W czasach pierwszego PlayStation Sony bardzo zależało na tym by zachęcić amatorów do tworzenia swoich własnych gier na PlayStation. Nigdy wcześniej, ani chyba nigdy później, firma ta nie była tak blisko swoich fanów, a wszystko za sprawą serwisu, który począwszy od premiery Net Yaroze w marcu 1997 roku zrzeszał posiadaczy konsoli, którzy mogli wymieniać się pomysłami nie tylko między sobą, ale także liczyć na doradztwo i pomoc ze strony pracowników Sony. I to wszystko w czasach gdy Internet dopiero rozwijał swoje skrzydła. Oprócz wsparcia merytorycznego oraz niezbędnych plików, Sony nagradzało najbardziej utalentowanych programistów miejscem na swoich płytach, dołączanych do „Oficjalnego PlayStation Magazynu”, który ukazywał się w wielu europejskich krajach, w tym w Polsce. Firma organizowała także konkursy dla najzdolniejszych twórców amatorskich gier, takie jak np. comiesięczny „Fame Game Competition” czy „Net Yaroze Anniversary Competition”. Dzięki wsparciu Sony stworzone za pomocą Net Yaroze gry mogły trafić do milionów graczy na całym świecie, a ich twórcy mogli zyskać rozgłos, który nierzadko otwierał im furtkę do pracy w firmach, profesjonalnie zajmujących się tworzeniem gier. Najlepszym tego przykładem jest historia Mitsuru Kamiyama, głównego projektanta chyba najlepszej gry stworzonej za pomocą Net Yaroze – Terra Incognita, który szybko znalazł pracę w Square Enix i któremu zlecono później stworzenie m.in. Final Fantasy Crystal Chronicles na GameCube.

Oczywiście nie każdy mógł liczyć na podobny sukces co Mitsuru Kamiyama, ale dla wielu z twórców spełnieniem marzeń było zobaczenie swojej gry na wspomnianej płycie dołączanej do „Oficjalnego PlayStation Magazynu”. W sumie na płytach tych ukazało się blisko 100 gier stworzonych za pomocą Net Yaroze, z których blisko 80 to były pełne wersje. Jeżeli doliczymy do tego ponad 250 gier opublikowanych przez twórców w Internecie, dla których zabrakło miejsca na płytach z „Oficjalnego PlayStation Magazynu”, bądź też ukazały się w innym regionie, to otrzymamy liczbę ok. 400 najróżniejszych projektów stworzonych za pomocą Net Yaroze. Być może jest ich nawet więcej, ale niestety w lipcu 2009 roku Sony zamknęło serwery i oficjalne forum Net Yaroze uniemożliwiając w ten sposób graczom uzyskanie do nich dostępu. Na szczęście od czego są fani, którzy wspólnymi siłami, zaczęli jakoś wygrzebywać te tytuły z dem, z Internetu i od samych twórców, dzięki czemu w Internecie można znaleźć masę ciekawych kompilacji tych gier z jedną z lepszych, którą możecie pobrać tutaj.

Jeżeli chcemy pograć w gry stworzone za pomocą Net Yaroze to warto się nią zainteresować, gdyż została ona naprawdę fajnie skompilowana, dzieląc gry na pełne wersje i dema, wydane w „Oficjalnym PlayStation Magazynie” jak i w Internecie. Znajdują się na niej chyba wszystkie liczące się tytuły stworzone za pomocą Net Yaroze, a z racji tego, że gry te były tworzone w domowych warunkach i udostępnione swego czasu za darmo na różnych stronach przez ich twórców to pobierając ich nie mamy chyba do czynienia z łamaniem jakiś praw autorskich i gry te możemy traktować jako klasyczne homebrew. Oczywiście istnieją również oficjalne kompilacje najlepszych gier stworzonych za pomocą Net Yaroze, choć naturalnie nie są one aż tak rozbudowane. Pierwszą z nich można znaleźć na płycie ostatniego numeru (108) „Official UK PlayStation Magazine” na której znalazło się miejsce dla 20 pełnych wersji gier stworzonych za pomocą Net Yaroze. Druga kompilacja jest jednak dużo bardziej ciekawa, a jest nią „Net Yaroze Members Disc” o oznaczeniu SLED-01340, która zawiera 52 gry, a którą można było wygrać w różnych konkursach. Jej nakład został ograniczony do ok. 1000 egzemplarzy i oprócz samej płyty, zwycięzca takiego konkursu otrzymywał wydrukowaną listę gier znajdujących się na płycie, na której można było znaleźć informacje o tym kto stworzył daną grę, jakiej był narodowości i czy dana gra miała na swoim koncie jakieś osiągnięcia.

Tak jak wspominałem wcześniej, liczba gier stworzonych za pomocą Net Yaroze jest całkiem pokaźna i niestety większość gier stworzonych przez amatorów w niczym nie dorównuje pełnoprawnym tytułom, które można było kupić w sklepach. Wiele z nich w najlepszych wypadku wygląda jak gdyby tworzono je z myślą o takich konsolach jak NES czy SNES. Na szczęście pośród nich znajdują się również perełki, gry które bronią się albo wykonaniem, albo pomysłem, albo grywalnością. Te najlepsze postanowiłem zebrać poniżej tworząc zestawienie 12 najlepszych gier stworzonych przy pomocy Net Yaroze, które możecie obejrzeć poniżej.

1. Blitter Boy  Rok: 1998 Twórca: Chris Chadwick Kraj: Wielka Brytania

2. Bouncer 2 Rok: 1998 Twórca: Scott Evans Kraj Wielka Brytania

3. Decaying Orbit Rok: 1999 Twórca: Scott Cartier & David Dewitt Kraj: USA

4. Hover Racing Rok: 1997 Twórca Tomokazu Sato Kraj: Japonia

5. Manic X Rok: 1997 Twórca: Tuna Technologies Kraj: Wielka Brytania

6. Rocks & Gems Rok: 1998 Twórca: Gerhard Rittenhofer Kraj: Austria

7. Roller Rok: 2001 Twórca: Matt Verran Kraj: Wielka Brytania

8. Sam The Boulder Man Rok: 1998 Twórca: James Hobden Kraj: Wielka Brytania

9. Samsaric Asymtotes Rok: 2003 Twórca: PalPalPalPal Kraj: Europa

10. Terra Incognita Rok: 1998 Twórca: Mitsuru Kamiyama Kraj: Japonia

11. Total Soccer Yaroze Rok: 1998 Twórca: Charles Chapman Kraj: Wielka Brytania

12. Wanisan Shooting Game Rok: 1997 Twórca: Wanisan Kraj: Japonia

To jednak nie wszystko. Jeżeli jesteście ciekawi jak wyglądały pozostałe gry stworzone za pomocą Net Yaroze to zapraszam tutaj.

Załaduj więcej powiązanych artykułów
Załaduj więcej od Janusz
Załaduj więcej w Gry
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Wewnętrzne opinie
Pokaż wszystkie komentarze
gumislav
9 lat temu

W okresie kiedy posiadałem jeszcze swego pierwszego szaraka regularnie kupowałem PlayStation Magazyn. Uzbierałem ich koło 30 więc przypuszczam, że miałem do czynienia z podobną ilością produkcji spod znaku Net Yaroze. Szczerze mówiąc, jest to jedyna kwestia związana z PSX, po której nie pozostały mi ciepłe wspomnienia. Pamiętam do dziś grę Opera of Destruction, jej straszną oprawę dźwiękową i to, że nie wiedziałem o co tam do końca chodzi. Terra Incognita wybijała się pod niebiosa względem poziomu tych wszystkich marności, ale była karykaturalnie krótka. Znajomi PCtowcy nabijali się z tych „pełnych wersji” z pisma dla konsolowców. Nikt z nas nie uświadamiał sobie jednak w jakich warunkach te gry powstawały i jak przełomowy był to fenomen. Będąc dzieciakiem nie miałem pojęcia, że są to produkcje zapaleńców pracujących w domu. Nie uświadamiałem sobie, tez, że PlayStation Magazyn należy bezpośrednio do Sony i podejrzewałem, że biedna polska redakcja zleca komuś wykonywanie tanich pełnych gier do konkretnych numerów. Teraz, znając historię tych produkcji i jej znaczenie, mam szczerą ochotę ściągnąć kompilację. W końcu chip w szaraku do czegoś się przyda 🙂

Angrama
9 lat temu

Nie chcę się nad tymi grami pastwić, zrobione przes pasjonatów i trzeba się było przy nich wiele napracować. Niemniej, jeszcze conajmniej drugie tyle wysiłku należałoby poświęcić, aby gry nadawały się do użytku.

pawelMGS
pawelMGS
9 lat temu

Rocks and gems, Blitter Boy pamiętne czasy. Nawet na bazarze w Anglii ostatnio znalazłem płyty z grami yaroze. Kilka miesięcy temu grałem w Blittera, Rocka i inne. Powinniście wspomnieć też o grze, która nazywała się bodajże MAZE. Był to labirynt i strzelało się do szkieletorów.