Memory Card / Karta pamięci SCPH-1020 trafiła do sprzedaży dokładnie wtedy kiedy sama konsola, a więc 3 grudnia 1994 roku w Japonii oraz we wrześniu 1995 roku w Ameryce i Europie. Karta nie była dołączana do zestawu z konsolą i trzeba ją było zakupić osobno. Wyjątek stanowi tutaj europejski model konsoli PlayStation, tzw. Value Pack o oznaczeniu SCPH-5552, w którym oprócz dwóch padów cyfrowych o oznaczeniu SCPH-1080, znalazło się jeszcze miejsce na jedną kartę pamięci. Cena memorki w dniu premiery wynosiła 1800 jenów w Japonii. Sprzedawano ją w opakowaniu wizualnie pasującym do tego od pierwszego modelu PlayStation o oznaczeniu SCPH-1000.Karta pamięci to niewielkie i bardzo lekkie akcesorium, kolorystycznie oczywiście dopasowane do wyglądu samej konsoli. Jej projekt to dzieło Teiyu Goto, który odpowiadał również za opracowanie wyglądu PSXa, jak i jego kontrolera. Kartę wpina się do odpowiednio oznaczonego portu z przodu konsoli, który znajduje się nad gniazdem pada. Maksymalnie do konsoli można podpiąć dwie karty pamięci. Początkowo memorka była pakowana w tekturowe opakowanie, stylistyką nawiązujące do wyglądu konsoli w danym regionie. Oprócz karty i instrukcji można w nim było również znaleźć specjalny plastikowy protektor na kartę o oznaczeniu SCPH-1210 oraz komplet naklejek, którymi można było obkleić memorkę i opisać jej zawartość. Naklejki były również czasem dołączane do gier w specjalnych wersjach np. z logo Resident Evil czy Ridge Racer. W późniejszym okresie podobnie jak w przypadku padów, tekturowe opakowanie zastąpił plastikowy blister. Galeria poniżej prezentuje kompletną kartę pamięci, dokładnie z dnia jej premiery w Japonii w 1994 roku. Jej nietypowe wizualnie opakowanie dostępne było tylko tam i nawiązywało do opakowania pierwszego modelu PlayStation o oznaczeniu SCPH-1000. W późniejszym okresie w Japonii zdecydowano się na zmianę wyglądu opakowania karty pamięci, które po modyfikacji zyskało zupełnie inny design. Jest to o tyle ważna zmiana, że to właśnie na wyglądzie tego opakowania oparto jego europejski odpowiednik, który trafił do całej Europy, w tym oczywiście do Polski. Pojemnościowo karta pamięci do PlayStation ma rozmiar jednego megabita, a więc 1Mb (nie mylić z 1MB), który jest równy 1024 kilobitom. Dla ułatwienia Sony postanowiło jednak podzielić obszar karty pamięci na 15 bloków, które najczęściej odpowiadają jednemu zapisowi z gry. Podział na bloki jest dużo bardziej czytelny i łatwiejszy do przeliczenia szczególnie dla młodszych graczy, którzy od razu wiedzieli ile miejsca potrzebują na karcie dla swojej gry. Oczywiście istnieje całkiem sporo gier, które wymagają dużo większej liczby bloków. Zwykle są to pozycje dwublokowe, choć rekordziści tacy jak Diablo czy RPG Maker potrafią zająć odpowiednio 10 bloków, a w przypadku tej ostatniej nawet 15, czyli całą kartę. W związku z tym gracze lubiący przetrzymywać swoje save’y dłużej, po zapełnieniu jednej musieli i dalej muszą kupić następną. Sony nigdy nie zdecydowało się na wypuszczenie jej bardziej pojemnej wersji. Nawet zaawansowane technicznie PocketStation umożliwia zapis tylko 15 bloków. Na szczęście inni producenci szybko postanowili wypełnić tę lukę i sprzedawać karty pamięci o większej pojemności, takie jak np. 30blokowe, 60blokowe, a nawet 120blokowe. Niektóre z nich posiadają nawet wyświetlacze informujące o liczbie zapisów na karcie. Ich minusem jest jednak fakt, że czasem potrafią gubić save, bądź posiadają baterię, której wyczerpanie grozi naturalnie utratą zapisów na zawsze, dlatego najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest używanie oryginalnej karty pamięci. Swego czasu można było też kupić specjalne adaptery pozwalające na zgrywanie zawartości karty na dysk komputera. Obecnie też jest to możliwe przy wykorzystaniu adaptera USB własnej roboty, przy użyciu przerobionej konsoli PlayStation 2, albo po prostu dedykowane urządzenia w postaci DexDrive.Klasyczna szara karta pamięci została zastąpiona przez jasnoszarą (po prawej) w momencie premiery konsoli PS one. Na przestrzeni lat pojawiło się także wiele kolorowych kart pamięci, których pełen wykaz znajduje się poniżej. Dostęp do karty pamięci poza opcjami samej gry jest również dostępny z pozycji konsoli, dzięki specjalnemu menadżerowi do którego uzyskujemy dostęp po włączeniu PlayStation bez nośnika w jej środku. W zależności od modelu konsoli menadżer ten może różnie wyglądać, ale zawsze pozwala na to samo, a mianowicie na przeglądanie zawartości karty pamięci, kopiowanie zapisów z jednej karty na drugą, a także usuwanie zbędnych zapisów stanu gry. Każdy save na karcie wyświetlany jest w formie graficznej ikonki nawiązującej do gry. Czasami różnorodność tych ikonek jest bardzo duża, a niektóre gry jak np. Chrono Cross posiadają ich wiele, tzn. każdy zapis reprezentowany jest przez inną ikonkę. Oprócz samej nazwy gry i ikonki sam save zawiera też czasami informacje o naszym postępie w grze, zwykle w postaci procentowej. Karta pamięci do PlayStation to jedno z najczęściej podrabianych akcesoriów do tej konsoli. Największym minusem owych podróbek jest fakt, że po czasie potrafią one gubić save’y, które nagle wyparowują z nich i nie da się ich odzyskać. Dlatego przy zakupie najlepiej dobrze upewnić się czy mamy do czynienia z oryginalnym produktem Sony. Czasem może być to bardzo trudne, dlatego postanowiłem przygotować specjalny poradnik ułatwiający rozróżnianie kart pamięci, który możecie znaleźć tutaj.Wpis opublikowano po raz pierwszy 10 Kwi 2014 o 21:58Karta pamięci to bez wątpienia najbardziej różnorodne akcesorium jeśli chodzi o pierwsze PlayStation, które na przestrzeni kilku lat pojawiło się w grubo ponad dwudziestu różnych wersjach kolorystycznych. Różnorodność ta sprawia, że czasami nawet kolekcjonerzy mają problem z fachowym sklasyfikowaniem niektórych memorek, a wszystko przez to, że Sony zamiast umieścić odpowiednie dla danego koloru oznaczenie na obudowie karty pamięci, np. SCPH-1020L, który oznaczał kolor Island Blue, postanowiło to zrobić jedynie na opakowaniu karty pamięci, które jak wiadomo po otwarciu wędrowało zwykle do kosza. W ten sposób każda karta pamięci do PlayStation zamiast posiadać z tyłu swój unikatowy kod SCPH-1020 z dodatkową literą, która od razu ułatwiłaby rozpoznanie wersji kolorystycznej danej memorki, ma sam symbol SCPH-1020. W związku z tym postanowiłem przygotować przegląd wszystkich wersji kolorystycznych kart pamięci, tak aby ułatwić wam ich klasyfikowanie. 1. Memory Card SCPH-1020 (Grey) – to znana wszystkim klasyczna, szara karta pamięci, która pojawiła się w sklepach razem z premierą konsoli 3 grudnia 1994 roku. Cztery lata później Sony wypuściło na rynek ten sam produkt nadając mu nowe oznaczenie SCPH-1020H. Karta jak już wspominałem sprzedawana była przede wszystkim w małym, tekturowym pudełeczku wraz ze specjalnym plastikowym protektorem. Tak się składa, że można go było również kupić osobno i nadano mu specjalne oznaczenie SCPH-1210.Protektor SCPH-1210Memorka ta pojawiła się również w specjalnej edycji, w której znalazło się miejsce na aż trzy karty pamięci. Edycja ta także otrzymała swoje własne oznaczenie SCPH-1170 i prawdopodobnie nie opuściła Kraju Kwitnącej Wiśni.Zestaw kart 3in1 SCPH-1170Warto odnotować, że praktycznie każda kolejna karta pamięci na PlayStation pojawiała się w sklepach już nie w tekturowym opakowaniu, ale w plastikowym blistrze, w którym zabrakło miejsca na plastikowy pokrowiec i inne tego typu dodatki.2. Memory Card SCPH-1020W (White) – zadebiutowała na japońskim rynku 26 lutego 1998 roku. Kolor memorki to klasyczna biel. Karta dość trudno dostępna, ale podobnie jak wszystkie następne dostępna w każdym regionie. 3. Memory Card SCPH-1020GI (Emerald) – zadebiutowała na japońskim rynku 26 lutego 1998 roku. Kolor memorki to szmaragdowa zieleń. Karta podobnie jak każda następna dość łatwo dostępna i obecna we wszystkich regionach. 4. Memory Card SCPH-1020L (Island Blue) – zadebiutowała na japońskim rynku 26 lutego 1998 roku. Kolor memorki to lodowy niebieski. 5. Memory Card SCPH-1020RI (Cherry Red) – zadebiutowała na japońskim rynku 26 lutego 1998 roku. Kolor memorki to wiśniowa czerwień. 5. Memory Card SCPH-1020RJ (Red) – jednej z najrzadszych wariantów kolorystycznych, jeżeli chodzi o karty pamięci do pierwszego PlayStation. 7. Memory Card SCPH-1020C (Crystal) – zadebiutowała na japońskim rynku 26 lutego 1998 roku. Karta ma matowo-przezroczystą obudowę. 8. Memory Card SCPH-1020YI (Lemon Yellow) – zadebiutowała na japońskim rynku 26 lutego 1998 roku. Kolor memorki to cytrynowa żółć. 9. Memory Card SCPH-1020D (Candy Orange) – zadebiutowała na japońskim rynku 26 lutego 1998 roku. Kolor memorki to cukierkowy pomarańcz. 10. Memory Card SCPH-1020B (Black) – zadebiutowała na japońskim rynku 26 lutego 1998 roku. Kolor memorki to klasyczna czerń. 11. Memory Card SCPH-1020BI (Smoke Grey) – zadebiutowała na japońskim rynku 28 maja 1998 roku. Kolor memorki to zadymiona czerń. 12. Memory Card SCPH-1020HI (Light Grey) – zadebiutowała na japońskim rynku 7 lipca 2000 roku. Kolor memorki to bardzo jasna szarość. Karta kolorystyką nawiązuje do zminiaturyzowanej wersji PlayStation, a więc PS one i podobnie jak kolejne memorki została stworzona właśnie z myślą o tym modelu konsoli, choć oczywiście działa również z klasycznym szarakiem. 13. Memory Card SCPH-1020BJ (Slate Grey) – zadebiutowała na japońskim rynku 19 lipca 2001 roku. Kolor memorki to niebieskoszary.14. Memory Card SCPH-1020GJ (Emerald) – zadebiutowała na japońskim rynku 19 lipca 2001 roku. Kolor memorki to szmaragd.15. Memory Card SCPH-1020RQ (Crimson Red) – zadebiutowała na japońskim rynku 19 lipca 2001 roku. Kolor memorki to szkarłatna czerwień.16. Memory Card SCPH-1020LI (Island Blue) – zadebiutowała na japońskim rynku 19 lipca 2001 roku. Kolor memorki to lodowy niebieski.17. Memory Card SCPH-1020X „10 Million Model” – to najbardziej wyjątkowa i najdroższa karta pamięci, wydana w kartonowym opakowaniu na pamiątkę sprzedaży 10 milionowego egzemplarza konsoli PlayStation. Memorka ta jest srebrna i można ją było otrzymać lub wygrać na różnego rodzaju targach. Nie trafiła ona do ogólnej sprzedaży.18. Memory Card SCPH-1020WJ (Greyish White) – zadebiutowała na japońskim rynku 29 stycznia 1998 roku. Kolor memorki to coś pomiędzy bielą i szarością. Co ciekawe karta podczas zapowiedzi dostała całkiem inny numer, a mianowicie SCPH-1196, jednak szybko uległ on zmianie. Karta dość ciężko dostępna, wydana jedynie na japońskim rynku.19. Memory Card SCPH-1020Y (See-through Yellow) – zadebiutowała na japońskim rynku 29 stycznia 1998 roku. Kolor memorki to żółć, bardzo zbliżona jak nie identyczny do wcześniej opisywanej karty o oznaczeniu SCPH-1020YI. Co ciekawe karta podczas zapowiedzi dostała całkiem inny numer, a mianowicie SCPH-1195, jednak szybko uległ on zmianie. Karta dość ciężko dostępna i wydana jedynie na japońskim rynku.20-24. Memory Card Special Edition SCPH-1190 – SCPH-1194 – to pięć okolicznościowych kart pamięci, wydanych w 1997 roku przez Sony jedynie na terytorium Japonii. W porównaniu do innych kart pamięci posiadają one zupełnie inne oznaczenie. Co ciekawe każda z tych memorek ma swój własny numer.a) Memory Card SCPH-1190 (Summer Special Edition) – zadebiutowała na japońskim rynku i tylko tam 17 lipca 1997 roku.b) Memory Card SCPH-1191 (Autumn Special Edition) – zadebiutowała na japońskim rynku i tylko tam 9 października 1998 roku.c) Memory Card SCPH-1192 (Christmas Special Edition) – zadebiutowała na japońskim rynku i tylko tam 27 listopada 1997 roku.d) Memory Card SCPH-1193 (Christmas Special Edition) – zadebiutowała na japońskim rynku i tylko tam 27 listopada 1997 roku.e) Memory Card SCPH-1194 (Christmas Special Edition) – zadebiutowała na japońskim rynku i tylko tam 27 listopada 1997 roku.25. Memory Card SCPH-1020 (wersja deweloperska) – najrzadszy wariant kolorystyczny karty pamięci do pierwszego PlayStation, dodawany na samym początku do niektórych wersji deweloperskich konsoli. Część zdjęć z tej sekcji wpisu wykonał na moją prośbę jakubb, któremu dziękuję za ich dostarczenie i zgodę na wykorzystanie.