Witaj na Strefie!

Artykuły

Jak zamachy z 11 września wpłynęły na rynek gier w 2001 roku?

img empty - Jak zamachy z 11 września wpłynęły na rynek gier w 2001 roku?

Zamachy z 11 września 2001 roku, na obiekty dwóch wież World Trade Center oraz budynek Pentagonu, wywarły ogromny wpływ nie tylko na cały bieg historii, ale również odcisnęły swoje piętno na kulturze masowej, szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Wizerunek wież WTC, tematyka katastrof lotniczych i zamachów terrorystycznych, w zasadzie z dnia na dzień, stały się w pewnym sensie tematami tabu. Branża …

Historia książeczek, zwanych też kompendiami PlayStation

img empty - Historia książeczek, zwanych też kompendiami PlayStation

Magazyny o tematyce gier konsolowych w Polsce, u progu nowego tysiąclecia, przeżywały swój złoty okres. W latach 1999-2000 na rynku istniało przynajmniej siedem periodyków tego typu, z których większość w całości poświęcona była pierwszemu PlayStation. Mowa o takich tytułach jak PSX Extreme, NEO, Neo Plus, Oficjalny Polski PlayStation Magazyn, PSX Fan, PlayStation Plus oraz GAMEStation. Nic więc dziwnego, że w …

Magic Castle debiutuje po ponad 20 latach na PSX! Oto historia (nie)powstania tej gry.

img empty - Magic Castle debiutuje po ponad 20 latach na PSX! Oto historia (nie)powstania tej gry.

Rynek niezależnych gier indie w ostatnich latach przeżywa swój złoty okres. Wydawać by się mogło, że popularne „indyki” są z nami od niedawna, ale tak naprawdę już pod koniec lat 90tych mieliśmy okazję spotkać się z podobnym zjawiskiem. Wszystko za sprawą Net Yaroze, a więc specjalnego modelu PlayStation, który wraz z niezbędną obudową i wsparciem ze strony Sony, pozwalał niezależnym …

Testujemy nowe pudełka na gry PSX

img empty - Testujemy nowe pudełka na gry PSX

Zniszczone, porysowane i popękane pudełka to jedna z największych bolączek związanych z kolekcjonowaniem gier na pierwsze PlayStation w Europie. Któż z nas nie posiada w swojej kolekcji opakowania, które aż prosi się o wymianę. Niestety znalezienie nowych pudełek tego typu jest w zasadzie niemożliwe, gdyż europejski oddział Sony Computer Entertainment (SCEE) nigdy nie sprzedawał ich luzem. Kolekcjonerzy i gracze ratują …

Z wizytą w Krakow Arcade Museum

img empty - Z wizytą w Krakow Arcade Museum

W marcu 2019 roku w Krakowie otwarto Krakow Arcade Museum, a więc kolejną atrakcję dla osób, które z sentymentem wspominają złotą erę salonów gier w Polsce. W popularnych „budkach”, „bunkrach” czy „barakach”, w latach 80tych i 90tych minionego wieku, niejeden z nas spędził spory kawałek swojego dzieciństwa. Dzięki Krakow Arcade Museum mamy okazję przypomnieć sobie te czasy i na nowo …

Formaty save’ów na PlayStation / PSX

img empty - Formaty save’ów na PlayStation / PSX

Lata mijają, zakurzone w szufladzie karty pamięci powoli wymierają, a „szaraki” coraz częściej zastępują emulatory. Oczywiście ortodoksyjni fani rozedrą w tym momencie koszulę krzycząc: hańba! Ale to nie do nich skierowany jest poniższy tekst, a do wszystkich którym drogie są save’y i chcieliby je przenieść na inną platformę. Nie będzie to szczegółowy poradnik prowadzący za rękę, a raczej krótki przewodnik …

Obrazy płyt PlayStation – wczoraj i dziś

img empty - Obrazy płyt PlayStation – wczoraj i dziś

Od dnia premiery rewolucyjnej konsoli PlayStation minęło już niemal 25 lat. Szmat czasu! W technologiach, które stale się pojawiają i przemijają to jak kilka lat świetlnych w kosmicznej skali odległości. Nie inaczej dzieje się z materią archiwizacji gier. Mezozoik Cofnijmy się na chwilę w czasie. Równolegle z komercyjnym startem PSX, zaczęto kopiować pierwsze gry, dostępnymi wówczas na rynku nagrywarkami, które …

Rewolucja na polu muzyki w grach – soundtrack z Wipeout oraz Wipeout 2097

img empty - Rewolucja na polu muzyki w grach - soundtrack z Wipeout oraz Wipeout 2097

Wrześniowej premierze PlayStation w Europie w 1995 roku towarzyszyło pojawienie się w sklepach pierwszych gier na ten system. Europejski oddział Sony Computer Entertainment (SCEE) przygotował na tę okazję osiem tytułów startowych, które reprezentowały w zasadzie każdy liczący się w tamtym czasie gatunek gier. Na sklepowe półki trafiły takie pozycje jak 3D Lemmings, Battle Arena Toshinden, Jumping Flash!, Kileak: The Blood, …

Wyjątkowy zestaw PlayStation “Lucky Pack”

img empty - Wyjątkowy zestaw PlayStation "Lucky Pack"

Na przestrzeni kilku lat w Europie pojawiło się w sumie siedem podstawowych modeli konsoli PlayStation, które w pełnej okazałości od dawna możecie już podziwiać na Strefie. Wśród nich możemy znaleźć model PlayStation „Value Pack” o oznaczeniu SCPH-5552, który jako jedyny z całej stawki został wydany wyłącznie na Starym Kontynencie. To co wyróżnia go na tle pozostałych konsol, to fakt że …

Limitowana edycja PlayStation Jordan Grand Prix. Historia premiery gry Formula 1 97.

img empty - Limitowana edycja PlayStation Jordan Grand Prix. Historia premiery gry Formula 1 97.

W 1996 roku na PlayStation zadebiutowało wiele kultowych marek bez których trudno wyobrazić sobie dzisiaj historię tej konsoli. To właśnie w tym roku swój debiut zaliczyły takie serie jak Crash Bandicoot, Tomb Raider, Need for Speed czy wreszcie Resident Evil. Dodatkowo pojawiły się doskonałe kontynuacje takich hitów jak Tekken oraz Wipeout. Tytuły te na lata związały się z marką PlayStation …

Niezwykły model PlayStation Continuity Checker

img empty - Niezwykły model PlayStation Continuity Checker

Pierwsze PlayStation w temacie zewnętrznych akcesoriów na pewno wyróżnia się na tle pozostałych konsol. Chyba żadna inna platforma do gier nie może pochwalić się aż tak dużą liczbą najróżniejszych kontrolerów, kart pamięci oraz pozostałych peryferiów tego typu, produkowanych zarówno na licencji Sony, jak i samodzielnie przez zewnętrzne podmioty. Jak się okazuje Sony Computer Entertainment Inc. stworzyło nawet specjalny model konsoli …

Wyjątkowa kompilacja Cheat Engine Compilation

img empty - Wyjątkowa kompilacja Cheat Engine Compilation

W czasach pierwszego PlayStation w sprzedaży dostępnych było kilkadziesiąt różnych przystawek do tej konsoli, umożliwiających szybkie wpisywanie oraz wyszukiwanie kodów do gier. Do tych najpopularniejszych należały przystawki z serii Xplorer, o których mogliście nie tak dawno przeczytać na Strefie, a także przystawki z rodziny Action Replay oraz GameShark. Zawierały one setki, jak nie tysiące kodów do najróżniejszych gier na Szaraka, …

Logo gier z PSX i innych konsol w wysokiej rozdzielczości

img empty - Logo gier z PSX i innych konsol w wysokiej rozdzielczości

Jeżeli szukaliście kiedykolwiek materiałów graficznych np. na swoją stronę lub kanał na YouTube, poświęconych swoim ulubionym grom retro, to zapewne wiecie, że nie jest to wcale takie łatwe. Większość materiałów prasowych z lat 90tych i późniejszych jest już niedostępnych w sieci lub bardzo trudno na nie natrafić. Publikowane okładki gier lub skany reklam często są słabej jakości lub po prostu …

Don’t panic! Skąd wzięła się metalowa tacka w PSX?

img empty - Don't panic! Skąd wzięła się metalowa tacka w PSX?

Kilka lat temu w moje ręce trafił dość wyjątkowy model PlayStation, który posiadał nie plastikową, a częściowo metalową tackę, na której osadza się nośnik z grą. Obecnie widok takiej tacki zapewne nie wywołuje już aż tak dużego zaskoczenia, gdyż od jakiegoś czasu można je kupić luzem, ale wówczas była to dla mnie zupełna nowość, która rodziła wiele pytań – Czy …

PS one jako odtwarzacz DVD firmy i-Joy

img empty - PS one jako odtwarzacz DVD firmy i-Joy

Konsola PlayStation 2 zadebiutowała w Japonii dokładnie 4 marca 2000 roku i była zapowiedzią zupełnie nowej generacji konsol. Pomimo jej debiutu Sony nie zamierzało wcale porzucać pierwszego PlayStation i chociaż już wtedy był to sprzęt dość archaiczny, to wciąż wiązano z nim duże plany i nadzieje. Firma postanowiła zacząć promować pierwsze PlayStation jako idealny sprzęt dla mniej zamożnych graczy, a …

Kolorowe kontrolery Dual Shock SCPH-1200 z Europy

img empty - Kolorowe kontrolery Dual Shock SCPH-1200 z Europy

Klasyczny, szary Dual Shock zadebiutował w Japonii 20 listopada 1997 roku i stosunkowo szybko wyparł z rynku swojego poprzednika w postaci Dual Analoga. Do Europy Dual Shock trafił w oddzielnej sprzedaży dopiero w kwietniu 1998 roku. Europejski oddział Sony Computer Entertainment wstrzymał się z jego debiutem do czasu premiery na Starym Kontynencie gry Gran Turismo, którą wydano dokładnie 30 kwietnia …

Niestandardowe wydanie PlayStation SCPH-1002

img empty - Niestandardowe wydanie PlayStation SCPH-1002

Pierwszy, europejski model konsoli PlayStation, o oznaczeniu SCPH-1002, zadebiutował na Starym Kontynencie dokładnie 29 września 1995 roku, w cenie 299 dolarów. Jest to najbardziej charakterystyczny model spośród wszystkich, które pojawiły się w normalnej sprzedaży na Starym Kontynencie. Można go poznać m.in. po zupełnie innym niż w późniejszych modelach układzie lasera, napisom na przyciskach, dodatkowym wyjściu kompozytowym i przede wszystkim po …

Hori. Hori? Hosiden!

img empty - Hori. Hori? Hosiden!

Ponad trzy lata temu na Strefie poruszałem temat rożnych producentów padów, którym to Sony powierzało w czasach pierwszego PlayStation produkcję swoich oficjalnych kontrolerów. Zarówno pady cyfrowe, jak i kontrolery analogowe Dual Shock nie były produkowane bezpośrednio w fabrykach Sony. Za ich produkcję w dużej mierze odpowiadały zewnętrzne firmy, specjalizujące się w tego typu działalności. Taka polityka nie była domeną jedynie …

Prima Aprilis – [SCPH-2020] Karta pamięci / Memory card

img empty - Prima Aprilis - [SCPH-2020] Karta pamięci / Memory card

Karta pamięci SCPH-2020 to jeden z najrzadszych wariantów popularnej „memorki”, oczywiście obok rocznicowej karty pamięci, wydanej z okazji sprzedaży 10 milionów egzemplarzy konsol PlayStation. Swoją wyjątkowość karta zawdzięcza przede wszystkim miejscu w jakim została ona wydana, a mowa o Australii, która choć należała do regionu PAL, a więc takiego jak Europa, to w czasach pierwszego PlayStation posiadała również pewną autonomię, …

Ewolucje gier – Jak mogło wyglądać kultowe Gran Turismo 2?

img empty - Ewolucje gier - Jak mogło wyglądać kultowe Gran Turismo 2?

Na Strefie dość rzadko pojawiają się gościnne występy, tym bardziej mi miło, że od czasu do czasu znajdują się jednak osoby, którą chcą podzielić się swoją wiedzą i czasem z innymi. Dzisiaj przyszła kolej na Patryka Gnatowskiego, znanego na forum jako Jaime, który przygotował dla Was bardzo szczegółową analizę tego, jak mogło wyglądać Gran Turismo 2 i co skrywa ta …

123Strona 1 z 3