Z tego poradnika dowiesz się jak konwertować save z PAL na NTSC oraz NTSC na PAL. Wbrew pozorom jest to możliwe i wcale nie trudne, a czasem może okazać się niezwykle przydatne.

Co potrzebujemy?

– plik save w formacie .gme, któremu chcemy zmienić region zapisu z PAL na NTSC lub odwrotnie,

– program PSXGameEdit, który można znaleźć tutaj,

 

1. Na początek przygotowujemy pliki save, które chcemy przekonwertować na inny region. Możemy się posłużyć save’ami pobranymi z sieci, np. z gamefaqs bądź też zgranymi przez nas z karty pamięci. Ja na potrzeby tego poradnika wybrałem ten pierwszy sposób i save’y do gier Final Fantasy VII oraz Medal of Honor pobrałem właśnie z gamefaqs. Ten pierwszy spróbuję skonwertować z NTSC na PAL, a ten drugi z PAL na NTSC, żeby sprawdzić czy wszystko działa w obie strony.

konwersja_save_psx_pal_ntsc
Przykładowy save PAL do pobrania z gamefaqs
konwersja_save_psx_pal_ntsc_2
Przykładowy save NTSC-U/C do pobrania z gamefaqs

 

2. Jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy to pobieramy program, którym będziemy konwertować nasze save’y, a jest nim wspomniany na początku PSXGameEdit. Znajdziecie go tutaj.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_3

3. Po uruchomieniu programu wybieramy File, a następnie Open MemCard Image i załadowujemy obraz karty z wybranym save’em. Na początek wybiorę ten z gry Final Fantasy VII NTSC.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_4

4. Po jego załadowaniu możemy zobaczyć szczegółowe informacje o wybranym save z najważniejszą, a więc oznaczeniem gry, w tym przypadku SCUS-94163 który jasno wskazuje na to, że mamy do czynienia z grą Final Fantasy w wersji NTSC.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_5

5. Aby przekonwertować save tak by działał z wersją PAL gry wystarczy wybrać Convert, a następnie Convert to European. Gdy wyskoczy nam podobny komunikat jak na zdjęciu to wybieramy YES.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_6

konwersja_save_psx_pal_ntsc_7

6. Jak widać wybrany przez nas save zmienił kod gry z tego NTSC na PAL.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_8

7. Teraz wystarczy go zapisać wybierając File, a następnie Save MemCard Image i w kolejnym oknie podać nazwę nowego pliku oraz wybrać format rozszerzenia .gme.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_9

konwersja_save_psx_pal_ntsc_10

8. Identycznie postępujemy jeśli chcemy skonwertować inny save np. z wersji PAL na NTSC. Najpierw załadowujemy go do programu, a potem wybieramy Convert i Convert to American.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_11

konwersja_save_psx_pal_ntsc_12

9. Czasem przy próbie konwersji może pojawić się komunikat, taki jak w tym przypadku, że program nie jest w stanie sam skonwertować wybranego pliku save. Nie przejmujemy się tym, tylko klikamy OK, a następnie ręcznie zmieniamy oznaczenie gry z  PAL na NTSC (lub odwrotnie, w zależności od potrzeb), wpisując w tym przypadku oznaczenie właściwe dla wersji NTSC-U/C gry, a więc SLUS-00974. Każda gra ma inne oznaczenie i znajdziemy je w Internecie lub na brzegu pudełka z grą.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_13

konwersja_save_psx_pal_ntsc_14

konwersja_save_psx_pal_ntsc_15

10. Po wpisaniu oznaczenia gry właściwego dla danego regionu i kliknięciu w inne pole pojawi się komunikat, który ignorujemy i klikamy po prostu YES. W pozostałych polach i tak nic nie zmieniamy, tylko zapisujemy save podobnie jak w przypadku tego od Final Fantasy VII wybierając format wyjściowy .gme.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_16

11. Gdy tego dokonamy to możemy powiedzieć, że zakończyliśmy już zabawę z konwersją save’ów. Teraz wystarczy je wrzucić na kartę pamięci i cieszyć się grą z wykorzystaniem pobranego zapisu. Jak widać na screenach konwersja w moim przypadku udała się bez żadnych problemów i zarówno wersja PAL Final Fantasy VII jak i wersja NTSC-U/C Medal of Honor odczytały przekonwertowane save’y z innych regionów.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_17

konwersja_save_psx_pal_ntsc_18

Czasem mogą się pojawić jakieś problemy z odczytaniem skonwertowanych save’ów, ale powinny to być pojedyncze przypadki. Podobno większe problemy mogą być w przypadku konwertowania japońskich plików z save na PAL lub NTSC-U/C i odwrotnie, ale ta informacja wymaga jeszcze weryfikacji.

Zobacz więcej podobnych artykułów
Zobacz więcej tekstów napisanych przez Bodzio
Zobacz więcej z kategorii Karta pamięci

3 komentarze

  1. Bodzio

    Manifesto

    5 listopada 2014 o 17:16

    Świetny poradnik, z pewnością przyda się kolekcjonerom, którzy posiadają jeszcze sejwy z zamierzchłej przeszłości, a w chwili obecnej są już całkowicie “legalni” 🙂

    Odpowiedz

  2. Bodzio

    damian

    9 listopada 2014 o 17:26

    Przy użyciu paczki PSX Hacker Kit save można “konwertować” bezpośrednio na konsoli. Był tam program który umożliwiał zmianę kodu save, także jak ktoś nie ma jak zgrać, a ma konsolę z chipem, może to wypróbować.

    Odpowiedz

  3. Bodzio

    Figty

    22 lipca 2015 o 00:54

    Można by było jeszcze do tego poradnika dodać, ze pliki np. MCR (z ePSXe) albo te z Bleem’a, PSP(save z EBOOTa), czy jakikolwiek inny format, mozemy przekonwertować programem MemCardRex (do formatu GME)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *