ich produkcję w dużej mierze odpowiadały zewnętrzne firmy, specjalizujące się w tego typu działalności. Taka polityka nie była domeną jedynie …

Prima Aprilis – [SCPH-2020] Karta pamięci / Memory card

memory card 2020

Karta pamięci SCPH-2020 to jeden z najrzadszych wariantów popularnej „memorki”, oczywiście obok rocznicowej karty pamięci, wydanej z okazji sprzedaży 10 milionów egzemplarzy konsol PlayStation. Swoją wyjątkowość karta zawdzięcza przede wszystkim miejscu w jakim została ona wydana, a mowa o Australii, która choć należała do regionu PAL, a więc takiego jak Europa, to w czasach pierwszego PlayStation posiadała również pewną autonomię, …

Losy batalii o wibracje, która mogła wstrzymać sprzedaż konsol PlayStation

dual shock rumbles baner

Kontroler Dual Shock od prawie dwudziestu lat towarzyszy kolejnym konsolom Sony i w zasadzie dopiero w ostatniej odsłonie doczekał się on wyraźnych zmian w swojej konstrukcji. Pad swoją nazwę zawdzięcza przede wszystkim wbudowanym wibracjom, które stanowią chyba najprostszy przykład wykorzystania technologii haptycznej w elektronice. Wielu jednak nie wie, że owe wibracje w pewnym momencie mogły przyczynić się do mocnego nadszarpnięcia …

Reklamy akcesoriów w grach Sony

okladki baner

Posiadanie oryginalnej gry w latach świetności pierwszego PlayStation dla wielu graczy wiązało się ze sporą dawką przyjemnych i niezapomnianych doznań. Majestatyczne i bogate w symbolikę Sony pudełko, kolorowe i charakterystyczne okładki, bogata i nierzadko wielostronicowa instrukcja oraz wreszcie wyjątkowy, czarny nośnik z grą, bardzo często były zarezerwowane jedynie dla wybranych. W kraju zdominowanym przez piractwo nie tak łatwo było natrafić …

Prima Aprilis – PSX BLASTER

psx blaster baner

Rok 1999 był dość ciekawy i burzliwy jeżeli chodzi o żywot pierwszego PlayStation. To właśnie w tym roku zadebiutowały dwa komercyjne emulatory PlayStation dedykowane dla posiadaczy PCtów, które  przysporzyły sporo zmartwień Sony. Jednym z nich był opisywany już przeze mnie na Strefie emulator bleem!, a drugim mniej znany emulator Connectix Virtual Game Station, który największą popularnością cieszył się przede wszystkim …

12Strona 1 z 2