Magazyny o tematyce gier konsolowych w Polsce, u progu nowego tysiąclecia, przeżywały swój złoty okres. W latach 1999-2000 na rynku istniało przynajmniej siedem periodyków tego typu, z których większość w całości poświęcona była pierwszemu PlayStation. Mowa o takich tytułach jak PSX Extreme, NEO, Neo Plus, Oficjalny Polski PlayStation Magazyn, PSX Fan, PlayStation Plus oraz GAMEStation. Nic więc dziwnego, że w tamtym okresie, wydawcy tych pism dwoili się i troili, by przyciągnąć do siebie jak największe grono czytelników.

Na tym polu szczególną aktywnością mogło pochwalić się wydawnictwo Computer Graphics Studio, a więc wydawca miesięczników Oficjalny Polski PlayStation Magazyn oraz PSX Fan. W 1999 roku postanowiło ono wzbogacić swoją ofertę o dwa kolejne tytuły, a mianowicie kwartalniki Total PlayStation oraz Oficjalny Polski PlayStation Magazyn Special. W dużej mierze były to kopie brytyjskiego magazynu Essential PlayStation, które uzupełniały lub poszerzały treści publikowane w podstawowej edycji PlayStation Magazynu. Także i tutaj można było znaleźć dołączoną do magazynu płytę CD z demami gier. To co miało wyróżniać te pisma na tle innych, to przede wszystkim dodatkowa zawartość, w postaci niewielkich książeczek, zawierających najczęściej opisy i kody, a w późniejszym okresie także solucje, do najpopularniejszych gier na pierwsze PlayStation. Tak właśnie narodziły się popularne „Kompendia PlayStation”, które wciąż cieszą się dużym sentymentem wśród fanów i kolekcjonerów PlayStation.

Po raz pierwszy, dodatkowa książeczka z opisami i kodami do gier, została dołączona do drugiego numeru Total PlayStation z 1999 roku. „Golden Tips & Tricks”, bo o niej mowa, była darmowym dodatkiem, o wymiarach 16,5cm x 12cm, w którym zebrano kody oraz porady do kilkudziesięciu gier na pierwsze PlayStation. W sumie dodatek liczył 68 stron. Całość, a więc magazyn, płyta CD z demami oraz wspomniana książeczka z kodami kosztowała 25 złotych.

Zobacz – „Golden Tips & Tricks” w Strefowej bibliotece gracza.

Skąd w ogóle pomysł na tego typu dodatek? W tym aspekcie Computer Graphics Studio czerpało garściami z rynku brytyjskiego, gdzie tego typu publikacje miały bogatą historię. Sprzedawano je najczęściej razem z prasą lub jako osobne publikacje. W tym przypadku CGS wybrało tę pierwszą opcję, stając się jednym z pierwszych pism o tematyce gier konsolowych w Polsce, który na taki bonus się zdecydowało. Tak pojawienie się książeczki reklamowano we wstępniaku do magazynu Total PlayStation Nr 2/99:

Zmiany [w drugim numerze Total PlayStation ,w porównaniu do premierowego wydania] zauważalne są już na pierwszy rzut oka: nie dość, że pismo utyło o kilkanaście stron, to jeszcze wzbogaciło się o extra dodatek w postaci książeczki „Golden Tips & Tricks”, wypełnionej po brzegi sztuczkami i kodami do najpopularniejszych gier! Jest to ewenement na naszym rynku, bo z tego co nam wiadomo, jesteśmy pierwsi, którzy tego dokonali i chyba na tym nie poprzestaniemy. Możecie więc spodziewać się, że jeśli „Total PlayStation” na dobre zadomowi się na naszym rynku i oczywiście jeżeli takka będzie wola naszych Czytelników, to na takie extra dodatki możecie liczyć przy okazji kolejnych wydań pisma.

Pojawienie się „Golden Tips & Tricks” zostało bardzo dobrze przyjęte przez czytelników magazynu. Nic więc dziwnego, że w kolejnym numerze Total PlayStation pojawiła się jej następna odsłona. Książeczka „Golden Tips & Tricks część 2” w zasadzie nie różniła się niczym od premierowego wydania. Zachowano w niej ten sam format oraz liczbę stron, a dodano jedynie czytelniejszy podział na dwa główne działy, takie jak „Platynowe tipsy”, poświęcone grom z serii Platinum oraz „Gwiazdozbiór”, poświęcony najlepszym grom na PlayStation.

Zobacz – „Golden Tips & Tricks część 2″ w Strefowej bibliotece gracza.

Mniej więcej w tym samym okresie, kolejną książeczkę z poradami, dołączono tym razem do pierwszego numeru Oficjalnego Polskiego PlayStation Magazynu Special (tak właściwie to drugiego, ale chyba już samo CGS pogubiło się w tamtym okresie w tym co wydaje), który w całości poświęcono bijatykom na PlayStation. Książeczka zyskała nowy tytuł „Kompendium Wiedzy Wojownika” i skupiała się tym razem jedynie na „mordobiciach”. Można w niej było znaleźć nie tylko kody i porady do gier, ale również listę ciosów do takich tytułów jak np. Tekken 3, Kensei: Sacred Fist czy Mortal Kombat Trilogy.

Zobacz – „Kompendium Wiedzy Wojownika” w Strefowej bibliotece gracza.

Za przygotowanie książeczki odpowiadała tym razem osoba wymieniona z imienia i nazwiska, a mianowicie Bartosz Pyrka, pseudonim „Pyro”, określany jako „wybitny znawca nawalanek wszelkiej maści”. Był on znanym graczem Tekkena w Polsce, który tak oto witał się z czytelnikami na łamach kompendium:

Na wstępie chciałbym serdecznie powitać wszystkich maniaków mordobić i łamaczy kości. Przygotowałem dla Was ogromną porcję materiału, dotyczącą tego najpopularniejszego gatunku gier na PlayStation. Dodatek ten pomyślany jest jako podręcznik dla miłośników nawalanek, tych którzy dopiero stawiają pierwsze kroki, jak również dla bardziej zaawansowanych graczy. Znajdziecie tu wyjaśnienia podstawowych pojęć używanych w grach tego gatunku, charakterystykę graczy, prywatny ranking najlepszych gier-mordobić, a także skuteczne techniki walki, które umożliwią Wam odnoszenie zwycięstw w większości nawalanek.

Co ciekawe, Bartosz Pyrek „Pyro” miał również pracować w tamtym czasie nad dużo większą publikacją, zatytułowaną „Biblią Tekkena”. Miała ona zawierać wszystkie informacje na temat serii, poczynając od jej historii, poprzez charakterystykę postaci, ciosy, a nawet ranking najlepszych graczy Tekkena w Polsce. Książka miała pojawić się jako osobno publikacja wydana przez CGS, ale niestety z jakiś względów do tego nie doszło (może ktoś wie dlaczego?).

„Kompendium Wiedzy Wojownika” zapoczątkowało nowy trend w historii książeczek wydawanych przez Computer Graphics Studio, jako dodatek do PlayStation Magazynu. Odtąd każda kolejna publikacja tego typu miała w swojej nazwie człon „kompendium”. Wydawnictwo postanowiło nadać tym publikacjom również zupełnie nową formę. Tak też doszło do wydania trzytomowego „Kompendium PlayStation”, które tym razem postanowiono dołączyć w gratisie do podstawowego wydania Oficjalnego Polskiego PlayStation Magazynu, a konkretnie do numerów 11/99, 12/99 oraz 13/99. Dodatki te miały w pewien sposób rekompensować nieznaczną podwyżkę ceny magazynu do 24zł za numer.

W porównaniu do poprzedników, trzytomowe „Kompendium PlayStation” zostało w zasadzie zaprojektowane zupełnie od nowa. Publikacja zyskała nową szatę graficzną, jednolitą dla każdego z tomów, a także nowy format o wymiarach 20cm x 13cm. Objętościowo również zaszły duże zmiany, gdyż liczba stron kompendium zwiększyła się z 68 do 132. Porzucono tutaj zwykłe zszywki na rzecz kleju, a całości nadano bardziej książkowy wygląd, do tego stopnia iż książeczki te zyskały nawet swój własny numer ISBN.

Zobacz – „Kompendium PlayStation Tom I” w Strefowej bibliotece gracza.

Zobacz – „Kompendium PlayStation Tom II” w Strefowej bibliotece gracza.

Zobacz – „Kompendium PlayStation Tom III” w Strefowej bibliotece gracza.

Zmianie uległa również sama zawartość kompendiów. Przede wszystkim książeczki zapełniły pełnoprawne solucje do gier, jedynie od czasu do czasu uzupełniane o kody czy porady. W każdym z tomów kompendium zawarto poradniki do zwykle kilku, najpopularniejszych gier na pierwsze PlayStation, takich jak m.in. Crash Bandicoot, Resident Evil, Oddworld, Metal Gear Solid oraz obie odsłony Tomb Raidera (2/3). W sumie, w trzech tomach pojawiły się 23 solucje. Kompendia można było zakupić w tradycyjny sposób, jako dodatek do magazynu, lub co ciekawe bezpośrednio w wydawnictwie, jako osobne publikacje. Wówczas cena samego kompendium (bez magazynu z płytą) wynosiła 10zł za pojedynczy egzemplarz + koszty wysyłki.

Widać, że wydawnictwo CGS trochę eksperymentowało z drukiem w owych kompendiach, a świadczy o tym fakt, że pierwszy tom kolekcji wydano na bardzo złej jakości papierze, który wyglądał, jak gdyby pochodził z czasów starożytnych. 🙂 Także klejenie pierwszego tomu pozostawiało wiele do życzenia i w zasadzie trudno było je wygodnie przeglądać bez obawy o jego uszkodzenie. Na szczęście w kolejnych tomach aspekty te znacznie poprawiono.

Po dobrym przyjęciu trzytomowej kolekcji „Kompendium PlayStation”, wydawnictwo Computer Graphics Studio postanowiło kontynuować ich wydawanie, z tą zmianą, że kolejne odsłony książeczek powróciły już na stałe jako bonus jedynie do magazynów Total PlayStation oraz Oficjalny Polski PlayStation Magazyn Special, które w 2000 roku scalono w jeden tytuł, wydawany pod tą pierwszą nazwą.

Pomysł na kolejne trzy tomy kolekcji był dość prosty. Każdy z nich miał tyczyć się konkretnego tematu lub gatunku gier. Jako pierwsze na rynku pojawiło się „Kompendium PlayStation Wydanie Specjalne Platyna”, które dołączono do drugiego według numeracji i ostatniego (tak naprawdę trzeciego) wydania Oficjalnego Polskiego PlayStation Magazynu Special (Nr 2 – 1/00). W zasadzie kompendium to, poza listą gier do których umieszczono w nim opisy, nie różniło się niczym szczególnym od poprzedniej, trzytomowej kolekcji. Tym razem skupiono się tutaj jedynie na kilku grach, które wydano w edycji Platinum.

Zobacz – „Kompendium PlayStation Wydanie specjalne PLATYNA” w Strefowej bibliotece gracza.

Kolejne dwie części kompendium trafiły do dwóch pierwszych numerów Total PlayStation z 2000 roku (1/00 i 2/00), a były to „Horrorowe Kompendium”, a więc zbiór opisów do najbardziej przerażających i najkrwawszych gier na PSX oraz „Wyścigowe Kompendium”, czyli zbiór porad do najszybszych i najbardziej emocjonujących samochodówek na PlayStation. Także i w tym przypadku postanowiono zachować dotychczasowy format, wygląd oraz liczbę stron.

Zobacz – „Horrorowe Kompendium” w Strefowej bibliotece gracza.

Zobacz – „Wyścigowe Kompendium” w Strefowej bibliotece gracza.

Ostatnią książeczką z tej serii okazało się „Sportowe Kompendium”, poświęcone najlepszym grom sportowym na PSX, które dołączono do trzeciego numeru magazynu Total PlayStation z tego samego roku (3/00). Wydanie to jednak wyraźnie odstawało od wyżej omawianych. Z jakiś względów wydawnictwo Computer Graphics Studio zdecydowało się na znaczne zmniejszenie jego objętości, i to o połowę!, a więc powrót do 68 stron. Jest to o tyle dziwne, że kompendium po zmianach kompletnie nie pasowało do całej reszty w temacie grubości i na pewno mogło to przeszkadzać niektórym kolekcjonerom, szczególnie tym z nerwicą natręctw na tym punkcie. Być może chodziło o względy ekonomiczne, gdyż końcówka 2000 roku była tak naprawdę początkiem końca prasy konsolowej w dotychczasowej formie.

Zobacz – „Sportowe Kompendium” w Strefowej bibliotece gracza.

Całą kolekcję książeczek, dołączanych jako bonusy do różnych wydań PlayStation Magazynu w Polsce, stanowi zatem 10 publikacji, z których dwie to zbieranina kodów i porad do gier, a osiem to pozycje z „kompendium” w nazwie. To informacja ważna przede wszystkim dla kolekcjonerów prasy i nie tylko. Z perspektywy czasu być może nie robią już one tak dużego wrażenia jak kiedyś, ale wielu posiadaczom PlayStation w Polsce, cierpiącym wówczas na chroniczny brak informacji na temat swojej ulubionej konsoli, książeczki te na trwałe wryły się w pamięć, o czym świadczy choćby fakt jak często się o nich wspomina na różnych stronach czy forach i to nawet jeśli ich wartość merytoryczna nie zawsze była godna tytułu „kompendium”.

Załaduj więcej powiązanych artykułów
Załaduj więcej od Janusz
Załaduj więcej w Biblioteka
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Wewnętrzne opinie
Pokaż wszystkie komentarze
Hoipolloi
Hoipolloi
3 lat temu

Klasa! To teraz wiem, że brakuje mi 3 gazetek 🙂

zenq
zenq
3 lat temu

Świetny przegląd!

xtik
xtik
3 lat temu

Ale obszerny artykuł! świetnie się czytało ?

Jutrzen
Jutrzen
3 lat temu

Trochę niekompletny ten artykuł. CGS oprócz PSX Fana wydawał też PSX Fan Special i do niego też dołączane były książeczki (z kodami). Brakuje też informacji, że wszystkie te książeczki zawierały zero premierowej zawartości, a stanowiły jedynie przedruki z PSM alfo PSX Fana. Warto też jeszcze nadmienić, że pierwsze Kompendium Konsolowe (i to z materiałem premierowym wydali chłopaki z Neo Plus na początku 1999 r.