Studio Core Design powinno być znane wszystkim fanom Lary Croft i pierwszego PlayStation. To właśnie jemu zawdzięczamy narodziny fantastycznej serii Tomb Raider i nadanie jej swojego charakterystycznego szlifu. Core Design stworzyło pięć pierwszych odsłon serii na PlayStation oraz trzy mniejsze odsłony na konsole przenośne Nintendo. W 2003 roku studio ponownie wróciło do uniwersum Lary Croft i stworzyło szóstą odsłonę serii – Tomb Raider: The Angel of Darkness na PlayStation 2 oraz PC, która niestety nie spotkała się z ciepłym przyjęciem przez graczy. W efekcie wydawca, którym w tamtym czasie było Eidos, postanowił przekazać pieczę nad serią o przygodach Lary Croft zupełnie nowemu studiu Crystal Dynamics. W ten sposób twórcy serii pożegnali się ze swoim dziełem, choć nie do końca mogli się z tym pogodzić.W 2006 roku Core Design rozpoczęło prace na remakiem pierwszej odsłony serii Tomb Raider, tworzonym z myślą o przenośnej konsoli Sony – PlayStation Portable. Miał on uhonorować 10 rocznicę narodzin serii. Niestety w tym samym czasie Eidos postanowił wystawić studio Core Design na sprzedaż. To zostało kupione przez Rebellion Developments, oczywiście bez praw do serii gier z Larą Croft w roli głównej. Prace na remakiem, Core Design musiało porzucić, choć sam Eidos nie zamierzał rezygnować z zamysłu wydania rocznicowej wersji gry. Ostatecznie remake pierwszej części w postaci Tomb Raider: Anniversary ukazał się rok później, tyle że od zera stworzyło go wspomniane już Crystal Dynamics. Tytuł ten został dobrze oceniony przez graczy, jednak najwierniejsi fani serii mieli za złe wydawcy, że zbyt bardzo odchodzi on duchem od pierwowzoru i nie został stworzony przez ludzi, którzy tak naprawdę Tomb Raidera stworzyli, a więc ekipę z Core Design.Przez lata wydawało się, że remake pierwszego Tomb Raidera, który tworzyło Core Design z myślą o PlayStation Portable przepadł, jak zresztą wiele tego typu skasowanych projektów. Przez długi czas w sieci krążyły jedynie plotki o grze, a także filmik z jej zapowiedzią.Na szczęście z nowym rokiem, pisze się nowy rozdział historii tej gry. Na kanale Roli’s Tomb Raider Channel po raz pierwszy ukazała się seria filmików prezentujących gameplay z Tomb Raider The 10th Anniversary w wersji od Core Design. Co więcej na stronie archive.org udostępniono również pliki, umożliwiające samodzielne przetestowanie gry na komputerze wraz z instrukcją jak to zrobić. Patrząc na gameplay ewidentnie widać, że Core Design planowało w swoim remake’u, dużo bardziej trzymać się pierwowzoru, co widać choćby po sterowaniu i ruchach Lary.Która wizja gry się wam bardziej podoba? Niewydane dzieło od Core Design czy Tomb Raider: Anniversary od Crystal Dynamics? Po więcej informacji zapraszam na stronę autora filmiku: https://www.tomb-of-ash.com/trae-indy-build/Źródło newsa: https://kotaku.com/a-canceled-2006-tomb-raider-game-is-now-playable-1846009514