Charakterystyczna, czerwona ciężarówka z logo marki Coca-Cola jest znana chyba każdemu kto w święta Bożego Narodzenia włącza od czasu do czasu telewizję. Ciężarówka ta jest głównym bohaterem jednej z najpopularniejszych reklam emitowanych w tym czasie, która od 1995 roku pojawia się w telewizjach na całym świecie i która zyskała nawet status jednego z komercyjnych zwiastunów świąt. Niewiele osób wie, że także i PlayStation może pochwalić się podobną akcją marketingową, która ma równie bogatą tradycję, zapoczątkowaną jeszcze w czasach pierwszego PlayStation. W porównaniu do reklamy Coca-Coli, akcja ta nie jest nastawiona na promocję marki PlayStation w telewizji, ale w miastach i miasteczkach rozsianych po całym świecie, choć od razu warto dodać, że najwięcej szans na zobaczenie oficjalnej ciężarówki PlayStation mają mieszkańcy Stanów Zjednoczonych, skąd cała akcja się wywodzi.W 1997 roku amerykański oddział Sony Computer Entertainment (SCEA) postanowił wykorzystać do promocji PlayStation w Stanach specjalnie z tej okazji stworzoną interaktywną ciężarówkę, którą wysłano w trasę o nazwie „PlayStation on Tour” po całym kraju. Ważąca ponad 40 ton ciężarówka została naszpikowana nowinkami technologicznymi, umożliwiającymi szybkie przekształcenie jej w prawdziwe centrum rozrywki. Dzięki temu, że było ono mobilne, Sony mogło dotrzeć ze swoim przekazem w zasadzie w każdy zakątek Stanów Zjednoczonych, towarzysząc różnego rodzaju wydarzeniom sportowym, kulturalnym, a nawet lokalnym festynom.Pierwsza ciężarówka PlayStation kosztowała ponad milion dolarów i wyposażona była w 33 stanowiska z konsolami oraz najnowszymi grami. W jej centrum znajdował się ogromny jak na takie warunki ekran na którym rozgrywano najważniejsze turnieje. W jednym momencie na pokładzie ciężarówki mogło znaleźć się nawet 55 osób na które czekały liczne atrakcje, w tym m.in. możliwość zagrania w tytuły, które dopiero miały pojawić się na konsoli. W 1997 roku zabrano na pokład ciężarówki około 12 takich tytułów, oczywiście w towarzystwie już wydanych do tej pory hitów.Podczas pierwszej trasy ciężarówka PlayStation pokonywała średnio ponad 8000 kilometrów miesięcznie. Kierowało nią na przemian trzech kierowców, a dodatkowo za jej obsługę odpowiadało pięć osób do których należało m.in. przekształcanie ciężarówki w stacjonarny salon gier. Czynność ta zajmowała początkowo ok. 6-7 godzin, jednak po czasie została ona skrócona w zasadzie o połowę. Oczywiście pokład ciężarówki był w pełni klimatyzowany, tak więc gracze mogli w komfortowych warunkach spędzić w niej swój czas.Sukces całej akcji marketingowej „PlayStation on Tour” sprawił, że Sony postanowiło ją wykorzystać również przy promocji swoich następnych konsol. Oczywiście wiązało się to z powstaniem zupełnie nowych ciężarówek, których część możecie znaleźć poniżej. W kolejnych latach ciężarówki PlayStation zaczęły pojawiać się również w Europie, choć najczęściej ustępowały one skalą i rozmachem tym amerykańskim. Najczęściej były to bowiem klasyczne ciężarówki, zaadoptowane jedynie do celów marketingowych. Taka ciężarówka pojawiła się również i w Polsce w 2007 roku, promując akcję Show Truck. Sony POLAND pracowało nad nią pół roku i po raz pierwszy zaprezentowaną ją 17 grudnia 2006 roku w Warszawie w Centrum Handlowym Wola Park.Ciężarówka promująca PS3 w Polsce w 2007 rokuJej trasa w naszym kraju rozpoczęła się 2 marca we Wrocławiu i trwała aż do 30 kwietnia 2007, kiedy to ciężarówka pojawiła się po raz ostatni w Jeleniej Górze. W tym czasie odwiedziła ona ponad 20 miast w całej Polsce. Jej pojawienie się w naszym kraju miało oczywiście związek z premierą konsoli PlayStation 3, która zadebiutowała u nas dokładnie 23 marca 2007 roku w cenie 2399zł. Tak oto Sony POLAND reklamowało całą akcję w Polsce:PLAYSTATION 3 SONY HD Show po raz pierwszy zaprezentowaliśmy w grudniu zeszłego roku w Warszawie. Jest nam niezmiernie miło, że będziemy mogli zaprosić do niego jeszcze większą grupę osób, odwiedzając przy tym największe miasta w Polsce. Chcemy zaprezentować, czym w naszym rozumieniu jest świat technologii HD, z PS3 jako jego centrum.We wnętrzu ciężarówki można było zobaczyć możliwości najnowszej konsoli Sony, zagrać w dostępne w dniu premiery w naszym kraju gry MotorStorm, Resistance: Fall of Man, Ridge Racer 7, FORMULA ONE: Championship Edition, oraz Genji: Days of the Blade, a także zobaczyć w akcji najnowsze telewizory Sony BRAVIANiestety sama ciężarówka nie robiła już aż tak spektakularnego efektu jak ta amerykańska z 1997 roku, choć warto pochwalić ówczesne Sony POLAND za przygotowanie choćby namiastki tego z czym już od 10 lat mieli do czynienia gracze w Ameryce. Także w innych europejskich krajach wykorzystywano i wciąż wykorzystuje się ciężarówki do promocji PlayStation. Między innymi w Niemczech całkiem niedawno specjalną ciężarówkę wykorzystano do promocji VR w ramach trasy „PS VR Tour”. Mimo obecności ciężarówek PlayStation również w Europie cała akcja marketingowa z nimi związana rozwinęła się najbardziej w Stanach, skąd się oczywiście wywodzi. Od kilku lat w trasie jest ciężarówka, która promuje po całych Stanach konsolę PlayStation 4.Można ją nawet samemu zaprosić do swojego miasta lub miasteczka, przy okazji stając się bohaterem materiału filmowego, publikowanego następnie na oficjalnym kanale PlayStation.Cała akcja marketingowa nosi aktualnie nazwę „Road to Greatness”, a jej ostatnia edycja zakończyła się pod koniec 2017 roku. Od kwietnia do grudnia 2017 roku ciężarówka z logo PlayStation 4 zwiedziła prawie całe Stany Zjednoczone i towarzyszyła najważniejszym wydarzeniom kulturalnym oraz związanymi z grami w kraju.Można tylko pozazdrościć amerykańskiemu oddziałowi Sony rozmachu i mieć nadzieję, że kiedyś i w Polsce dojdzie do zorganizowania takiej trasy, choćby zbliżonej do tej z 2007 roku. Źródło cytatu: https://web.archive.org/web/20070320204013/http://www.playstation.pl/wiadomosci.php?id=163