Strefową tradycją jest już zamieszczanie pierwszego kwietnia wpisów, które mają na celu trochę zamieszać. Nie inaczej jest w tym roku. Po sukcesie zeszłorocznej „wkrętki” postanowiłem tym razem przygotować coś zupełnie nowego. Poniższy materiał jest bowiem nie do końca oparty na faktach, choć jak sami przyznacie dość dobrze udokumentowany. Tak naprawdę jedynie jego cztery pierwsze akapity są najprawdopodobniej prawdziwe, a więc chodzi o sam zamysł tworzenia gier przez studio Union Systems na PlayStation. Cała reszta została przeze mnie wymyślona. Gra „War Saw” nie była nigdy w planach, a zamieszczony poniżej wywiad z jej twórcą to zwykły żart redakcji Oficjalnego Polskiego PlayStation Magazynu. Panowie Jajcarz czy Strefajow mam nadzieję dali Wam do myślenia. 🙂 Na koniec polecam zajrzeć do podobnych materiałów z ubiegłych lat.

Rok 2016 – PSX Blaster (historia zmyślona)

Rok 2017 – Memory Card SCPH-2020 (historia zmyślona)

Rok 2018 – PS one przerobiony na odtwarzacz DVD (historia prawdziwa)

W czasach pierwszego PlayStation polski rynek gier dopiero raczkował i nie zachęcał zbytnio do inwestowania w niego. Niskie płace, słaba sieć dystrybucji i wszechobecne piractwo były zmorą tamtych czasów. Mimo to pierwsza konsola Sony stosunkowo szybko zaczęła podbijać nasz lokalny rynek i z roku na rok znajdowała coraz większe grono odbiorców. Początkowo Polacy musieli sprowadzać konsole PlayStation na własną rękę, głównie z Niemiec, lub przy pomocy pośredników. Jednak w połowie 1996 roku do gry wkroczyło samo Sony Poland, które wreszcie zajęło się oficjalną dystrybucją PlayStation w naszym kraju. Dzięki temu ich liczba w Polsce zaczęła gwałtownie rosnąć. Szacuje się, że do 1998 roku sprzedano ok. 50-70 tysięcy konsol w samych centrach Sony Poland. Całkowita ich liczba w naszym kraju musiała być przynajmniej dwa razy większa. Nic więc dziwnego, że stosunkowo szybko konsolą PlayStation zainteresowali się również lokalni wydawcy prasy, którzy powołali do życia takie magazyny, jak PSX Extreme czy choćby polską edycję Oficjalnego PlayStation Magazynu. Nie inaczej było wśród lokalnych deweloperów, którzy w nowej konsoli Sony zaczęli upatrywać szansy dla siebie. Tak narodził się pomysł stworzenia pierwszej, polskiej gry na PlayStation, która miała pokazać potencjał lokalnych twórców, znanych do tej pory jedynie ze sceny komputerowej, w tym głównie tej związanej z Amigą.

Za przygotowanie pierwszej, polskiej gry na PlayStation miało odpowiadać lokalne studio Union Systems, które w 1995 roku wydało na Amigę bardzo dobrze przyjętą pozycję Teenagent. Została ona stworzona przez Adriana Chmielarza oraz Grzegorza Miechowskiego. Była to klasyczna gra przygodowa, w której gracz wcielał się w tytułowego, nastoletniego agenta, który musiał rozwikłać zagadkę tajemniczego zniknięcia złota z głównych europejskich banków. Tytuł ten odniósł duży sukces i bardzo szybko doczekał się konwersji na PC stając się jedną z pierwszych, polskich gier na PC.[1]

Sukces Teenagent sprawił, że studio Union Systems zaczęło zastanawiać się nad dalszym rozwojem. Ponieważ na rynku komputerowym w naszym kraju była dość duża konkurencja to potencjalnej szansy na większy sukces panowie Chmielarz i Miechowski zaczęli upatrywać w debiutującej we wrześniu 1995 roku w Europie konsoli PlayStation. W tym celu studio nawiązało współpracę z Sony Computer Entertainment Europe w 1996 roku, dzięki której nasi lokalni twórcy otrzymali deweloperski zestaw PlayStation na którym mogli zacząć pracę. W efekcie na początku 1997 roku zostali oni wpisani przez SCEE na listę licencjonowanych deweloperów Sony, co dawało im zielone światło w temacie rozpoczęcia prac nad pierwszą, polską grą na PlayStation. Póki co wiadome było jedynie to, że ma to być zręcznościowa strzelanka, której premiera miała nastąpić pod koniec 1997 roku.

unionsystems
News z OPSM z 1997 roku.

Pojawienie się polskiego dewelopera, chcącego tworzyć gry na PlayStation, nie przeszło bez echa również poza granicami naszego kraju. O tym, najlepiej świadczy fakt, że także w brytyjskiej zaczęły się pojawiać informacje na ten temat.

war saw 2
Informacja o grze z brytyjskiej edycji OPSM z 1997 roku.

Niestety Union Systems nie zdążyło podzielić się efektami swojej pracy przed zamknięciem, które nastąpiło pod koniec 1997 roku. Studio zostało rozwiązane, jednak jego główni twórcy, a więc Adrian Chmielarz oraz Grzegorz Miechowski postanowili w 1998 roku założyć zupełnie nowy zespół, do którego dołączył Piotr Walasek oraz Adam Jajcarz, znani głównie z amigowej sceny. Tak doszło do powstania studia IQ Lab, które postanowiło kontynuować prace nad pierwszą, polską grą na PlayStation.

iq labs
Logo studia IQ Lab

Jej pierwsza, oficjalna zapowiedź pojawiła się w polskiej prasie w 1999 roku. Wtedy to nareszcie mogliśmy zobaczyć efekty pracy studia IQ Lab. Gra otrzymała roboczy tytuł War Saw i miała to być strzelanka z perspektywy pierwszej osoby z elementami szpiegowsko-przygodowymi. Akcja gry miała rozgrywać się na terytorium Polski oraz innych europejskich krajów. Głównym jej bohaterem był Olin Strefajow – płatny zabójca działający na zlecenie rosyjskiej mafii, którego głównym zadaniem była eliminacja przywódców konkurencyjnych gangów. War Saw miało zostać wydane na Zachodzie, dlatego w grze oprócz języka polskiego, miały się również znaleźć  język angielski, niemiecki oraz francuski. W momencie zapowiedzi IQ Lab wciąż poszukiwało zagranicznego wydawcy, który miał ułatwić jej rozwój i sprzedaż. Premierę War Saw zapowiedziano na okres świąteczny 1999 roku, o czym można było przeczytać w wywiadzie z Piotrem Walaskiem, a więc jednym z twórców gry.

war saw
Zapowiedź War Saw i krótki wywiad z twórcą gry. (OPSM 1999)

Niestety mimo ogromnych chęci na samej zapowiedzi gry poprzestano. Brak funduszy i niemożność znalezienia wydawcy ostatecznie sprawiły, że gra War Saw nigdy nie trafiła do tłoczni. Nie udało mi się nigdzie znaleźć dodatkowych informacji na temat jej dalszych losów. Najprawdopodobniej projekt ten po prostu skasowano, gdyż okazał się zbyt drogi w produkcji, jak na możliwości lokalnego studia. Mimo to dobrze wiedzieć, że znaleźli się jacyś śmiałkowie w Polsce, którzy podjęli próbę samodzielnego stworzenia gry na ten system. Kto wie, być może War Saw zostałoby zauważone w Europie, a my mielibyśmy powody do dumy?

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Teenagent

Załaduj więcej powiązanych artykułów
Załaduj więcej od Janusz
Załaduj więcej w Artykuły o grach
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

9 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Wewnętrzne opinie
Pokaż wszystkie komentarze
next THE flex
next THE flex
5 lat temu

Świetny tekst obrazujący to jak wyglądała scena w tamtym okresie. Protoplaści ot co 🙂 Dzięki za tekst

Rafał Szymkiewicz
Rafał Szymkiewicz
Odpowiedz  next THE flex
5 lat temu

Problem w tym, że to Prima Aprillisowy żart 😀

Co ciekawe, numer, w który, był artykuł o tej grze zawiera screeny z innych gier (zwłaszcza Unreal’a tutaj widać) a sam numer OPPM’a z tym artykułem ukazał się w kwietniu

Dobra próba Bodzio 😉

hankie
hankie
5 lat temu

Fajny mix – niby żart, ale szczypta faktów plus jeszcze odniesienie to historycznego fejka z OPSM 🙂

hankie
hankie
5 lat temu

I przy okazji zapraszam do tematu na forum – jakie polskie gry mogłyby wyjść na Szaraka?
https://strefapsx.pl/forum/ogolnie-gry/polskie-gry-na-psx-nasze-typy-puscmy-wodze-fantazji/msg52912/#msg52912

Bizkit
Bizkit
5 lat temu

kurde chciałbym miec wszystkie PDF-Y tego magazynu i je wrzucic na YT jak PSX Extreme

Union
Union
5 lat temu

fakt 1: Autorem i wydawca TeenAgenta na pc byla firma Metropolis, nalezaca do Adriana Chmielarza i Grzegorza Miechowskiego.
fakt 2: Union Systems dokonala konwersji TeenAgenta z pc na Amige dla Metropolis.
fakt 3: Union Systems nigdy nie byla firma, nalezaca do Adriana Chmielarza. Byla niezalezna firma, ktora wlascicielami i tworcami byli inni ludzie.
fakt 4: Union Systems byla faktycznie pierwszym zarejestrowanym developerem na PlayStation 1 w Polsce i miala devkit.
Reszta to fake news 🙂

Union
Union
Odpowiedz  Janusz
5 lat temu

Tak, zrobiony zostal program do Karaoke dla sieci barow, byly tez prowadzone wstepne prace nad 2 grami, ale po bankructwie wydawcy, z ktorym byla podpisana umowa, wszystko zostalo skasowane.
btw: Union mialo robic konwersje Baldurs Gate Dark Alliance z playstation na pc dla CDP, ale w miedzyczasie zbankrutowal Interplay i projekt upadl.