W dzisiejszym poradniku dokładnie wyjaśnię wam jak zbudować własny adapter USB na karty pamięci od pierwszego PlayStation, który w porównaniu do wyprodukowanych kiedyś tego typu urządzeń ala DexDrive nie będzie miał problemu z działaniem z nowszymi komputerami oraz systemami operacyjnymi i który w porównaniu do opisywanego przeze mnie prawie rok temu, innego sposobu na zgrywanie zapisów z kart pamięci, nie będzie wymagał posiadania konsoli PlayStation 3. Co więcej adapter ten wraz ze specjalnym oprogramowaniem nie będzie tylko potrafił zgrywać zapisy, ale również je wgrywać na kartę pamięci. W skrócie dzięki niemu możliwe stanie się m.in.

  • kopiowanie zalegających na kartach zapisów na dysk komputera,
  • zgrywanie i udostępnianie zapisów innym użytkownikom Strefy,
  • konwertowanie zapisów w ten sposób by móc kontynuować rozgrywkę np. na emulatorze lub PlayStation 3,
  • przerabianie zapisów z systemu PAL na NTSC i odwrotnie,
  • wrzucanie zapisów, skopiowanych ówcześnie na dysk komputera bądź pobranych od innych użytkowników lub z Internetu, na kartę pamięci.

Prace nad poradnikiem i testowaniem tego rozwiązania z różnych względów trwały kilka miesięcy. Kosztowało mnie to też sporo kasy, ale myślę było warto. Wy macie już to szczęście, że wszystko zostaje wam podane jak na tacy. Te kilka miesięcy wynikły z pewnych komplikacji, o których wspomnę pokrótce na końcu, a nie z trudności w tworzeniu adaptera, gdyż w zasadzie jego budowa jest dość prosta i nie powinna wynieść więcej niż 50zł, a może kosztować nawet dużo mniej. Na koniec pragnę zaznaczyć, że pomysł na poradnik zawdzięczamy, chyba najlepszemu twórcy homebrew na PlayStation – Shendo, który już dość dawno temu zamieścił w sieci odpowiedni skrypt i opis jak takie urządzenie stworzyć (choć dość lakoniczny ten opis) oraz stworzył odpowiednią aplikację do jego obsługi. Nie wiedzieć czemu jego wynalazek nie zdobył odpowiedniego rozgłosu, ale mam nadzieję za sprawą tego poradnika i Strefy to się zmieni.

Co nam jest potrzebne?


1. Osprzęt niezbędny do lutowania – lutownica i spoiwo.

Lutownica i spoiwo


2. Porty padów z dowolnego modelu pierwszego PlayStation, które możemy wymontować z jakiegoś uszkodzonego egzemplarza konsoli.

Porty padów


3. Jeden moduł Arduino Nano z gniazdem mini USB oparty o mikroprocesor Atmega328. Na szczęście nie trzeba kupować oryginału i w zupełności wystarczy jego klon, którego ceny na allegro wahają się od 15-40zł. Ma on wyglądać tak jak na zdjęciu.

Klon Arduino Nano V3
Klon Arduino Nano V3

Ta duża rozpiętość cenowa wynika głównie z różnic w kwestii układów odpowiedzialnych za transmisję danych przez USB oraz z faktu czy mamy do czynienia z od razu przylutowanymi pinami czy też nie. Jeżeli potrafimy dobrze używać lutownicy to śmiało możemy wziąć moduł z pinami, które trzeba samodzielnie przylutować, jeżeli natomiast precyzyjne lutowanie sprawia nam problem to najlepiej wziąć moduł z już przylutowanymi pinami. W jednym i drugim przypadku nie ma co przepłacać i maksymalnie szukać czegoś do 25-30zł. Jak ktoś lubi czekać to na ebayu najtańszy moduł z pinami do lutowania można kupić nawet za 8,50zł z wysyłką.


4. Przewody do połączenia modułu Arduino Nano V3 z portami padów. Najlepiej kupić od razu tam gdzie moduł żeby zaoszczędzić na wysyłce lub użyć swoich. Może to być przewód męsko-męski, który będzie najłatwiej przylutować. W zasadzie 10 przewodów wystarczy, które powinny kosztować nie więcej niż 2-3zł.

Przewody
Przewody

5. Opcjonalnie można kupić jeszcze płytkę stykową do Arduino Nano (ok. 10zł) lub skręcany adapter do Arduino Nano (ok. 15zł). Ponownie najlepiej u tego samego sprzedawcy. Jest to dość wygodne rozwiązanie i co najważniejsze ogranicza lutowanie w całym procesie do minimum. Nie jest to jednak niezbędne i zamiast wpinać przewody do płytki lub adaptera, można je po prostu przylutować bezpośrednio do modułu.

Płytka stykowa
Płytka stykowa
Adapter skręcany
Adapter skręcany

6. Kabel USB – mini USB.

Kabel USB
Kabel USB

7. Na koniec należy pobrać niezbędne oprogramowanie, a mianowicie MemcardRex 1.8 stworzone przez Shendo w którym znajdziemy również napisany przez niego skrypt do wrzucenia go na moduł Arduino Nano V3 oraz oprogramowanie Arduino IDE, za pomocą którego będziemy programować mikrokontroler w naszym Arduino. I tutaj uwaga! Musimy zainstalować starszą wersję programu 1.0.6, gdyż z nową póki co skrypt nie działa. Teraz instalujemy niezbędne sterowniki FTDI lub CH340, które wybieramy w zależności od układu na którym oparty jest nasz moduł Arduino. Warto też sprawdzić czy mamy zainstalowany na dysku .NET Framework 2.0. Wszystko znajdziecie do pobrania poniżej.

MemcardRex 1.8

Arduino IDE 1.0.6

Sterowniki FTDI

Sterowniki CH340

W zasadzie jeżeli założymy, że porty padów mamy na stanie, to koszt stworzenia adaptera USB, powinien zmieścić się w kwocie 20-30zł (posiłkując się allegro i zakładając wersję z lutowaniem pinów, jak i przewodów na module) lub w kwocie 30-40zł (posiłkując się allegro i kupując wspomnianą, opcjonalną płytkę lub adapter) plus koszty wysyłki, a więc grosze jak za urządzenie, które pozwoli nam szybko i efektywnie zgrywać i wgrywać zapisy z i na kartę pamięci.

 

Jak zbudować adapter USB – MemCARDuino?


1. Gdy już upewnimy się, że mamy wszystko to możemy przejść do zbudowania adaptera. Na początek szykujemy wymontowane wcześniej z konsoli porty padów i lutujemy do nich po kolei przewody tak jak na zdjęciu. Nie ma znaczenia czy wybierzemy port pierwszy czy drugi, grunt to przylutować je dokładnie w te 8 lutów na płytce z tyłu gniazda na kartę, które znajdują się na jego wysokości.

Przylutowane przewody z wtyczkami
Przylutowane przewody z wtyczkami

Jeżeli kupiliśmy przewody męsko-męskie to możemy przylutować je zarówno z wtyczkami (zdjęcie u góry) jak i bez nich, wcześniej się ich pozbywając (zdjęcie poniżej). Wszystko zależy od Was, można też użyć własnych przewodów. Lutowanie nie powinno nikomu sprawić większych problemów. Najlepiej na początek dołożyć spoiwa w miejsca gdzie mamy przylutować przewody, a dopiero potem je przyłożyć i po kolei lutować.

Przylutowane przewody bez wtyczek
Przylutowane przewody bez wtyczek

2. Za nami pierwszy krok. Teraz musimy połączyć porty padów przylutowanymi przewodami z modułem Arduino. Aby to zrobić wystarczy wykorzystać poniższy schemat.

MemCARDuino
Źródło: shendohardware.blogspot.com/

Jeżeli zdecydowaliśmy na użycie płytki lub adaptera to wystarczy je wpiąć lub wkręcić w odpowiednie miejsce po uprzednim wsadzeniu modułu z Arduino Nano. Jeżeli wybraliśmy lutowanie bezpośrednio do modułu to dwa razy sprawdzamy czy dobrze to zrobiliśmy.

Podłączenie modułu z płytki
Podłączenie modułu z płytki
Podłączenie modułu z użyciem adaptera
Podłączenie modułu z użyciem adaptera

3. Teraz pozostaje nam zaprogramować moduł Arduino Nano. W tym celu podpinamy go pod komputer i czekamy aż system wykryje nowe urządzenie. W panelu sterowania sprawdzamy czy wszystko się zgadza, jeżeli nie to instalujemy wcześniej pobrane sterowniki FTDI i wszystko powinno hulać.

Moduł wykryty w panelu sterowania
Moduł wykryty w panelu sterowania

4. Następnie instalujemy program Arduino IDE i uruchamiamy go.

Okno startowe Arduino IDE
Okno startowe Arduino IDE

5. Po uruchomieniu musimy załadować skrypt na moduł Arduino Nano. W tym celu ładujemy go do programu wybierając Plik/ Otwórz i wyszukując go w folderze z wcześniej pobranym MemcardRex 1.8. Wchodzimy do folderu z programem, następnie w folder Hardware i w MemCARDuino i wybieramy plik MemCARDuino.ino

 

Plik z MemCARDuino.ino
Plik z MemCARDuino.ino

6. Skrypt powinien otworzyć się nam w nowym oknie programu.

Skrypt MemCARDuino
Skrypt MemCARDuino

7. Teraz musimy go wrzucić na moduł. W tym celu wybieramy narzędzia i sprawdzamy czy mamy wybraną właściwą płytkę (Arduino Nano/ ATmega 328) oraz port USB do którego mamy podpięty kabel USB z modułem. Powinien on zostać automatycznie wykryty.

Sprawdzamy ustawienia
Sprawdzamy ustawienia

8. Jeżeli wszystko mamy dobrze ustawione to teraz klikamy wreszcie w ikonkę „Załaduj” by przenieść go na podpięty kablem moduł Arduino Nano.

Ładowanie skryptu
Ładowanie skryptu

9. Program prześle skrypt na moduł Arduino, który powinien odpowiedzieć na to migającymi przez chwilę diodami. Jeżeli wszystko zrobiliśmy dobrze to program bez żadnych błędów powinien nam pokazać komunikat o pomyślnym wgraniu skryptu.

adapter_usb_na_karty_pamieci_psx_09
Komunikat o pomyślnym ładowaniu

10. Po tej czynności możemy się już cieszyć z własnego adaptera do zgrywania i wgrywania zapisów z i na karty pamięci. Na zdjęciu poniżej go widać. Oczywiście tutaj do testów użyłem zarówno płytki, jak i adaptera, ale ograniczamy się tylko do jednego z tych rozwiązań.

Gotowy adapter
Gotowy adapter

Jak z niego korzystać?


Używanie adaptera jest dość proste jednak należy pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze adapter działa dobrze z oryginalnymi kartami pamięci, z tymi podrobionymi może mieć problem. Po drugie zanim wsadzimy do niego swoją kartę pamięci z cennymi zapisami najlepiej na konsoli skopiować je na drugą kartę i dopiero wtedy wsadzić ją do adaptera, gdyż program działa dość szybko i zwłaszcza na początku nie trudno o pomyłkę skutkującą bezpowrotną utratą zapisów. Mając ich kopie na drugiej karcie możemy spokojnie testować nasz adapter.


1. Do korzystania z adaptera wykorzystamy program MemcardRex 1.8 również stworzony przez Shendo.

Program MemcardRex 1.8
Program MemcardRex 1.8

2. Aby odczytać zapisy z karty pamięci wystarczy wpiąć ją do portu i w programie wybrać Hardware, następnie Read save data i MemCARDuino. Po jakiejś chwili w programie powinniśmy zobaczyć wczytaną zawartość wpiętej wcześniej do portu karty pamięci.

Wczytywanie przez program karty pamięci
Wczytywanie przez program karty pamięci

3. Teraz w zasadzie możemy zrobić z nimi co chcemy. Najpierw skupmy się na ich zgrywaniu.

Wczytane save'y z karty pamięci
Wczytane zapisy z karty pamięci

a) Możemy zapisać zawartość całej karty pamięci na dysku komputera w jednym z wielu obsługiwanych przez program formatów, tak by kontynuować później rozgrywkę np. na emulatorze ePSXe albo na PlayStation 3 albo po prostu aby wykonać ich kopię. W tym celu klikamy File/ Save as i zapisujemy plik w interesującym nas formacie.

adapter_usb_na_karty_pamieci_psx_17

b) Możemy szybko przekonwertować zapis z systemu PAL na NTSC i odwrotnie. W tym celu klikamy prawym przyciskiem myszy w interesujący nas zapis i wybieramy „Edit save header”, a następnie wpisujemy właściwy dla danego regionu kod gry oraz region o który nam chodzi. Oczywiście potem musimy zedytowany zapis wgrać z powrotem na kartę pamięci.

adapter_usb_na_karty_pamieci_psx_18

c) Możemy też wreszcie wyeksportować jedynie pojedyncze zapisy. Aby to zrobić klikamy prawy przyciskiem myszy na wybranym zapisie, a następnie Export save… i po wybraniu odpowiedniego rozszerzenia przenosimy wybrane zapisyy na dysk komputera. Lepiej jednak przerzucać cały obraz karty, tak jak w punkcie a.

adapter_usb_na_karty_pamieci_psx_19


4. Przejdźmy teraz do opcji zapisu. Aby zapisać wybrany obraz całej karty albo pojedyncze zapisy na kartę pamięci, musimy uruchomić ponownie program, a następnie otworzyć w nim interesujący nas plik. Może to być zapis np. z emulatora, z Internetu albo po prostu zgrany kiedyś przez nas na dysk komputera. W tym celu klikamy w File/ Open i wybieramy interesujący nas plik. Program powinien momentalnie go wgrać. W moim przypadku są to jakieś zapisy sprzed kilku lat z ePSXe.

Wgrany obraz karty pamięci z emulatora
Wgrany obraz karty pamięci z emulatora

5. Teraz możemy już wysłać zapisy na kartę pamięci w tym celu klikamy w Hardware/ Write save data i MemCARDuino. Po chwili program rozpocznie wrzucanie zapisów na kartę pamięci.

Wgrywanie zapisów na kartę pamięci
Wgrywanie zapisów na kartę pamięci

6. Proces nie powinien trwać długo. Program nadpisuje zawartość karty pamięci więc po wysłaniu plików, powinny się one fizycznie znaleźć na karcie pamięci co zresztą możemy łatwo sprawdzić w menadżerze karty pamięci na konsoli.

adapter_usb_na karte_pamieci
Podgląd karty w konsoli

Na koniec przypominam raz jeszcze, że póki co adapter najlepiej działa z oryginalnymi kartami pamięci i może mieć problem z podróbkami. Przypominam też, żeby przed zabawą w zgrywanie lub wrzucanie zapisów na wszelki wypadek kopiować zapisy na jakąś inną kartę, żeby w razie pomyłki je mieć dostępne. I wreszcie zaznaczam, że autor tego poradnika nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z jego użytkowania. Robisz to na własną odpowiedzialność.

PS. Prace nad poradnikiem trwały kilka miesięcy i sporo wydanej kasy, jak się później okazało zupełnie niepotrzebnie. Wszystko za sprawa tego, że projekt ten nie był dawno aktualizowany przez Shendo i przestał działać z najnowszą wersją aplikacji Arduino IDE, pozwalającej na wrzucanie skryptu na moduł Arduino. Dopiero gdy po czasie udało mi się skontaktować z Shendo to zauważył, że coś tu nie gra i szybko znalazł tego przyczynę. Do tego czasu kombinowałem na lewo i prawo z różnymi modułami Arduino, ale bezskutecznie. Shendo zaktualizował skrypt pod nową wersję programu, ale chyba zbyt pośpiesznie bo dalej nie działa. Jestem z nim w kontakcie, ale chyba jest zajęty i póki co nie naniósł poprawek, dlatego w poradniku póki co opisałem jedyny skuteczny sposób na stworzenie adaptera, oparty o starszy skrypt i wersję programu Arduino IDE. To tyle historii dla ciekawych 🙂

Na koniec zamieszczam linki do blogów Shendo, na których można znaleźć informacje o tym i innych jego projektach.

http://shendosoft.blogspot.com/

http://shendohardware.blogspot.com/

Załaduj więcej powiązanych artykułów
Załaduj więcej od Janusz
Załaduj więcej w Poradniki
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

10 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Wewnętrzne opinie
Pokaż wszystkie komentarze
Skuderia
Skuderia
9 lat temu

Naprawde super sprawa, gratulacje i oby wiecej takich zakreconych pomyslow.

Fixxxer1
Fixxxer1
9 lat temu

Świetny poradnik! Akurat wczoraj zamówiłem dwa takie kolny Arduino na Aliexpress (1,5$ sztuka), port padów jakiś się znajdzie, więc niedługo przetestuję adapter.
Gdyby jeszcze ktoś z drukarką 3D mógł zaprojektować i wydrukować obudowę, to mielibyśmy gotowy zestaw 🙂

Tomcio
9 lat temu

Ale się narobiłeś, chłopie, brawo! Miesiące ciężkiej pracy nie poszły na marne. To kolejny artykuł, który umacnia StrefęPSX na pozycji lidera stron traktujących o Szaraku w tej części globu 🙂

repip
9 lat temu

Szacun, ale z drugiej strony nie łatwiej kopiować przez port USB w PS2? Ja tak cały czas robię.

tengosciuodmotocykli
tengosciuodmotocykli
Odpowiedz  Janusz
4 lat temu

Jak ma się sprawa z kartami PS2? Bo raczej jak się domyślam majac porty kart z ps1 nie skopiuje niczego z karty od PS2?

Meta
9 lat temu

Witaj:

Czy jest jakiś emulator PS1 i PS2 karta pamięci?

Karta micro-SD sprawia Memmory Card.
comment image

Arduino jest podłączony do gniazda karty pamięci do PS2 i PS1 lub moduł karty micro-SD.

PS1 ======> Arduino ======> Micro-SD.

http://www.ladyada.net/images/microsd/microsdwiring_t.jpg

Wesołych świąt.

kokosik
kokosik
4 lat temu

Witam jeśli ktoś zakupił mikrokontroler 328P a jego arduino ide ma tylko 328 i nie może wgrać szkicu to predstawiam rozwiązanie:
otwieramy folder z plikami programu arduino ide / hardware/arduino i otwieramy boards.txt
szukamy:
nano328.name=Arduino Nano w/ ATmega328

następnie zmieniamy wartości tak jak na przykładzie:

nano328.name=Arduino Nano w/ ATmega328P

nano328.upload.protocol=arduino

nano328.upload.maximum_size=30720

nano328.upload.speed=115200

nano328.bootloader.low_fuses=0xFF

nano328.bootloader.high_fuses=0xDA

nano328.bootloader.extended_fuses=0xFD

nano328.bootloader.path=atmega

nano328.bootloader.file=ATmegaBOOT_168_atmega328.hex

nano328.bootloader.unlock_bits=0x3F

nano328.bootloader.lock_bits=0x0F

nano328.build.mcu=atmega328p

nano328.build.f_cpu=16000000L

nano328.build.core=arduino

nano328.build.variant=eightanaloginputs

zapisujemy i w arduino ide mamy juz płytkę atmega 328P zamiast atmega 328