Pod koniec 1998 roku Japonia oszalała na punkcie tańca, a wszystko za sprawą automatu do gier Dance Station od Konami, który szybko stał się prawdziwą gwiazdą salonów gier. Zasada działania Dance Station była dość prosta. Gracz słuchając jakiejś piosenki musiał w jej rytm przyciskać przyciski kontrolera, korzystając ze wskazówek wyświetlanych na ekranie automatu. Być może nie brzmi to zbyt zachęcająco, ale warto dodać, że kontrolerem tym nie był pad czy analog z przyciskami, ale specjalnie zaprojektowana mata do tańczenia, którą sterowało się stopami, symulując taniec. Połączenie muzyki, tańca i gry bardzo spodobało się graczom i z przytupem weszło w świat elektronicznej rozrywki. Zainteresowanie Dance Station było tak duże, że tylko kwestią czasu było pojawienie się gry, jak i maty na PlayStation. Tak też się stało w 1999 roku kiedy to Konami wydało grę Dance Dance Revolution na PSXa (Dancing Stage w Europie) wraz z matą, która przeniosła automatowy boom na kontrolery taneczne z salonów gier do domów graczy, przy okazji stanowiąc spory zastrzyk gotówki dla firmy Konami. Sony nie mogło pozostać obojętne wobec takiego zainteresowania wirtualnym tańcem i w związku z tym postanowiło wydać swoją własną matę do tańczenia.Automat Dance Station od KonamiMata do tańczenia (SLEH-00023) to licencjonowany kontroler stworzy przez firmę Thrustmaster na zlecenie Sony pod koniec 2000 roku, jako odpowiedź na „taneczną rewolucję” Konami. Mata ta była sprzedawana osobno jak i w specjalnym opakowaniu z dopiero wchodzącą na rynek grą taneczną od Ubisoft – The Jungle Book Groove Party, o której wspominałem już na Strefie przy okazji omawiania gier po polsku na PlayStataion. Ponieważ mata pojawiła się na rynku już za życia PlayStation 2, to była ona reklamowana jako akcesorium kompatybilne zarówno z PSX, PS one, jak i PS2. Mata ma szerokość 84cm. i długość 100cm. Wykonano ją z solidnej jakości materiałów i od początku widać, że to licencjonowany produkt. W porównaniu do tanich zamienników, które w późniejszym czasie zalały wręcz rynek PlayStation, mata do tańczenia (SLEH-00023) doskonale przylega do ziemi i co ważne dzięki delikatnie gumowemu spodowi nie przesuwa się w trakcie gry. Jej wierzchnia strona, a więc ta po której stąpamy, została wykonana z typowo gumowego materiału, który przypomina to z czym możemy się spotkać w przypadku dmuchanych materaców. Niewątpliwie jest to bardzo wytrzymały materiał i stopy na nim się nie ślizgają, choć ma też jedną wadę, a mianowicie nie idzie go dobrze rozprostować na podłożu. Mata jest bardzo kolorowa i widać, że Sony ze swoim produktem chciało trafić przede wszystkim do młodszych graczy, co by wyjaśniało również jej sprzedaż z grą „Księga Dżungli”. To co wyróżnia tę matę pośród innych to fakt, że posiada ona oficjalne logo PlayStation (obecne również na macie Konami), jak i oryginalne grafiki przycisków z pada, których chyba nie znajdziemy na innej macie do tańczenia. Przycisków na macie jest dziesięć – 4 kierunkowe i 4 podstawowe przyciski znane z pada, które służą do wykonywania ewolucji tanecznych oraz 2 przyciski Start i Select, znajdujące się u samej góry maty w środkowej części, przypominające trochę przyciski z automatów. W porównaniu do maty Konami (osiem przycisków), Sony zdecydowało się o dodanie dwóch dodatkowych przycisków – kwadrat i kółko, co zapewne miało zwiększyć liczbę kombinacji tanecznych. Sony bardzo zależało na dobrej sprzedaży swojej maty i widać to po bardzo dużym zaangażowaniu firmy w promocję kontrolera i gry sprzedawanej wraz z nią. Sprzedaż maty zbiegła się z dopiero nabierającą rozpędu sprzedażą PS one i wydaje mi się, że Sony, skupione już w dużej mierze na obecnej na rynku konsoli PlayStation 2, chciało po raz ostatni wycisnąć jak najwięcej z poczciwego, pierwszego PlayStation i to nawet na zaniedbywanych do tej pory rynkach. Najlepszym tego przykładem może być fakt, że to właśnie za sprawą maty i gry „Księga Dżungli” Sony zdecydowało się po raz pierwszy wydać grę na naszym rynku w języku polskim. Przyszło nam na to poczekać ponad pięć lat, ale lepiej późno niż wcale. Polska wersja gry sprzedawanej wraz z matą miała dodatkowo nakręcić jej sprzedaż. W sklepach pojawiły się specjalne półki i reklamy z grą i matą.Polskie reklamy gry i maty.Pod koniec 2000 roku do Polski z okazji wydania pierwszej gry po polsku na PSX przyjechali nawet przedstawiciele Sony Computer Entertainment Europe, z którymi przeprowadzono specjalny wywiad dla magazynu Neo Plus.Źródło: Neo Plus Nr 29, luty 2001Co ciekawe w sieci zachowała się jeszcze oficjalna strona gry, na której można poczuć klimat tamtych lat choć brakuje na niej polskich akcentów. Można ja znaleźć pod adresem http://www.junglebookgrooveparty.com/#Warto dodać, że oczywiście mata nie jest kompatybilna jedynie z „Księgą Dżungli”, ale również z innymi grami tanecznymi, choć nie gwarantuję, że ze wszystkimi, gdyż z tym może być różnie, choć Sony zwykle starało się by licencjonowane kontrolery były kompatybilne z jak największą liczbą gier.Na koniec serdeczne podziękowania należą się @jakubb’owi, który zorganizował dla mnie transport tej maty, ba nawet mi ją sprezentował. Dzięki!