Coraz więcej osób interesuje się nie tylko historią posiadanych przez siebie konsol, ale również tym jak najlepiej wykorzystać ich potencjał. Producenci konsol zwykle wyposażają je w jak najbardziej uniwersalne dla danego regionu rozwiązania, np. okablowanie, tak by trafić do jak największej liczby odbiorców. Takie podejście ma swoje plusy, ale jednocześnie sprawia, że bardzo często na własną rękę należy szukać bardziej profesjonalnych rozwiązań, które mogą znacznie poprawić komfort płynący z gry, np. poprzez dużo lepszą jakość wyświetlanego obrazu lub większe możliwości danej konsoli. W związku z tym nasz forumowy kolega @bms postanowił zebrać w jednym miejscu wszystkie informacje na ten temat, dotyczące konsol od trzeciej do ostatniej generacji, i stworzyć specjalny poradnik – Ultimate Setup, który w bardzo przejrzysty sposób pokazuje, jak można czerpać pełnię wrażeń z danej konsoli, uwzględniający takie parametry jak:
Obraz – monitory i telewizory, z dodatkowymi rozwiązaniami, które gwarantują najlepszą, możliwą jakość wyświetlanego obrazu w przypadku danej konsoli.
Okablowanie – kabel, który w przypadku danej konsoli oferuje najlepszą, możliwą jakość wyświetlanego obrazu.
Sprzęt – konkretny model danej konsoli, który pozwala najlepiej wykorzystać jej potencjał, z uwzględnieniem alternatywnych sposobów na rozgrywkę a także zewnętrznych rozwiązań, poszerzających możliwości wybranej konsoli np. przeróbka pozwalająca na zdjęcie blokady regionalnej lub kartridż EverDrive umożliwiający szybki zapis stanu gry.
Warto dodać, że nie jest to zamknięta konfiguracja i wciąż może być udoskonalana. W związku z tym jeżeli chcielibyście coś do niej dodać lub z czymś się nie zgadzacie, to zachęcam do włączenia się w dyskusję poświęconą temu zagadnieniu na naszym forum w Strefie obrazu.
III GENERACJA KONSOL
Nintendo Entertainment System
- Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p.
Alternatywy:
– Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem.
– Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. - Okablowanie: Kabel kompozyt
- Sprzęt: Konsola region free mod + EverDrive N8 NES
Alternatywa:
– Wii softmod + emulator (ustawieniem obrazu original)
– Klon Famicon’a + KrzysioCart
– NES Mini Classic + hack (np. HakChi2)
– Inne konsole z emulatorem np. XBOX - Uwagi: Wersje gier najlepiej NTSC-U ze względu na działanie w 60Hz.
Sega Master System
- Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p.
Alternatywy:
– Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem.
– Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. - Okablowanie: Kabel RGB/SCART
- Sprzęt: SMS I
Alternatywa:
– Wii softmod + emulator (ustawieniem obrazu original)
– Inne konsole z emulatorem np. XBOX - Uwagi: Wersje gier najlepiej NTSC ze względu na działanie w 60Hz. Konsole PAL za bardzo przyspieszają działanie gier NTSC
IV GENERACJA KONSOL
Super Nintendo Entertainment System
- Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p.
Alternatywy:
– Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem.
– Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. - Okablowanie: Kabel RGB/SCART
- Sprzęt: SNES z końcówki produkcji. Konsole zawierają różne chip’y graficzne. + SD2SNES (tańsza alternatywa Super EverDrive)
Alternatywa:
– Wii softmod + emulator (ustawieniem obrazu original)
– SNES Mini Classic + hack (np. HakChi2)
– Inne konsole z emulatorem np. XBOX - Uwagi: Wersje gier najlepiej NTSC-U lub NTSC-J ze względu na działanie w 60Hz. Potrzebny mod w konsoli PAL + przejściówka na carty.
Sega Mega Drive
- Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p.
Alternatywy:
– Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem.
– Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. - Okablowanie: Kabel RGB/SCART + jack audio
- Sprzęt: SMD I z napisem „High Definition Graphics” – ma najlepszy dźwięk. Grafikę ma taką samą jak inne =] + Mega EverDrive
Alternatywa:
– Wii softmod + emulator z ustawieniem obrazu original
– Inne konsole z emulatorem np. XBOX - Uwagi: Potrzebny mod w konsoli PAL do działania gier w 60Hz.
V GENERACJA KONSOL
PlayStation
- Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p.
Alternatywy:
– Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem.
– Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. - Okablowanie: Kabel RGB/SCART (najlepiej z sync on luma)
- Sprzęt: Konsola SCPH-7502 z modchipem do obsługi region free / PSOne
Alternatywa:
– PSP GO CFW + Komponent + DualShock 3 (możliwość odpalania gier z pamięci flash). Minus to brak możliwości podpięcia drugiego pada.
– PS3 CFW (możliwość odpalania gier z HDD)
– PS Vita – bdb ekran do grania mobilnego w gry z PS1 - Uwagi: Wersje gier najlepiej NTSC-U lub NTSC-J ze względu na działanie w 60Hz.
Sega Saturn
- Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p.
Alternatywy:
– Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem.
– Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. - Okablowanie: Kabel RGB/SCART (najlepiej z sync on luma)
- Sprzęt: Konsola z emulatorem napędu Rhea lub Phoebe (w zależności od modelu)
Alternatywa:
– Dowolna konsola z Action Replay 4in1 dla region free (opcjonalnie z wgranym Pseudo Saturn) - Uwagi: Wersje gier najlepiej NTSC-U lub NTSC-J ze względu na działanie w 60Hz. Potrzebny mod w konsoli PAL
Nintendo 64
- Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p.
Alternatywy:
– Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem.
– Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. - Okablowanie: Kompozyt dla PAL, S-Video NTSC (działa z PAL na wybranych modelach przeznaczonych na rynek francuski)
- Sprzęt: Konsola NTSC + EverDrive 64 (można zrobić mod na RGB lub nawet HDMI ale wiąże się to ze ściąganiem komponentów z USA, a wykonanie nie jest proste)
Alternatywa:
– Xbox – emulator (brak pełnej kompatybilności)
– Project64 na PC – wysoka kompatybilność
– Virtual Console na Wii i Wii U.
– Oficjalnie wydane składanki gier N64 na inne konsole. Wszystkie topowe gry zostały tak wydane. Np. Rare Replay na Xbox One - Uwagi: …….
VI GENERACJA KONSOL
- Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 480p.
Alternatywy:
– Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p (gry głównie w 480i).
– Telewizor CRT SD 4:3 (sporo gier obsługuje 16:9)– bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem.
– Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. - Okablowanie: Komponent/Kabel RGB-SCART (Sync on green dla PVM 480p) + audio przez kabel optyczny
- Sprzęt: Konsola FAT z Network Adaptor + HDD + FreeMCBoot
Alternatywa:
– PS3 ze wsteczną kompatybilnością z PS2. - Uwagi: Niewielka ilość gier obsługuje 1080i przez komponent. Wersje gier najlepiej NTSC – 60Hz. Niektóre gry PAL także obsługują 60Hz. Konsola ma wsteczną kompatybilność z PSX.
Dreamcast
- Obraz: Monitor VGA.
Alternatywy:
– Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 480p.
– Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p (gry głównie w 480i).
– Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem.
– Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. - Okablowanie: Kabel VGA lub VGA box (Nie wszystkie gry są obsługiwane przez tą konfigurację. Dla pozostałych – Kabel RGB/SCART – także nie wszystkie gry obsługiwane!)
- Sprzęt: Konsola z GDEMU
Alternatywa:
– Zwykła konsola + spatchowana gra nagrana na zwykłe CD (należałoby posiadać oryginał na półce) = region free - Uwagi: ………….
GameCube
- Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 480p.
Alternatywy:
– Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p (gry głównie w 480i).
– Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem.
– Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. - Okablowanie: Kabel RGB/SCART (istnieje komponent ale b. drogi) lub GC Video Plug n Play 3.0 czyli przejściówka z wyjścia cyfrowego na HDMI
- Sprzęt: Konsola PAL DOL-001(NTSC nie obsługuje RGB) z modchipem XENO 2.0 do obsługi region free
Alternatywa:
– Wii PAL RVL-001 soft mod + Nintendont (gry z pendrive + 480p przez komponent) - Uwagi: Wersje gier najlepiej NTSC-U lub NTSC-J ze względu na działanie w 60Hz. Niektóre gry PAL także mają opcję 60Hz.
Xbox
- Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 480p.
Alternatywy:
– Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący rozdzielczość 480i. (konsola nie obsługuje 240p)
– Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem.
– Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. - Okablowanie: Komponent
- Sprzęt: Konsola NTSC (lub PAL ze zmianą regionu) ver. 1.0-1.5 TSOP + Custom Dashboard (softmod)
Alternatywa:
– Sporo gier działa na XBOX 360 - Uwagi: Niewielka ilość gier obsługuje 1080i przez komponent. Gry najlepiej NTSC, bo działają progresywnie, a PAL przeważnie w przeplocie
VII GENERACJA KONSOL
PlayStation 3
- Obraz: HDTV 1080p z małym input lag’iem (do 45ms)
Alternatywy:
– Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 720p - Okablowanie: Kabel HDMI (wersja 1.3) + audio przez kabel optyczny (DTS)/kabel HDMI
- Sprzęt: Konsola PS3 Slim 320 GB modele od CECH-21XX do 25XX – możliwość wgrania CFW. Modele 20XX często mają problem z GPU ze względu na stary proces produkcyjny.
Alternatywa:
– PS3 FAT 160 GB. - Uwagi: Konsola ma wsteczną kompatybilność z PSX.
Xbox 360
- Obraz: HDTV 1080p z małym input lag’iem (do 45ms)
Alternatywy:
– Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 720p - Okablowanie: Kabel HDMI (wersja 1.3) + audio przez kabel optyczny (DTS)/kabel HDMI
- Sprzęt: Xbox 360 S + RGH
Alternatywa:
– Xbox 360 E (ostatnia wersja, lecz ma usunięte porty USB oraz multi AV) - Uwagi: Konsola ma wsteczną kompatybilność z oryginalnym Xboxem.
Wii
- Obraz: Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 480p.
Alternatywy:
– Profesjonalny monitor typu Sony PVM/BVM obsługujący natywną rozdzielczość 240p (gry głównie w 480i).
– Telewizor CRT SD 4:3 (duża ilość gier obsługuje 16:9)– bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp. tj. modele z lat ’90 np. Sony Trinitron z zaokrąglonym kineskopem.
– Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC. - Okablowanie: Komponent, ewentualnie RGB-SCART
- Sprzęt: Wii PAL RVL-001 + softmod
Alternatywa:
– Wii U - Uwagi: Konsole NTSC nie obsługują RGB-SCART.
PlayStation 4
- Obraz: 4K TV z małym input lag’iem (do 45ms) + HDR
Alternatywy:
– HDTV 1080p z małym input lag’iem (do 45ms) - Okablowanie: Kabel HDMI (wersja 2.0) + audio przez kabel optyczny (DTS)/kabel HDMI
- Sprzęt: PS4 PRO
Alternatywa:
– PS4 slim lub standard 1 TB. - Uwagi: …………
Xbox One
- Obraz: 4K TV z małym input lag’iem (do 45ms) + HDR
Alternatywy:
– HDTV 1080p z małym input lag’iem (do 45ms) - Okablowanie: Kabel HDMI (2.0) + audio przez kabel optyczny (DTS)/kabel HDMI
- Sprzęt: Xbox One X
Alternatywa:
– Xbox One slim lub standard. - Uwagi: …………
Wii U
- Obraz: HDTV 1080p z małym input lag’iem (do 45ms)
Alternatywy:
– W niektóre gry można grać bez TV na ekranie kontrolera - Okablowanie: Kabel HDMI (wersja 1.3)
- Sprzęt: Wii U Premium 32GB + softmod
Alternatywa:
– Coraz więcej flagowych gier z Wii U jest wydawane na następce – Switch’a - Uwagi: Konsola kompatybilna z grami Wii. Brak kompatybilności GC.
Nintendo Switch
- Obraz: HDTV 1080p z małym input lag’iem (do 45ms)
Alternatywy:
– Oryginalny ekran Switch’a - Okablowanie: Kabel HDMI (wersja 1.3)
- Sprzęt: Standardowy NSwitch + Pro Controller
Alternatywa:
– brak - Uwagi: …….
HANDHELDY
PlayStation Portable
- Sprzęt: PSP-300X + CFW (+ kabel kompozyt do grania na TV)
Alternatywy:
– PSP GO (brak obsługi dysków UMD) + CFW + kabel komponent do grania na TV + DualShock 3 przez bluetooth + stacja dokująca do ładowania podczas grania na TV
– PS TV
PlayStation Vita
- Sprzęt: PS Vita PCH-1000 – premierowa + HENkaku
Alternatywy:
– PS TV – brak obsługi wszystkich gier.
Nintendo DS
- Sprzęt: DSi XL + nagrywarka (np. R4)
Alternatywy:
– 3DS
– DSi (bardziej mobilny)
Nintendo 3DS
- Sprzęt: New 3DS XL + nagrywarka (np. Sky3DS)
Game Boy Advance
- Sprzęt: GB Advance + back light mod + nagrywarka
Alternatywy:
– GBA SP
– Wii softmod + emulator
– GB Player – przystawka do GameCube pozwalająca na granie na telewizorze
– Oryginalny NDS (posiada slot na carty GB Advance)
– 3DS + nagrywarka
Źródła:

























Jakim cudem po kablu component ma iść RGB w Wii? Component to component.
Nie rozumiem? Przecież przy Wii jak byk w okablowaniu jest tylko component, bo on oferuje najlepszą jakość w tym przypadku, nie ma tam nic o RGB.
Z przeróbką chodziło bardziej o to, że wtedy można grać z dysku i nie katować lasera za bardzo + brak blokady regionalnej, która w przypadku gier PSX wciąż jest na PS3.
Xbox, Wii, Wii U, NDS, 3DS do poprawy. W szczególności te dwa ostatnie…
Jakieś propozycje? Setup jak pisałem we wstępie jest otwarty i dlatego można go wciąż doprecyzowywać.
Ossc nie obsłuży composhita oraz s-video. Nawet wersja 1.6 czyli ta ostatnia. Co do n64 to modzik rgb i mozemy smialo jabel rgb zakupic 🙂
Czemu telewizory CRT nie powinny być 100 hz owe?
Pewnie temu, żeby pistolety dobrze działały.
Telewizory 100Hz przetwarzają obraz, czyli robią to samo co dzisiejsze LCD.
„Sprzęt: New 3DS XL + nagrywarka (np. Sky3DS)”
To aż razi w oczy, CFW i nic więcej nie potrzeba.
Zestawienie było robione jakiś czas temu. Możliwe, że jest trochę nieaktualne. Zachęcam do odwiedzenia forum i podzieleniu się swoją wiedzą.
Sega Mega Drive:
Okablowanie: Kabel RGB/SCART + jack audio
niektóre gry wykorzystują niedoskonałość sygnału composite (chinche) do zwiększania liczby kolorów widocznych na ekranie.
Sega Saturn
Kabel RGB/SCART (najlepiej z sync on luma)
Ten sam trik co przy SMD, tym razem przy pseudo pół-przezroczystości
Sega Dreamcast:
Telewizor CRT SD 4:3 – bez 100 Hz, poprawiania obrazu itp.
Pistolety działają na CRT 100Hz (w tym monitory CRT VGA), większość gier ma 480p po VGA
N64:
Telewizor HDTV z upscalerem np. XRGB mini Framemeister, OSSC.
XRGB mini Framemeister nie radzi sobie dobrze z dynamiczną zmianą rozdzielczości (Resident Evil 2)
Kabel S-Video działa z konsolą PAL po małej modyfikacji (kondensator+rezystor)
Jak komuś nie zależy na porcie szeregowym w PSX, to lepiej wziąść 9002, ze względu że to jest najnowszy (xd, mówię najnowszy o 1997) klasyczny model, bo jest najmniej wyeksploatowany, lub PS2
Z tego co czytałem o różnych współczesnych akcesoriach do starych konsol, to te ostatnie rewizje zazwyczaj nie są polecane, zwłaszcza w 5 i 6 generacji, bo albo w ogóle nie działają na nich wyżej wspomniane produkty albo są jakieś problemy innego typu. Producenci konsol też nie byli głupi w tamtych czasach i na bieżąco modyfikowali hardware, aby utrudnić życie piratom i uniemożliwić instalowanie czipów. Każda z konsol miała wiele rewizji. Dzisiaj istnieją rozwiązania softwarowe i nie trzeba już nic lutować jak się nie potrafi, boi lub nie chce, chociaż nadal najlepsze rzeczy typu emulatory napędów, rgb czy hdmi mody trzeba wlutowywać. Zazwyczaj polecane są modele ze środka produkcji, jak na przykład Ps1 5500, tak samo slimy nie są mile widziane i ograniczają możliwości zmodowania, pewnie też z uwagi na to, że nie ma w nich tyle miejsca na zamontowanie dodatkowych urządzeń. Ogólnie możliwości jest wiele, software czy hardware, każdy znajdzie coś do swoich potrzeb. A jak ktoś chce grać wyłącznie na oryginałach i żonglować płytkami, a mody go nie interesują, to wtedy faktycznie najlepiej wybierać ostatnie rewizje sprzętu, najlepiej dopracowane technicznie, najmłodsze i najmniej zużyte.