Kontroler SCPH-1010 to pierwszy pad stworzony z myślą o konsoli PlayStation, który zadebiutował wraz z nią 3 grudnia 1994 roku w Japonii. Jego głównym projektantem był Teiyu Goto, który do samego końca pracował nad jego kształtem oraz wyglądem. Część osób w Sony, z Kenem Kutaragim na czele, optowała za tym, by pierwszy pad do PlayStation wyglądał podobnie jak kontrolery konkurencji, z tym od Super Nintendo na czele. Ostatecznie jednak zdecydowano się podążyć zupełnie nową drogą i zaufać wizjonerskiemu projektowi Teiyu Goto, który dodawał do klasycznej bryły pada długie chwyty oraz dodatkowe przyciski. Tak doszło do powstania kontrolera o oznaczeniu SCPH-1010, który dołączano do trzech kolejnych modeli konsoli PlayStation w Japonii o oznaczeniu SCPH-1000, SCPH-3000 oraz SCPH-3500.

Więcej o pierwszych projektach pada do PlayStation oraz historii ich powstawania przeczytasz tutaj oraz tutaj.

Informacje

Oficjalna nazwa:Controller / Kontroler
Oznaczenie:SCPH-1010
Rynek:NTSC-J
Premiera:3 grudnia 1994
Cena:2500 jenów
Produkcja:– Made in Japan (Hosiden) – Made in Malaysia
Następca:– kontroler SCPH-1080
Kompletny zestaw kolekcjonerski:– tekturowe opakowanie; – niebieski i prześwitujący woreczek; – pad;
Warianty:– deweloperski pad SCPH-1010 (szary); – deweloperski pad DTL-H1010 (niebieski);
Dodatkowe informacje:– pierwszy pad do PlayStation; – stworzony przez Teiyu Goto; – dostępny jedynie w Japonii; – sprzedawany w zestawie z trzema pierwszymi modelami PlayStation SCPH-1000, SCPH-3000 oraz SCPH-3500 w Japonii; – nieznacznie mniejszy i z krótszym o metr przewodem niż jego europejski i amerykański odpowiednik o oznaczeniu SCPH-1080;

Kontroler SCPH-1010 na pierwszy rzut oka wygląda tak samo jak jego odpowiednik o oznaczeniu SCPH-1080, który niespełna rok później zadebiutował wraz z konsolą PlayStation w Europie oraz w Ameryce. W rzeczywistości różni się on jednak od znanych nam na Starym Kontynencie klasycznych padów. Przede wszystkim jest on mniejszy od europejskiego i amerykańskiego odpowiednika o mniej więcej 10%. Widać to przede wszystkim po długości jego chwytów, które są nieznacznie krótsze niż te w europejskim wydaniu. Skąd ta różnica? Otóż po premierze PlayStation w Japonii uznano że pad w Europie i w Ameryce powinien być nieznacznie większy, tak by lepiej leżał (w statystycznie większych) dłoniach europejskich oraz amerykańskich graczy. Wszystkie przyciski w padzie SCPH-1010 działają w trybie cyfrowym, a więc pad rejestruje jedynie fakt naciśnięcia przycisku, a nie siłę z jaką się to robi, jak to bywa we współczesnych kontrolerach.

Pad SCPH-1010 posiada dość krótki przewód, o długości zaledwie ok. 110cm (z wtyczką), co jest jego największa wadą. Stosunkowo szybko zorientowano się, że długość ta w wielu przypadkach może utrudniać komfortową rozgrywkę, dlatego w europejskim i w amerykańskim padzie, o nowym oznaczeniu SCPH-1080, kabel wydłużono o metr do ok. 210cm (z wtyczką). Dodatkowo przewód japońskiego pada przy wtyczce nie posiada filtra ferrytowego, który odpowiada za niwelowanie zakłóceń elektromagnetycznych. Tę niedogodność również wyeliminowano w nowszej rewizji kontrolera.

scph 1010 vs 108001
Japoński pad SCPH-1010 (wyżej) vs europejski/amerykański pad SCPH-1080 (niżej)

Kontroler można było zakupić w Japonii również luzem w cenie 2500 jenów. Pad zapakowano w tekturowe opakowanie, wizualnie tożsame z tym od konsoli PlayStation SCPH-1000. Znalazły się na nim podstawowe informacje o tym jak podłączyć kontroler do konsoli oraz o tym jakie środki ostrożności należy przedsięwziąć, aby z niego poprawnie korzystać. Dzięki temu zabiegowi, nie trzeba było dołączać do zestawu dodatkowej instrukcji. Pad pakowano dodatkowo w niebieski, prześwitujący woreczek, który miał go dodatkowo zabezpieczać przed porysowaniem.

Pierwsze pady do PlayStation produkowano w dwóch miejscach, a mianowicie w Japonii oraz w Malezji. Pady wyprodukowane w Japonii posiadają dodatkowe oznaczenie H na tabliczce znamionowej, które oznacza, że wyprodukowano je w zakładach Hosiden, w których następnie produkowano również pady o oznaczeniu SCPH-1080, jak i kontrolery DualShock.

Pad o oznaczeniu SCPH-1010 w oficjalnej dystrybucji był dostępny jedynie w szarym kolorze, choć istnieje jeszcze jeden jego unikatowy wariant kolorystyczny. Sony postanowiło wyróżnić pierwsze zestawy deweloperskie konsoli PlayStation i nadać im nie szare, a niebieskie zabarwienie. Zestawy te o oznaczeniu DTL-H1000 wyposażono w dopasowane kolorystyką kontrolery o oznaczeniu DTL-H1010.

dtl h101002
Zestaw deweloperski DTL-H1000 z kontrolerami DTL-H1010

Pady te były zarezerwowane jedynie dla deweloperów i pojawiały się jedynie w bardzo wczesnych zestawach deweloperskich konsoli PlayStation. Ponieważ poza kolorem nie różniły się one niczym od zwykłych padów SCPH-1010, to dość szybko zostały przez nie w tych zestawach zastąpione. To czynie je jedynymi z najrzadszych i najbardziej wartościowych kontrolerów w świecie PlayStation.

dtl h101003

Istnieje jeszcze jeden wariant klasycznego pada SCPH-1010 stworzony z myślą o deweloperach, który można było podłączać do wersji deweloperskiej konsoli, opartej o architekturę PC. W tym przypadku pady te zachowały swoje oryginalne, szare zabarwienie, a także oznaczenie SCPH-1010. Zmieniono w nich jedynie wtyczkę, tak by można ją było podpiąć do komputera.

dtl h200004

Pady o oznaczeniu SCPH-1010 były z powodzeniem sprzedawane w Japonii aż do 1996 roku, kiedy to tamtejszy oddział Sony postanowił dość nieoczekiwanie zastąpić je europejskim i amerykańskim wariantem pada o oznaczeniu SCPH-1080. Nowszy wariant trafił na sklepowe półki w Japonii dokładnie 2 kwietnia 1996 roku, a od 22 czerwca tego samego roku był dołączany do najnowszego wówczas modelu konsoli PlayStation o oznaczeniu SCPH-5000.

Jeżeli interesuje Cię ta tematyka to koniecznie przeczytaj:

Wielkie podziękowania dla mojego znajomego z Australii, który pomógł mi uzupełnić wpis o zdjęcia opakowania pada. Dzięki Ryan! 

Oryginalnie wpis ten został opublikowany na Strefie 10 lipca 2014 roku, a 30 marca 2023 został zaktualizowany i opracowany na nowo.

Share.

Redaktor naczelny i założyciel Strefy, który w 2014 roku postanowił stworzyć swoją własną stronę w całości poświęconą PlayStation, w rozwój której ładuje każdą minutę wolnego czasu. Skryba i odkrywca historii PlayStation w Polsce i na świecie. Kolekcjoner konsol, akcesoriów, ciekawostek i gier, pałający szczególnym uczuciem do wszystkiego co wyszło ze stajni Sony.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Wewnętrzne opinie
Pokaż wszystkie komentarze
strefapsx.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.