Coraz więcej osób interesuje się nie tylko historią posiadanych przez siebie konsol, ale również tym jak najlepiej wykorzystać ich potencjał. Producenci konsol zwykle wyposażają je w jak najbardziej uniwersalne dla danego regionu rozwiązania, np. okablowanie, tak by trafić do jak największej liczby odbiorców. Takie podejście ma swoje plusy, ale jednocześnie sprawia, że bardzo często na własną rękę należy szukać bardziej profesjonalnych rozwiązań, które mogą znacznie poprawić komfort płynący z gry, np. poprzez dużo lepszą jakość wyświetlanego obrazu lub większe możliwości danej konsoli. W związku z tym nasz forumowy kolega @bms postanowił zebrać w jednym miejscu wszystkie informacje na ten temat, dotyczące konsol od trzeciej do ostatniej generacji, i stworzyć specjalny poradnik – Ultimate Setup, który w bardzo przejrzysty sposób pokazuje, jak można czerpać pełnię wrażeń z danej konsoli, uwzględniający takie parametry jak: Obraz – monitory i telewizory, z dodatkowymi rozwiązaniami, które gwarantują najlepszą, możliwą jakość wyświetlanego obrazu w przypadku danej konsoli. Okablowanie – kabel, który w przypadku danej konsoli oferuje najlepszą, możliwą jakość wyświetlanego obrazu. Sprzęt – konkretny model danej konsoli, który pozwala najlepiej wykorzystać jej potencjał, z uwzględnieniem alternatywnych sposobów na rozgrywkę a także zewnętrznych rozwiązań, poszerzających możliwości wybranej konsoli np. przeróbka pozwalająca na zdjęcie blokady regionalnej lub kartridż EverDrive umożliwiający szybki zapis stanu gry. Warto dodać, że nie jest to zamknięta konfiguracja i wciąż może być udoskonalana. W związku z tym jeżeli chcielibyście coś do niej dodać lub z czymś się nie zgadzacie, to zachęcam do włączenia się w dyskusję poświęconą temu zagadnieniu na naszym forum w Strefie obrazu. III GENERACJA KONSOL Nintendo Entertainment System Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p. Alternatywy: – Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem. – Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. Okablowanie: Kabel kompozyt Sprzęt: Konsola region free mod + EverDrive N8 NES Alternatywa: – Wii softmod + emulator (ustawieniem obrazu original) – Klon Famicon’a + KrzysioCart – NES Mini Classic + hack (np. HakChi2) – Inne konsole z emulatorem np. XBOX Uwagi: Wersje gier najlepiej NTSC-U ze względu na działanie w 60Hz. Sega Master System Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p. Alternatywy: – Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem. – Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. Okablowanie: Kabel RGB/SCART Sprzęt: SMS I Alternatywa: – Wii softmod + emulator (ustawieniem obrazu original) – Inne konsole z emulatorem np. XBOX Uwagi: Wersje gier najlepiej NTSC ze względu na działanie w 60Hz. Konsole PAL za bardzo przyspieszają działanie gier NTSC IV GENERACJA KONSOL Super Nintendo Entertainment System Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p. Alternatywy: – Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem. – Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. Okablowanie: Kabel RGB/SCART Sprzęt: SNES z końcówki produkcji. Konsole zawierają różne chip’y graficzne. + SD2SNES (tańsza alternatywa Super EverDrive) Alternatywa: – Wii softmod + emulator (ustawieniem obrazu original) – SNES Mini Classic + hack (np. HakChi2) – Inne konsole z emulatorem np. XBOX Uwagi: Wersje gier najlepiej NTSC-U lub NTSC-J ze względu na działanie w 60Hz. Potrzebny mod w konsoli PAL + przejściówka na carty. Sega Mega Drive Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p. Alternatywy: – Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem. – Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. Okablowanie: Kabel RGB/SCART + jack audio Sprzęt: SMD I z napisem „High Definition Graphics” – ma najlepszy dźwięk. Grafikę ma taką samą jak inne =] + Mega EverDrive Alternatywa: – Wii softmod + emulator z ustawieniem obrazu original – Inne konsole z emulatorem np. XBOX Uwagi: Potrzebny mod w konsoli PAL do działania gier w 60Hz. V GENERACJA KONSOL PlayStation Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p. Alternatywy: – Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem. – Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. Okablowanie: Kabel RGB/SCART (najlepiej z sync on luma) Sprzęt: Konsola SCPH-7502 z modchipem do obsługi region free / PSOne Alternatywa: – PSP GO CFW + Komponent + DualShock 3 (możliwość odpalania gier z pamięci flash). Minus to brak możliwości podpięcia drugiego pada. – PS3 CFW (możliwość odpalania gier z HDD) – PS Vita – bdb ekran do grania mobilnego w gry z PS1 Uwagi: Wersje gier najlepiej NTSC-U lub NTSC-J ze względu na działanie w 60Hz. Sega Saturn Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p. Alternatywy: – Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem. – Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. Okablowanie: Kabel RGB/SCART (najlepiej z sync on luma) Sprzęt: Konsola z emulatorem napędu Rhea lub Phoebe (w zależności od modelu) Alternatywa: – Dowolna konsola z Action Replay 4in1 dla region free (opcjonalnie z wgranym Pseudo Saturn) Uwagi: Wersje gier najlepiej NTSC-U lub NTSC-J ze względu na działanie w 60Hz. Potrzebny mod w konsoli PAL Nintendo 64 Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p. Alternatywy: – Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem. – Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. Okablowanie: Kompozyt dla PAL, S-Video NTSC (działa z PAL na wybranych modelach przeznaczonych na rynek francuski) Sprzęt: Konsola NTSC + EverDrive 64 (można zrobić mod na RGB lub nawet HDMI ale wiąże się to ze ściąganiem komponentów z USA, a wykonanie nie jest proste) Alternatywa: – Xbox – emulator (brak pełnej kompatybilności) – Project64 na PC – wysoka kompatybilność – Virtual Console na Wii i Wii U. – Oficjalnie wydane składanki gier N64 na inne konsole. Wszystkie topowe gry zostały tak wydane. Np. Rare Replay na Xbox One Uwagi: ……. VI GENERACJA KONSOL PlayStation 2 Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 480p. Alternatywy: – Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p (gry głównie w 480i). – Telewizor CRT SD 4:3 (sporo gier obsługuje 16:9)– bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem. – Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. Okablowanie: Komponent/Kabel RGB-SCART (Sync on green dla PVM 480p) + audio przez kabel optyczny Sprzęt: Konsola FAT z Network Adaptor + HDD + FreeMCBoot Alternatywa: – PS3 ze wsteczną kompatybilnością z PS2. Uwagi: Niewielka ilość gier obsługuje 1080i przez komponent. Wersje gier najlepiej NTSC – 60Hz. Niektóre gry PAL także obsługują 60Hz. Konsola ma wsteczną kompatybilność z PSX. Dreamcast Obraz: Monitor VGA. Alternatywy: – Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 480p. – Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p (gry głównie w 480i). – Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem. – Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. Okablowanie: Kabel VGA lub VGA box (Nie wszystkie gry są obsługiwane przez tą konfigurację. Dla pozostałych – Kabel RGB/SCART – także nie wszystkie gry obsługiwane!) Sprzęt: Konsola z GDEMU Alternatywa: – Zwykła konsola + spatchowana gra nagrana na zwykłe CD (należałoby posiadać oryginał na półce) = region free Uwagi: …………. GameCube Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 480p. Alternatywy: – Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p (gry głównie w 480i). – Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem. – Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. Okablowanie: Kabel RGB/SCART (istnieje komponent ale b. drogi) lub GC Video Plug n Play 3.0 czyli przejściówka z wyjścia cyfrowego na HDMI Sprzęt: Konsola PAL DOL-001(NTSC nie obsługuje RGB) z modchipem XENO 2.0 do obsługi region free Alternatywa: – Wii PAL RVL-001 soft mod + Nintendont (gry z pendrive + 480p przez komponent) Uwagi: Wersje gier najlepiej NTSC-U lub NTSC-J ze względu na działanie w 60Hz. Niektóre gry PAL także mają opcję 60Hz. Xbox Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 480p. Alternatywy: – Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący rozdzielczość 480i. (konsola nie obsługuje 240p) – Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem. – Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. Okablowanie: Komponent Sprzęt: Konsola NTSC (lub PAL ze zmianą regionu) ver. 1.0-1.5 TSOP + Custom Dashboard (softmod) Alternatywa: – Sporo gier działa na XBOX 360 Uwagi: Niewielka ilość gier obsługuje 1080i przez komponent. Gry najlepiej NTSC, bo działają progresywnie, a PAL przeważnie w przeplocie VII GENERACJA KONSOL PlayStation 3 Obraz: HDTV 1080p z małym input lag’iem (do 45ms) Alternatywy: – Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 720p Okablowanie: Kabel HDMI (wersja 1.3) + audio przez kabel optyczny (DTS)/kabel HDMI Sprzęt: Konsola PS3 Slim 320 GB modele od CECH-21XX do 25XX – możliwość wgrania CFW. Modele 20XX często mają problem z GPU ze względu na stary proces produkcyjny. Alternatywa: – PS3 FAT 160 GB. Uwagi: Konsola ma wsteczną kompatybilność z PSX. Xbox 360 Obraz: HDTV 1080p z małym input lag’iem (do 45ms) Alternatywy: – Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 720p Okablowanie: Kabel HDMI (wersja 1.3) + audio przez kabel optyczny (DTS)/kabel HDMI Sprzęt: Xbox 360 S + RGH Alternatywa: – Xbox 360 E (ostatnia wersja, lecz ma usunięte porty USB oraz multi AV) Uwagi: Konsola ma wsteczną kompatybilność z oryginalnym Xboxem. Wii Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 480p. Alternatywy: – Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p (gry głównie w 480i). – Telewizor CRT SD 4:3 (duża ilość gier obsługuje 16:9)– bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem. – Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. Okablowanie: Komponent, ewentualnie RGB-SCART Sprzęt: Wii PAL RVL-001 + softmod Alternatywa: – Wii U Uwagi: Konsole NTSC nie obsługują RGB-SCART. VIII ÓSMA GENERACJA KONSOL PlayStation 4 Obraz: 4K TV z małym input lag’iem (do 45ms) + HDR Alternatywy: – HDTV 1080p z małym input lag’iem (do 45ms) Okablowanie: Kabel HDMI (wersja 2.0) + audio przez kabel optyczny (DTS)/kabel HDMI Sprzęt: PS4 PRO Alternatywa: – PS4 slim lub standard 1 TB. Uwagi: ………… Xbox One Obraz: 4K TV z małym input lag’iem (do 45ms) + HDR Alternatywy: – HDTV 1080p z małym input lag’iem (do 45ms) Okablowanie: Kabel HDMI (2.0) + audio przez kabel optyczny (DTS)/kabel HDMI Sprzęt: Xbox One X Alternatywa: – Xbox One slim lub standard. Uwagi: ………… Wii U Obraz: HDTV 1080p z małym input lag’iem (do 45ms) Alternatywy: – W niektóre gry można grać bez TV na ekranie kontrolera Okablowanie: Kabel HDMI (wersja 1.3) Sprzęt: Wii U Premium 32GB + softmod Alternatywa: – Coraz więcej flagowych gier z Wii U jest wydawane na następce – Switch’a Uwagi: Konsola kompatybilna z grami Wii. Brak kompatybilności GC. Nintendo Switch Obraz: HDTV 1080p z małym input lag’iem (do 45ms) Alternatywy: – Oryginalny ekran Switch’a Okablowanie: Kabel HDMI (wersja 1.3) Sprzęt: Standardowy NSwitch + Pro Controller Alternatywa: – brak Uwagi: ……. HANDHELDY PlayStation Portable Sprzęt: PSP-300X + CFW (+ kabel kompozyt do grania na TV) Alternatywy: – PSP GO (brak obsługi dysków UMD) + CFW + kabel komponent do grania na TV + DualShock 3 przez bluetooth + stacja dokująca do ładowania podczas grania na TV – PS TV PlayStation Vita Sprzęt: PS Vita PCH-1000 – premierowa + HENkaku Alternatywy: – PS TV – brak obsługi wszystkich gier. Nintendo DS Sprzęt: DSi XL + nagrywarka (np. R4) Alternatywy: – 3DS – DSi (bardziej mobilny) Nintendo 3DS Sprzęt: New 3DS XL + nagrywarka (np. Sky3DS) Game Boy Advance Sprzęt: GB Advance + back light mod + nagrywarka Alternatywy: – GBA SP – Wii softmod + emulator – GB Player – przystawka do GameCube pozwalająca na granie na telewizorze – Oryginalny NDS (posiada slot na carty GB Advance) – 3DS + nagrywarka Źródła: My Life in Gaming Retro RGB Game Console RGB SCART Cable Diagrams Wykorzystanie monitorów RGB Sony PVM / BVM w retrogamingu phonedork Metal Jesus Rocks konsole.CDRinfo.pl