Strona główna Sprzęt Konsole [SCPH-1002] PlayStation

[SCPH-1002] PlayStation

8
playstation scph 1002 baner 850x491 - [SCPH-1002] PlayStation

PlayStation SCPH-1002 to pierwszy, europejski model konsoli ze stajni Sony, którego premiera miała miejsce 29 września 1995 roku, a więc w niespełna rok po debiucie PlayStation na japońskim roku. Wbrew pozorom ma on więcej wspólnego z wydanym w lipcu 1995 roku (jedynie w Japonii) modelem SCPH-3000 niż z premierowym egzemplarzem SCPH-1000, który jak wiemy zadebiutował 4 grudnia 1994. Przede wszystkim w porównaniu do modelu SCPH-1000 zrezygnowano w nim z gniazda S-Video oraz dokonano drobnych modyfikacji na płyty głównej. Między innymi dzięki temu udało się obniżyć cenę konsoli tego modelu z 399$, które trzeba było zapłacić za konsolę SCPH-1000 w dniu premiery w Japonii, do 299$ podczas premiery modelu SCPH-1002 w Europie. W sumie w pudełku z konsolą o oznaczeniu SCPH-1002c, a więc przeznaczonego na Kontynentalną Europę (w tym Polskę) powinniśmy znaleźć:

  • konsolę PlayStation SCPH-1002
  • cyfrowy pad SCPH-1080
  • kabel AV
  • kabel zasilający
  • adapter na eurozłącze
  • komplet instrukcji i ulotek
  • płytę Demo One

Konsolę zapakowano w pudełko stylistyką oparte o wspominany japoński model konsoli SCPH-3500. Pod względem wizualnym jest to jedno z najładniejszych opakowań konsoli PlayStation. Dominuje na nim czarna kolorystyka z frontu i tyłu oraz żółty kolor po bokach. Podobny wygląd postanowiono nadać opakowaniom większości akcesoriów Sony, które można było dokupić do konsoli w tamtym czasie, jak i niektórym licencjonowanym akcesoriom.

Jak na pierwszy model konsoli przystało jest to najbardziej bogata wersja, ale jednocześnie najbardziej awaryjna. Wbrew pozorom każdy model PlayStation różni się czymś od pozostałych, a ten ma najwięcej cech charakterystycznych. Przede wszystkim PlayStation SCPH-1002 jako jedyny europejski model konsoli (z tych sprzedawanych normalnie w sklepach) posiada złącze kompozytowe, wyjście RFU DC OUT oraz profesjonalny przetwornik cyfrowo-analogowy. Z powodu tych dwóch ostatnich stał się on łakomym kąskiem dla wszystkich audiofilii, zwłaszcza gdy w wyniki niektórych testów wykazały, że po drobnych modyfikacjach może on spokojnie zastąpić odtwarzacze CD z górnej półki. Coś w tym musi być bo w Internecie pełno jest informacji potwierdzających specjalne zdolności audiofilskie tego modelu oraz zdjęć zmodowanych konsol. Oczywiście konsola ta posiada też pozostałe wyjścia obecne również w następnych modelach PlayStation, a więc wyjście AV, SERIAL I/O, które służy do połączenia dwóch konsol specjalnym kablem oraz port PARALLEL I/O, do którego można podpiąć m.in. przystawkę odtwarzającą filmy VCD lub muzykę w formacie mp3 oraz oczywiście wejście na kabel zasilający.

Z pozostałych widocznych na pierwszy rzut oka różnic warto jeszcze wspomnieć o tym, że dwa główne przyciski konsoli, a więc ten odpowiadający za włączanie/wyłączanie i otwarcie klapki mają angielskie nazwy „Power” oraz „Open”, które w następnych, europejskich modelach zastąpiono już odpowiednimi symbolami. Ponadto po otwarciu klapki w PlayStation SCPH-1002 od razu nasze oko powinno przykuć charakterystyczne ułożenie lasera, który w tym modelu jest w całkiem innym miejscu, bliżej zasilacza, niż w przypadku następców. Laser o oznaczeniu KSM-440ACM to najsłabsze ogniwo tego modelu i choć poprawiono go nieznacznie w stosunku do poprzednika KSM-440AAM, który sprawiał jeszcze większe problemy, to i tak nie rozwiązało to kwestii jego niefortunnego położenia. Otóż laser ten umieszczono zbyt blisko zasilacza, który emitując ciepło działał niekorzystnie na jego pracę. Laser w tym modelu po czasie odmawiał poprawnego odtwarzania gier i dla wielu jedynym ratunkiem okazywało się przestawienie konsoli w pozycję pionową, lub nawet do góry nogami. W związku z tymi problemami w kolejnych modelach postanowiono zmienić jego położenie.

PlayStation SCPH-1002 to też najcięższy ze wszystkich modeli konsoli w Europie, a wszystko za sprawą płyty głównej. Po otwarciu konsoli widać, że jest ona wyraźnie większa niż ta z ostatniego modelu klasycznego PSXa, a więc SCPH-9002. Zresztą świadczą o tym same liczby. Pierwszy model PlayStation składał się z ok. 750 części podczas gdy jego ostatnia wersja już z około 400. Dzięki takiej polityce, Sony mogło skutecznie obniżać cenę konsoli, która w późniejszym okresie w dwa lata spadła o 100$, z ceny początkowej wynoszącej 299$ na 199$.

Zobacz więcej podobnych artykułów
Zobacz więcej tekstów napisanych przez Bodzio
  • psone scph 102 baner 320x220 - [SCPH-102] PS one

    [SCPH-102] PS one

    PS one SCPH-102 to ostatni model PlayStation, który w porównaniu do poprzedn…
  • playstation scph 1000 baner 320x220 - [SCPH-1000] PlayStation

    [SCPH-1000] PlayStation

    PlayStation SCPH-1000 to prawdziwy skarb wśród klasycznych modeli szaraka, kt&…
  • playstation scph 5502 baner 320x220 - [SCPH-5502] PlayStation

    [SCPH-5502] PlayStation

    PlayStation SCPH-5502 to drugi z kolei model PlayStation, po opisywanym już na Strefi…
Zobacz więcej z kategorii Konsole

8 komentarzy

  1. 3z

    15 czerwca 2014 o 19:44

    Ja tylko powiem coś o DACu w konsolach. Otóż były ich dwie wersje, do modeli SCPH-7XXX były montowane właśnie te japońskie DACi, co ciekawe dźwięk stracił na jakości w nowszych modelach (do 7XXX właśnie) przez użycie gorszej klasy elementów. Nowsze konsole mają DACi znacznie gorszej klasy innych producentów.

    No i Tych japońskich układów były dwie wersje: pierwsza, ta z SCPH-100x – AKM4309A ma 24 nóżki (z czego 6 nieużywanych). Druga wersja AKM4309B ma 20 nóżek, czyli dwie nieużywane ale właśnie przez użycie gorszej jakości elementów dźwięk jest gorszy.

    Odpowiedz

  2. Morden

    17 czerwca 2014 o 09:23

    Uparli sie ludzie na czczenie tego DAC’a i powtarzaja to jak papugi, nawet jesli nie rozumieja za co komponent ten jest odpowiedzialny, bo ktos tam gdzies napisal, ze wg. audiofili pierwsze modele PlayStation brzmia jak segmenty CD za tysiace zielonych.

    Nie twierdze, ze pierwsze modele PlayStation nie sprawdzaja sie jako odtwarzacze CD [choc z praktycznego punktu widzenia faktycznie sie nie sprawdzaja], ale na pewno sa mocno przereklamowane za sprawa fali audiofilskiego hype’u.

    Nalezy pamietac, ze w swiecie audiofili roi sie od niedorzecznych teorii i rozwiazan. Kazdy slyszy ogromna roznice po wyprobowaniu wyjetego z rekawa pomyslu, ktory z dzwiekiem nie ma tak naprawde nic wspolnego. Dobrymi przykladami sa audiofilskie gadgety, typu urzadzenie do przycinania brzegow CD za $2000, lub urzadzenie pieszczace plyty CD magicznymi promieniami elektromagnetycznymi za $400. Wszystkie te wynalazki polepszaja oczywiscie dzwiek, co doskonale slyszy kazdy prawdziwy audiofil [jesli nie slyszysz roznicy, nie jestes prawdziwym audiofilem] i kazdy prawdziwy nietoperz.

    Jesli ktos mysli, ze roznica w dzwieku pomiedzy roznymi modelami PlayStation to jak roznica pomiedzy dzwiekiem z telefonu komorkowego, a dzwiekiem na sali kinowej, to jego sprawa. Prawda jest taka, ze po podlaczeniu konsoli do najzwyklejszego telewizora roznicy najpewniej nie uslyszymy wcale. Sam nigdy nie zwrocilem na jakakolwiek roznice uwagi, a modeli PlayStation posiadam kilka, w tym pierwszy. Inna sprawa, ze nie jestem ani prawdziwym audiofilem, ani tym bardziej prawdziwym nietoperzem, wiec moze byc to wina mojego niewycwiczonego sluchu laika.

    Ludzie, ktorzy o dzwieku pierwszego PlayStation rozpisuja sie w superlatywach inwestuja bajonskie sumy w samo okablowanie. Przeczytalem kilka audiofilskich recenzji konsoli w roli odtwarzacza CD i dowiedzialem sie miedzy innymi, ze odtwarzanie z otwarta badz zamknieta klapka napedu wplywa na dzwiek. Jesli wiec audiofil potrafi ze sluchu stwierdzic, czy konsola ma zamknieta, czy tez otwarta klapke, to kim jestesmy my, zwyczajni smiertelnicy?

    Audiofilski hype sprawil, ze co bardziej zdolni wzieli konsole na warsztat i zmodyfikowali jej bebechy tak, by dzwiek byl odpowiednio czysty i wzmocniony. To jednak wyzsza szkola jazdy, ktora nie moze sie rownac z podlaczaniem konsoli do sredniej klasy TV w poszukiwaniu roznicy w doznaniach dzwiekowych.

    Jakis czas temu nagralem porownanie brzmienia roznych modeli konsoli Game Boy. Gdy kiedys odkopie pierwszy model PlayStation, nagram porownanie z ktoryms z nowszych modeli, i ze zwyklym odtwarzaczem CD na dokladke, bo widze, ze w internecie duzo sie na ten temat pisze, ale nikt probek audio nie wrzuca.

    Odpowiedz

  3. 3z

    22 czerwca 2014 o 19:43

    Audiofilia audiofilią, to sobie odpuśćmy. Chodzi o to, że DAC AKM ma po prostu bardzo dobre parametry elektryczne jeśli chodzi o analogowy tor audio. I to jest fakt. Ja tylko napisałem że były dwie wersje tego japońskiego DACa i po SCPH-7xxx były montowane już jakieś znacznie gorszej jakości inne DACi. Podpowiem tylko że po podłączeniu konsolki na słuchawki (przejściówka z wyjścia AV Sony własnej roboty) mogę powiedzieć że znacznie lepiej sprawuje się SCPH-7002 niż model 102.

    Odpowiedz

  4. pawelMGS

    8 lutego 2015 o 15:11

    Sam posiadam ten model scph 1002. W oryginalnym pudelku leży ladnie w szafie. Za 20lat będzie sporo warte. Teraz moze aż tak nie jeszcze.

    Odpowiedz

  5. tyniecdg

    22 marca 2015 o 16:38

    Dzisiaj w internecie znalazłem ciekawy filmik, pokazujący co prawda SCPH 1000, lecz w opisie jest napisane ze działa również na SCPH 1002, chodzi o możliwość odpalenia gry z regionu NTSC bez chipa, metodą swap przez odtwarzacz muzyczny, myślałem ze to umożliwia tylko chip który zdejmował blokadę regionalną, czyżby pierwszy model psx nie miał blokady regionalnej ? Co ciekawe na filmiku jest pokazane jak gra z innego regionu (tak myślę ze jest z innego regionu ) uruchomiła się pomijając logo PlayStation. Na tygodniu powinienem dostać pierwszy model psx więc sprawdzę.

    Odpowiedz

  6. tyniecdg

    22 marca 2015 o 16:39

    • Bodzio

      22 marca 2015 o 17:34

      Pierwszy model jak każdy ma blokadę regionalną, jednak faktycznie na nim podobno najprościej możliwe jest uruchomienie kopi gry metodą „podmianki”.

      Odpowiedz

      • tyniecdg

        22 marca 2015 o 17:51

        Myślałem że metodą „podmianki” nie można uruchomić gry z innego regionu niż jest konsola, myślałem że tylko zamontowanie chipa na to pozwala. Widocznie się myliłem.

        Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *