Z tego poradnika dowiesz się jak konwertować save z PAL na NTSC oraz NTSC na PAL. Wbrew pozorom jest to możliwe i wcale nie trudne, a czasem może okazać się niezwykle przydatne.

Co potrzebujemy?

– plik save w formacie .gme, któremu chcemy zmienić region zapisu z PAL na NTSC lub odwrotnie,

– program PSXGameEdit, który można znaleźć tutaj,

 

1. Na początek przygotowujemy pliki save, które chcemy przekonwertować na inny region. Możemy się posłużyć save’ami pobranymi z sieci, np. z gamefaqs bądź też zgranymi przez nas z karty pamięci. Ja na potrzeby tego poradnika wybrałem ten pierwszy sposób i save’y do gier Final Fantasy VII oraz Medal of Honor pobrałem właśnie z gamefaqs. Ten pierwszy spróbuję skonwertować z NTSC na PAL, a ten drugi z PAL na NTSC, żeby sprawdzić czy wszystko działa w obie strony.

konwersja_save_psx_pal_ntsc
Przykładowy save PAL do pobrania z gamefaqs
konwersja_save_psx_pal_ntsc_2
Przykładowy save NTSC-U/C do pobrania z gamefaqs

 

2. Jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy to pobieramy program, którym będziemy konwertować nasze save’y, a jest nim wspomniany na początku PSXGameEdit. Znajdziecie go tutaj.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_3

3. Po uruchomieniu programu wybieramy File, a następnie Open MemCard Image i załadowujemy obraz karty z wybranym save’em. Na początek wybiorę ten z gry Final Fantasy VII NTSC.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_4

4. Po jego załadowaniu możemy zobaczyć szczegółowe informacje o wybranym save z najważniejszą, a więc oznaczeniem gry, w tym przypadku SCUS-94163 który jasno wskazuje na to, że mamy do czynienia z grą Final Fantasy w wersji NTSC.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_5

5. Aby przekonwertować save tak by działał z wersją PAL gry wystarczy wybrać Convert, a następnie Convert to European. Gdy wyskoczy nam podobny komunikat jak na zdjęciu to wybieramy YES.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_6

konwersja_save_psx_pal_ntsc_7

6. Jak widać wybrany przez nas save zmienił kod gry z tego NTSC na PAL.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_8

7. Teraz wystarczy go zapisać wybierając File, a następnie Save MemCard Image i w kolejnym oknie podać nazwę nowego pliku oraz wybrać format rozszerzenia .gme.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_9

konwersja_save_psx_pal_ntsc_10

8. Identycznie postępujemy jeśli chcemy skonwertować inny save np. z wersji PAL na NTSC. Najpierw załadowujemy go do programu, a potem wybieramy Convert i Convert to American.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_11

konwersja_save_psx_pal_ntsc_12

9. Czasem przy próbie konwersji może pojawić się komunikat, taki jak w tym przypadku, że program nie jest w stanie sam skonwertować wybranego pliku save. Nie przejmujemy się tym, tylko klikamy OK, a następnie ręcznie zmieniamy oznaczenie gry z  PAL na NTSC (lub odwrotnie, w zależności od potrzeb), wpisując w tym przypadku oznaczenie właściwe dla wersji NTSC-U/C gry, a więc SLUS-00974. Każda gra ma inne oznaczenie i znajdziemy je w Internecie lub na brzegu pudełka z grą.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_13

konwersja_save_psx_pal_ntsc_14

konwersja_save_psx_pal_ntsc_15

10. Po wpisaniu oznaczenia gry właściwego dla danego regionu i kliknięciu w inne pole pojawi się komunikat, który ignorujemy i klikamy po prostu YES. W pozostałych polach i tak nic nie zmieniamy, tylko zapisujemy save podobnie jak w przypadku tego od Final Fantasy VII wybierając format wyjściowy .gme.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_16

11. Gdy tego dokonamy to możemy powiedzieć, że zakończyliśmy już zabawę z konwersją save’ów. Teraz wystarczy je wrzucić na kartę pamięci i cieszyć się grą z wykorzystaniem pobranego zapisu. Jak widać na screenach konwersja w moim przypadku udała się bez żadnych problemów i zarówno wersja PAL Final Fantasy VII jak i wersja NTSC-U/C Medal of Honor odczytały przekonwertowane save’y z innych regionów.

konwersja_save_psx_pal_ntsc_17

konwersja_save_psx_pal_ntsc_18

Czasem mogą się pojawić jakieś problemy z odczytaniem skonwertowanych save’ów, ale powinny to być pojedyncze przypadki. Podobno większe problemy mogą być w przypadku konwertowania japońskich plików z save na PAL lub NTSC-U/C i odwrotnie, ale ta informacja wymaga jeszcze weryfikacji.

Załaduj więcej powiązanych artykułów
Załaduj więcej od Janusz
Załaduj więcej w Poradniki
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Wewnętrzne opinie
Pokaż wszystkie komentarze
Manifesto
Manifesto
10 lat temu

Świetny poradnik, z pewnością przyda się kolekcjonerom, którzy posiadają jeszcze sejwy z zamierzchłej przeszłości, a w chwili obecnej są już całkowicie „legalni” 🙂

damian
damian
10 lat temu

Przy użyciu paczki PSX Hacker Kit save można „konwertować” bezpośrednio na konsoli. Był tam program który umożliwiał zmianę kodu save, także jak ktoś nie ma jak zgrać, a ma konsolę z chipem, może to wypróbować.

Figty
Figty
9 lat temu

Można by było jeszcze do tego poradnika dodać, ze pliki np. MCR (z ePSXe) albo te z Bleem’a, PSP(save z EBOOTa), czy jakikolwiek inny format, mozemy przekonwertować programem MemCardRex (do formatu GME)