Magic Castle debiutuje po ponad 20 latach na PSX! Oto historia (nie)powstania tej gry. Rynek niezależnych gier indie w ostatnich latach przeżywa swój złoty okres. Wydawać by się mogło, że popularne „indyki” są z nami od niedawna, ale tak naprawdę już pod koniec lat 90tych mieliśmy okazję spotkać się z podobnym zjawiskiem. Wszystko za sprawą Net Yaroze, a więc specjalnego modelu PlayStation, który wraz z niezbędną obudową i wsparciem ze strony Sony, pozwalał niezależnym …Czytaj dalej
Jak oceniano Final Fantasy VII w Polsce w 1997/1998 roku? Przy okazji premiery Final Fantasy VII Remake na PlayStation 4, w wielu miejscach na nowo rozgorzała dyskusja na temat oceny oryginału na PSX. W sieci można znaleźć wiele wątków, w których pojawiają się bardzo skrajne opinie na temat FFVII. Wiele osób uznaje ten tytuł za jeden z najważniejszych w historii gier, a już na pewno w historii PlayStation. Nie brakuje …Czytaj dalej
Z wizytą w Krakow Arcade Museum W marcu 2019 roku w Krakowie otwarto Krakow Arcade Museum, a więc kolejną atrakcję dla osób, które z sentymentem wspominają złotą erę salonów gier w Polsce. W popularnych „budkach”, „bunkrach” czy „barakach”, w latach 80tych i 90tych minionego wieku, niejeden z nas spędził spory kawałek swojego dzieciństwa. Dzięki Krakow Arcade Museum mamy okazję przypomnieć sobie te czasy i na nowo …Czytaj dalej
Skaler OSSC vs CRT – Czy już czas odesłać kineskopy do lamusa? Celem opracowania jest odpowiedź na pytanie, czy Open Source Scan Converter jest w stanie zastąpić technologię CRT? Tak naprawdę recenzji Open Source Scan Converter w internecie jest sporo, a jedną z nich przeczytacie m.in. u naszych przyjaciół z retronagazie.eu, dlatego w tym materiale nie będę skupiał się na podstawowych informacjach o tym urządzeniu, lecz na własnych, subiektywnych odczuciach powstałych podczas …Czytaj dalej
Rewolucja na polu muzyki w grach – soundtrack z Wipeout oraz Wipeout 2097 Wrześniowej premierze PlayStation w Europie w 1995 roku towarzyszyło pojawienie się w sklepach pierwszych gier na ten system. Europejski oddział Sony Computer Entertainment (SCEE) przygotował na tę okazję osiem tytułów startowych, które reprezentowały w zasadzie każdy liczący się w tamtym czasie gatunek gier. Na sklepowe półki trafiły takie pozycje jak 3D Lemmings, Battle Arena Toshinden, Jumping Flash!, Kileak: The Blood, …Czytaj dalej
Limitowana edycja PlayStation Men in Black W połowie 1997 roku do kin na całym świecie trafiła pierwsza odsłona przygód „Facetów w czerni”, w której główne role zagrali Tommy Lee Jones oraz Will Smith. W filmie wcielili się oni w role tajnych agentów o pseudonimach K i J, reprezentujących agencję Men in Black, zajmującą się opieką nad obecnymi na Ziemi przybyszami z innych galaktyk oraz ochroną naszej …Czytaj dalej
Wczesny wygląd konsoli PlayStation Pierwsze PlayStation mimo upływu blisko 25 lat od premiery wciąż może pochwalić się jednym z bardziej ponadczasowych designów w świecie konsol. Głównym założeniem projektantów konsoli, z Teiyu Goto na czele, było stworzenie sprzętu nie tylko atrakcyjnego wizualnie, ale przede wszystkim maksymalnie uproszczonego pod względem obsługi. To właśnie prostota działania była głównym kryterium na którym postanowiono oprzeć wygląd obudowy PlayStation. Teiyu …Czytaj dalej
Limitowana edycja PlayStation Jordan Grand Prix. Historia premiery gry Formula 1 97. W 1996 roku na PlayStation zadebiutowało wiele kultowych marek bez których trudno wyobrazić sobie dzisiaj historię tej konsoli. To właśnie w tym roku swój debiut zaliczyły takie serie jak Crash Bandicoot, Tomb Raider, Need for Speed czy wreszcie Resident Evil. Dodatkowo pojawiły się doskonałe kontynuacje takich hitów jak Tekken oraz Wipeout. Tytuły te na lata związały się z marką PlayStation …Czytaj dalej
Odkrywamy historię zestawów deweloperskich PlayStation Zestaw deweloperski w świecie konsol to sieć powiązanych ze sobą urządzeń oraz narzędzi programistycznych, stworzonych przez producentów konsol lub zewnętrzne podmioty, które umożliwiają tworzenie gier na poszczególne systemy. Najczęściej urządzenia te wizualnie odbiegają od swojego sklepowego odpowiednika i składają się z jednostki centralnej (GDK), bardzo często opartej o architekturę komputerów, zaawansowanych narzędzi programistycznych (SDK) oraz specjalnej wersji deweloperskiej konsoli, która …Czytaj dalej
Wyjątkowa kompilacja Cheat Engine Compilation W czasach pierwszego PlayStation w sprzedaży dostępnych było kilkadziesiąt różnych przystawek do tej konsoli, umożliwiających szybkie wpisywanie oraz wyszukiwanie kodów do gier. Do tych najpopularniejszych należały przystawki z serii Xplorer, o których mogliście nie tak dawno przeczytać na Strefie, a także przystawki z rodziny Action Replay oraz GameShark. Zawierały one setki, jak nie tysiące kodów do najróżniejszych gier na Szaraka, …Czytaj dalej
Historia targów E3 z 1996 roku. Nintendo 64 wkracza na salony. Pierwsza edycja targów Electronic Entertainment Expo z 1995 roku okazała się ogromnym sukcesem całej branży gier w Stanach Zjednoczonych. Organizatorom z Interactive Digital Software Association z powodzeniem udało się stworzyć od podstaw imprezę, która bardzo szybko zyskała rangę najważniejszych targów poświęconych elektronicznej rozrywce w Ameryce. Dzięki E3 branża gier przestała już być zależna od organizowanych od lat 60tych targów elektroniki …Czytaj dalej
Historia targów E3 z 1995 roku. Przełomowy moment w historii gier. Przez kilkadziesiąt lat najważniejszą imprezą poświęconą branży elektronicznej były amerykańskie targi Consumer Electronics Show, które począwszy od 1967 roku corocznie przyciągały tysiące wystawców, chcących zaprezentować swoje nowatorskie wynalazki całemu światu. To właśnie na targach CES po raz pierwszy zaprezentowano m.in. domową wersję Ponga (1975), komputery Atari 400/800 (1979) oraz Commodore 64 (1982), a także konsolę Nintendo Entertainment System (1985). Mimo …Czytaj dalej
Jak podłączyć DualShock 3 i DualShock 4 do PSX oraz PS2? Kontrolery Sony na przestrzeni kolejnych generacji konsol ulegały głównie niewielkim modyfikacjom, wymuszanym najczęściej przez wciąż rozwijającą się technologię. To co na pewno zmieniło się na przestrzeni lat to przede wszystkim sposób w jaki współczesne pady łączą się z konsolą. Kiedyś niezbędny był do tego przewód, który należało podpiąć do konsoli. Na szczęście siódma generacja konsol na trwałe wyparła to rozwiązanie …Czytaj dalej
Wywiad z człowiekiem, który jako pierwszy odpowiadał za sprzedaż PlayStation w Polsce PlayStation w Polsce wystartowało oficjalnie na początku 1996 roku za sprawą firmy LANSER z Elbląga, która stała się pierwszym, oficjalnym dystrybutorem PSX w naszym kraju. Dopiero w połowie tego samego roku za sprzedaż konsol, gier i akcesoriów, sygnowanych logiem PlayStation, wziął się polski oddział Sony noszący wówczas nazwę Sony POLAND, który już od kilku lat działał na terenie naszego kraju, …Czytaj dalej
Historia i losy katamaranu PlayStation W latach 90tych europejski oddział Sony Computer Entertainment (SCEE) robił dużo by jak najlepiej wypromować markę PlayStation na Starym Kontynencie. W tamtym czasie nie było to łatwe zadanie, gdyż rynek konsol i gier w Europie nie był aż tak rozwinięty jak w Japonii czy Ameryce. Ponadto Europa była dużo bardziej zróżnicowana niż pozostałe regiony, w związku z czym SCEE musiało …Czytaj dalej
Początki PlayStation w Polsce – Jak to się zaczęło? Według komunikatu prasowego z marca 1996 roku, polski oddział Sony – Sony Poland, z dniem 1 czerwca 1996 roku miał oficjalnie rozpocząć sprzedaż konsol PlayStation, akcesoriów oraz gier na ten system w naszym kraju i to tę datę, póki co, na Strefie symbolicznie uznajemy za początek marki PlayStation w naszym kraju. Wcześniej konsolę można było kupić w Polsce jedynie od …Czytaj dalej
[SCPH-1040] Kabel połączeniowy / Link cable Link cable SCPH-1040 to stworzony przez Sony specjalny kabel, który umożliwia połączenie ze sobą dwóch konsol PlayStation i uruchomienie wybranych gier w specjalnym trybie multiplayer, pozwalającym na rozgrywkę na dwóch telewizorach jednocześnie. W ten sposób można grać w maksymalnie cztery osoby, choć większość gier kompatybilnych z kablem oferuje rozgrywkę dla dwóch graczy. W czasach pierwszego PlayStation miała to być alternatywa …Czytaj dalej
Historia kontrolerów PlayStation cz. III – Dual Analog vs pad od Nintendo 64 Pierwszy rok obecności PlayStation na rynku to pasmo wielu sukcesów. Udana architektura, wygodny pad, wsparcie dla deweloperów, uczciwa polityka licencyjna oraz skuteczna kampania marketingowa, sprawiły że konsola dość szybko zdobyła uznanie graczy, wydawców oraz prasy, stając się liderem branży i wyprzedzając na tym polu wydawać by się mogło bardziej doświadczoną i startującą z zupełnie innej pozycji Segę. Pojedynek PlayStation z …Czytaj dalej
Ciężarówki PlayStation w trasie od ponad 20 lat Charakterystyczna, czerwona ciężarówka z logo marki Coca-Cola jest znana chyba każdemu kto w święta Bożego Narodzenia włącza od czasu do czasu telewizję. Ciężarówka ta jest głównym bohaterem jednej z najpopularniejszych reklam emitowanych w tym czasie, która od 1995 roku pojawia się w telewizjach na całym świecie i która zyskała nawet status jednego z komercyjnych zwiastunów świąt. Niewiele osób wie, że …Czytaj dalej
Historia kontrolerów PlayStation cz. II – Pady cyfrowe i ich ewolucja Pod koniec 1994 roku uwaga świata elektronicznej rozrywki została zwrócona w kierunku odległej Japonii, gdzie 3 grudnia doszło do premiery konsoli PlayStation. Debiut Sony na zupełnie nowym dla firmy polu okazał się bardzo udany, choć na początku nie wszyscy wierzyli w sukces tego przedsięwzięcia. Dzięki pracy Teiyu Goto, który w tamtym czasie odpowiadał za projekt wizualny konsoli, już w połowie …Czytaj dalej