neGcon SLEH-0003 to jeden z najciekawszych, licencjonowanych kontrolerów stworzonych z myślą o PlayStation, który dobrze sprawdza się w różnego rodzaju grach wyścigowych. Kontroler został stworzony już w 1994 roku przez firmę Namco, która swego czasu ściśle współpracowała z Sony przy produkcji gier i akcesoriów na PlayStation. Od samego początku kontroler był reklamowany jako idealne rozwiązanie dla fanów gier wyścigowych, a wszystko za sprawą jego oryginalnej konstrukcji. Otóż w porównaniu do innych padów, neGcon umożliwia skręcanie pojazdem w grze nie poprzez wciskanie odpowiedniego przycisku, ale poprzez skręcanie, a właściwie obracanie, nim samym. Pad składa się z dwóch połówek – jedna z krzyżakiem, przyciskiem Start oraz Left i druga z przyciskami A, B, I, II oraz Right, które można obracać wokół własnej osi, oczywiście do pewnego stopnia, skręcając w ten sposób wybranym pojazdem w grze.Sam pad jak na produkt Namco przystało, od samego początku sprawia dobre wrażenie. Plastik z którego został zrobiony jest odporny na zarysowania, a sam mechanizm obrotowy pada jest o dziwo bardzo płynny i działa bez zbędnych luzów. Krzyżak pada wydaje się dość sztywny i w dłuższym użytkowaniu trochę niewygodny, ale to nie problem bo w grach wyścigowych raczej go nie użyjemy. Podobnie jest w przypadku niebieskich przycisków A i B, które mogłyby być minimalnie bardziej wypukłe. Sprawa wygląda dużo lepiej w przypadku czerwonych przycisków I i II, które są najczęściej eksploatowane w grach. Po pierwsze są to analogowe przyciski, dzięki czemu siła nacisku na nie ma swoje odzwierciedlenie w grze z czym nie spotkamy się w przypadku oryginalnych kontrolerów Sony do PlayStation. Do tego osadzone są one na sprężynach co dodatkowo potęguje przyjemność z ich wciskania. Dzięki temu wciskając je gracz ma wrażenie, jak gdyby naprawdę dodawał gazu w samochodzie. Jedyny minus tego rozwiązania jest taki, że sprężyny są niezbyt sprężyste i mogłyby stawiać większy opór, gdyż czasami można odnieść wrażenie, że ich przyciskanie idzie po prostu zbyt łatwo. Ponadto pad został pozbawiony przycisków Select, L2 i R2, które producent uznał najwidoczniej za zbędne w grach wyścigowych. neGcon dobrze leży w dłoniach, a gra nim należy do ciekawych i przyjemnych doznań. Jest on kompatybilny nie tylko z serią Ridge Racer, którą swego czasu promował, ale też z wieloma innymi, liczącymi się grami wyścigowymi, jak Gran Turismo, Colin McRae Rally czy Wipeout. Co ciekawe obrotowe funkcje pada można wykorzystać także w grach nie będących wyścigami, takich jak np. Ace Combat, czy choćby Soul Blade, gdzie obrót padem posłuży nam za blokowanie ciosu przeciwnika. Zwykle gra, która wykorzystuje w pełni funkcje neGcona wspomina o nim na tylnej okładce, choć zdarzają się też wyjątki. Przykładowo na okładce Tekkena 2 można znaleźć informację o współpracy z tym kontrolerem, podczas gdy w grze jego unikatowe funkcje nie są w ogóle wykorzystywane, przynajmniej ja ich nie odkryłem. Pad działa też z wieloma pozostałymi grami, jednak jest wykrywany jako zwykły kontroler, w którym sterujemy krzyżakiem. Na pięć gier, które testowałem, padem można było sterować w trzech tj. Crash Bandicoot, Warriors of Fate i Resident Evil. W pozostałych dwóch pad albo nie reagował, jak w Bugs Bunny Lost in Time albo konsola prosiła o jego wymianę na standardowy kontroler jak w Rayman. Ogólnie neGcon najlepiej sprawdza się w grach mu dedykowanych i to w takich w których sterowanie ogranicza się głównie do skręcania i przyciskania gazu. Niestety w grach wykorzystujących większą liczbę przycisków, zwłaszcza niebieskich A i B, sterowanie nim jest już bardzo niewygodne, gdyż przyciski te znajdują się na innej płaszczyźnie i ciężko je wciskać jednocześnie trzymając czerwony przycisk I lub II. Jeżeli chodzi o wady neGcona to spotkałem się też z opiniami, że jest on dość nietrwały i po czasie łapie luzy w mechanizmie obrotowym pada, ale jest to chyba całkiem normalne zważywszy na fakt, że to tylko plastik. Warto dodać, że istnieje również czarna wersja neGcona, która jest znacznie rzadsza, podobno wygodniejsza i na pewno bardziej praktyczna, gdyż nie pożółknie. Różni się ona nieznacznie od białej wersji tym, że jest trochę mniejsza oraz tym, że zmieniono w niej kształt przycisku Start z okrągłego na trójkątny. Niestety czarny neGcon został wydany jedynie w Japonii i dość trudno go upolować. Na szczęście dzięki uprzejmości sprzedawcy z ebay o nicku takeo6541 możemy obejrzeć go na zdjęciach. Na koniec warto napisać parę słów o grach kompatybilnych z tym kontrolerem. Niestety nie istnieje jakieś oficjalne zestawienie wszystkich tytułów z nim współpracujących, ale poniższa lista powinna zawierać większość liczących się tytułów korzystających z obrotowych możliwości pada. Przypominam, że jako zwykły pad działa on też z masą innych gier na PlayStation.GRY KOMPATYBILNE Z neGconAce CombatAce Combat 2Ace Combat 3Advan RacingAquanauts HolidayAtari Anniversary Edition ReduxAuto DestructBurning RoadChoro Q 2Choro Q 3Colin McRae RallyColin McRae Rally 2.0Cool Boarders 2Crash Team RacingCybersledDakar 97Destruction DerbyDestruction Derby 2Destruction Derby RawExplosive RacingExtreme 500 aka. Suzuki Alstare ChallengeFelony 11-79/RunaboutFormula 1Formula One 2000Formula One 2001Galaxian 3Gran TurismoGran Turismo 2Grand Tour Racing 98GT All Japan Touring Car ChampionshipGT Max RevHyper RallyInitial DItalian JobJs RacinKattobi TuneMax Power RacingMaxRacerMeisha Retsuden – Greatest 70sMille MigliaMotorheadMotor Toon Grand PrixMotor Toon Grand Prix 2Namco Museum vol. 1 w grze Pole PositionNamco Museum vol. 3 w grze Pole Position IINamco Museum vol. 4 w grach Assault oraz The Return of IshtarNaniwa Wangan BattleNascar 2000Need For SpeedNeed For Speed 2Need For Speed 3 – Hot PursuitNo Fear Downhill Mountain BikingOption Tuning Car Battle 2Race Drivin Go GoRacingroovyRage RacerRally CrossRally Cross 2RC de Go!Red AsphaltRidge RacerRidge Racer RevolutionRidge Racer Turbo/Hi-SpecRidge Racer Type 4RollcageRollcage Stage IIRunabout 2Rush HourSan Francisco RushShutokou Battle RSpeed KingStreet ScootersTempest X3Test Drive 4TNN Motor Sports Hardcore 4×4TOCA Championship RacingTOCA 2 – Touring Car ChallengeTOCA World Touring CarsTommi Mäkinen RallyTouge MaxTouge Max GToyota Netz RacingV-RallyV-Rally 2Wangan TrialWipeoutWipeout 2097/XLWipeout 3World Stadium 2World Stadium EXWreckin CrewXevious 3D/G+