PocketStation SCPH-4000 to jedno z najciekawszych urządzeń stworzonych przez Sony z myślą o pierwszym PlayStation, które niestety nie doczekało się ani amerykańskiej, ani europejskiej premiery. W bardzo dużym uproszczeniu jest to po prostu rozbudowana karta pamięci, która posiada własny ekranik, procesor i pamięć, dzięki czemu można na niej nie tylko przetrzymywać zapisane stany gry oraz je przeglądać, ale również wyświetlać animacje, a nawet grać w proste gry. Działa to na zasadzie zbliżonej do karty pamięci od Sega Dreamcast.Po raz pierwszy gracze usłyszeli o PocketStation w lutym 1998 roku, kiedy to Sony ogłosiło, że pracuje nad urządzeniem PDA (Personal Digital Assistant), a więc swoistym palmtopem, który miał umożliwiać graczom zabawę, w czasie gdy nie będą oni mieli dostępu do telewizora i konsoli. Szybko urządzenie zyskało właściwą nazwę, a więc PocketStation i 23 stycznia 1999 roku ukazało się W Japonii w dwóch wariantach kolorystycznych białym oraz kryształowym w cenie 3000 jenów. Początkowo Sony wcale nie myślało o tym by ograniczyć sprzedaż tego urządzenia tylko do Kraju Kwitnącej Wiśni. Według planów, PocketStation zaraz po premierze w Japonii miało się również ukazać w Stanach Zjednoczonych, a potem w Europie. Błędne kalkulacje odnośnie sprzedaży i ogromne zainteresowanie tym akcesorium spowodowały, że Sony musiało szybko zweryfikować swoje plany i wszystkie partie PocketStation wrzucić na japoński rynek. W ten sposób premiera PocketStation w innych regionach została odłożona w czasie,do tego stopnia, że nie doszło do niej wcale. Wszystko musiało się dziać dość szybko, gdyż niektóre gry wydane na amerykańskim rynku posiadają wsparcie PocketStation, jak np. Final Fantasy VIII, w której można odblokować dodatkową grę „Chocobo World”, a następnie grać w nią już za pomocą samego urządzenia. Być może gdyby premiera PocketStation nastąpiła rok, dwa lata wcześniej to Sony miałoby czas zająć się jego wydaniem na innych rynkach, a tak szybkie pojawienie się PlayStation 2 sprawiło, że Sony kompletnie zapomniało o swoich zapowiedziach i nie zdecydowało się na eksport PocketStation poza Japonię. Sprzedaż urządzenia ostatecznie zakończono w 2002 roku. W sumie sprzedano prawie 5 mln urządzeń tego typu, więc śmiało można stwierdzić, że w Japonii PocketStation osiągnęło ogromny sukces.PocketStation było sprzedawane w dwóch wariantach kolorystycznych, a mianowicie w kolorze białym oraz krystalicznym i to te dwie wersje są najczęściej spotykane na aukcjach. W pudełku oprócz PocketStation, znajdowała się także specjalna smycz, bateria CR2032 oraz instrukcje. Ponadto istnieją również inne warianty kolorystyczne tego urządzenia, które były stworzone z myślą o konkretnych grach, a mianowicie w specjalnym wydaniu gry o Yu-Gi-Oh można było znaleźć czarne PocketStation, a z grą Tokimeki Memorial różowawą wersję urządzenia w krystalicznej obudowie.http://albotas.tumblr.com/post/10948399766/is-that-a-pocketstation-in-your-pocket-one-thingSpecyfikacja techniczna…Co drzemie w środku tego urządzenia? Po pierwsze 32bitowy procesor RISC o oznaczeniu ARM7TDMI stworzony przez firmę Atmel Corp., która swego czasu była znana z produkcji tego typu procesorów do palmtopów. Jeżeli chodzi o pamięć to PocketStation posiada 2K bajtów SRAM oraz ponadto 128K bajtów Flash RAM, które pozwalają nie tylko na uruchamianie gier, ale także przetrzymywanie save’ów i danych z gier. Całość została uzupełniona o monochromatyczny ekranik LCD o zabójczej rozdzielczości 32×32 pikseli, miniaturowy głośnik oraz pięć przycisków umożliwiających sterowanie. Ponadto urządzenie pozwala na prostą wymianę danych, a wszystko za sprawą portu IrDA, ale może o tym za chwilę. Podsumowując, a zarazem cytując wikipedię wygląda to tak:Procesor (CPU): ARM7T (32-bit procesor RISC)Pamięć: 2K bajtów SRAM, 128K bajtów Flash RAMGrafika: 32×32 monochromatyczny LCDDźwięk: 1 miniaturowy głośnik (10-bit PCM)Przyciski: 5 przycisków do grania, 1 przycisk resetującyKomunikacja : Podczerwień dwukierunkowa (IrDA)Kontrolka LED: 1 (czerwona)Bateria: 1 CR-2032 lithium-ionWymiary: 64 × 42 × 13.5 mm (długość × szerokość × wysokość)Waga: Około 30g (razem z baterią)Inne funkcje: funkcja kalendarza i numer identyfikacyjnyDziałalnie…Przejdźmy teraz do najważniejszego, a więc do działania tego urządzenia. Zaraz po pierwszym uruchomieniu prosi nas ono o zaktualizowanie godziny i daty. Gdy już to zrobimy to naszym oczom ukaże się obraz prezentujący u samej góry ustawioną przez nas datę, w środku godzinę (obok której znajduje się ikona bijącego serca), a na dole budzik. Tak, tak w PocketStation można ustawić godzinę o której ma nas ono obudzić, choć ciężko mi uwierzyć aby parę „piknięć” tego urządzenia mogłoby kogokolwiek zerwać z łóżka. Po wciśnięciu przycisku akcji ekran ulega drobnej zmianie, gdyż zamiast daty pojawia się ikona głośności, a zamiast budzika ikona karty pamięci. Godzina zostaje na swoim miejscu, uzupełniona o odliczane sekundy. PocketStation pozwala graczom na ustawienie dwóch poziomów głośności oraz całkowite wyciszenie urządzenia.Tak jak pisałem we wstępie, PocketStation to przede wszystkim karta pamięci, która podobnie jak jej klasyczny odpowiednik pozwala na zapisanie maksymalnie 15 bloków. Wielka szkoda, że Sony nie zdecydowało się zwiększyć tej pojemności, gdyż 15 bloków to trochę mało zwłaszcza gdy chcemy na nią poupychać nie tylko save’y, ale i gry. Teraz pewnie patrząc na zdjęcia niektórzy z Was zastanawiają się, ale jak to? Na pierwszy rzut oka, PocketStation nie wygląda jakby miało wejść do portu na kartę pamięci w konsoli. No właśnie, na pierwszy 🙂 Otóż Sony wymyśliło ciekawy patent, aby to urządzenie nie tylko fajnie wyglądało, ale i pasowało do konsoli. Wystarczy podciągnąć do góry panel z przyciskam, aby przygotować urządzenie do wpięcia do konsoli. Można to porównać do otwierania klapy bagażnika. Tak przygotowaną kartę można bez problemów wpiąć do konsoli. Dzięki ekranikowi na którym znajduje się ikonka karty pamięci możemy bez potrzeby wpinania PocketStation do konsoli zobaczyć ile bloków na karcie jest zajętych. Ponadto urządzenie pozwala nam na przeglądanie zawartości karty pamięci, a właściwie ikon zapisanych stanów gry. Oczywiście w tym samym czasie na ekranie może być tylko jedna ikona. To by było tyle jeśli chodzi o podstawowe funkcje. Trochę mało gdyż nie możemy choćby pozbywać się zbędnych save’ów bez podpięcia karty do konsioli, ale na szczęście sprawę ratują aplikacje homebrew, których w przypadku PocketStation jest chyba więcej niż w przypadku samej konsoli. Dzięki dodatkowej aplikacji, a mianowicie PocketStation Save Manager można w szybki sposób poszerzyć możliwości tego urządzenia i uzyskać dostęp do m.in. informacji o grze z której pochodzi save czy też usunąć zbędne zapisy.PocketStation Save ManagerPocketStation BIOS Tool v3Karta pamięci to nie jedyne zastosowanie PocketStation. Tak jak już wspominałem parokrotnie urządzenie pozwala również na zabawę. W Japonii powstało kilkadziesiąt gier, które na różny sposób wykorzystują PocketStation, jako uzupełnienie rozgrywki na konsoli. Najpopularniejszą jest Doko Demo Issyo, która sprzedała się w prawie 15 milionowym nakładzie. W grze tej po raz pierwszy pojawiała się postać kota Toro Inoue, która choć nie jest bliżej znana w Europie, to w Kraju Kwitnącej Wiśni jest traktowany jako maskotka marki PlayStation.Jeżeli chodzi o bardziej znane Europejczykom gry, to PocketStation współpracuje np. z japońską wersją Final Fantasy VIII. W jaki sposób? Otóż w trakcie rozgrywki gdy dotrzemy do któregoś z lasów – Chocobo Forest (najwcześniej na początku drugiej płyty) to musimy przywołać tam ptaka Chocobo, ten zaś w prezencie wręczy nam swoje małe dziecko Chicobo, o imieniu Boko (jeśli sami nie zmienimy jego imienia). Wówczas odblokuje się nam opcja w grze pozwalająca na przeniesienie Boko do PocketStation i odblokowanie gry RPG „Chocobo World”, właśnie z Boko w roli głównej. Wbrew pozorom nie będzie to żadna minigierka, ale rozbudowana gra z własną fabułą, momentami przypominające Pokemony lub zabawę z Tamagotchi, gdzie naszym zadaniem będzie rozwijanie umiejętności głównej postaci. Co ważne, po drodze będziemy mogli zdobyć masę ukrytych i przydatnych przedmiotów, które następnie będzie można przenieść z powrotem do świata Final Fantasy VIII. Tę grę oraz parę innych w akcji prezentuje poniższy filmik.Inna gra, która również wykorzystuje zalety PocketStation to Street Fighter Alpha 3, która pozwala na przeportowanie bohaterów tej gry z konsoli do PocketStation, a następnie grę nimi w Pocket Alpha 3, a więc przenośną wersję gry. Co ciekawe możemy w niej rozwijać swoje postacie poprzez trening, a następnie je przenieść z powrotem do gry. Co więcej Pocket Alpha 3 pozwala również na bezprzewodową zabawę dla dwójki graczy, którzy mogą zmierzyć się ze sobą. Wszystko za sprawą IrDA. Jak widać możliwości tego urządzenia są naprawdę spore i dlatego wielka szkoda, że nie pojawiło się ono również na naszym rynku.To nie jedyne gry, które w większy lub mniejszy sposób wykorzystują PocketStation. Z bardziej znanych tytułów warto wymienić choćby Ape Escape, Crash Bandicoot 3, Grandia, Harvest Moon, The Legend of Dragoon czy Spyro The Dragon. W sumie tych gier jest blisko setka, więc jest w czym wybierać. Ich pełną listę znajdziecie na końcu wpisu. Warto pamiętać jednak, że chodzi o japońskie wydania gier, a ich amerykańskie czy europejskie odpowiedniki niestety zostały pozbawione tej cechy, poza paroma wyjątkami, jak choćby omawiane Final Fantasy VIII w amerykańskiej wersji. Czy zatem to urządzenie możemy traktować jedynie w formie egzotycznej ciekawostki i nawet jak je zdobędziemy to nie będziemy się mogli nim pobawić? Otóż nie. Tak jak pisałem istnieje całkiem rozbudowana scena wokół PocketStation, dzięki której możemy w łatwy sposób uzyskać dostęp do większości gier jakie wyszły na to cudo. Wystarczy odpowiedni, program, chwila wolnego czasu, czysta płyta CD i przerobiona konsola, by załadować nasze PocketStation w masę fajnych gierek. Co ważne nie musimy się ograniczać jedynie do „oficjalnych” produkcji. Istnieje masa gier zrobionych w domowych warunkach, które potrafią wciągnąć, jak choćby gra wzorowana na znanych z Pegasusa czołgach, Tetris, a nawet specjalna wersja Dooma! To wszystko przypominam na ekraniku 32×32 pikseli. O tym jak można zgrywać gry z internetu na PocketStation możecie przeczytać tutaj.Mam nadzieję, tym wpisem przybliżyłem w skrócie działanie i historię PocketStation. Co ciekawe Sony chyba ma jakiś wyrzut sumienia odnośnie jego niedokończonej historii, gdyż całkiem niedawno, a konkretnie w zeszłym roku firma postanowiła wydać specjalną aplikację na PlayStation Vita, która jest w pewnym sensie emulatorem PocketStation, pozwalającym na grę w największe hity na tę platformę. Widać w Japonii musiało być zapotrzebowanie na coś takiego i tamci gracze mają spory sentyment związany z tym urządzeniem. Najwyższy czas by coraz więcej osób również u nas w kraju poznało jego możliwości, zwłaszcza, że urządzenie można bez problemów kupić na ebayu za cenę nie przekraczającą 100zł. LISTA GIER KOMPATYBILNYCH Z POCKETSTATIONMowa o japońskich wydaniach gier.All Japan Pro WrestlingApe Escape (japońska wersja)Arc the Lad IIIArmored Core: Master of Arena (japońska wersja)Battle Bug StoryBe Pirates!Boku wa Koukuu KanseikanBrightisBurger Burger 2Chaos Break (japońska wersja)Chocobo StallionCrash Bandicoot 3: Warped (japońska wersja)Dance Dance Revolution 3rdMixDance Dance Revolution 4thMixDance Dance Revolution 5thMixDensha de GO! Nagoya Tetsudou HenDensha de Go! Professional ShiyouDevil Summoner: Soul HackersDigimon Tamers: Pocket Culumon (japońska wersja)Dokodemo Hamster 2Dokodemo IsshoFinal Fantasy VIIIFire Pro GFish HunterGallop Racer 3Grandia (japońska wersja)Harvest Moon: Back to Nature (japońska wersja)Hello Kitty: White PresentHot Shots Golf 2 (japońska wersja)I.Q. Final[14]Jade Cocoon: Story of the TamamayuJet de Go!JoJo’s Bizarre Adventure (japońska wersja)Kisha de Go!Koneko mo IssyoKyro-chan’s Print ClubThe Legend of Dragoon (japońska wersja)Legend of ManaLove Hina 2Lunatic Dawn 3LMA ManagerMetal Gear Solid: IntegralMister ProspectorThe Misadventures of Tron Bonne (japońska wersja)Monster RaceMonster Rancher 2 (japońska wersja)Monster WorldPaqaPi to MailPocket DungeonPocke-Kano YumiPocket MuuMuuPocket TunerPop’n Music 2PoPoRoguePrologueRacing LagoonRayCrisis (japońska wersja)Remote Control DandyR4: Ridge Racer Type 4Rival Schools 2 (Shiritsu Justice Gakuen Nekketsu Seisyun Nikki 2)Rockman Complete WorksSaGa Frontier 2Shop KeeperSpyro the Dragon (japońska wersja)Spyro 2: Ripto’s Rage! (japońska wersja)Street Fighter Alpha 3 (japońska wersja)Street Fighter Zero 3 (japońska wersja)Super Robot Wars AlphaTales of Eternia (japońska wersja)Theme AquariumTokimeki Memorial 2World Neverland 2World Stadium 3Yu-Gi-Oh! Forbidden Memories[/pane]