[Strefa Audio] Zaawansowany dźwięk w grach + praktyczna budowa kina domowego

bms · 4419

Offline profaner

Wczoraj trochę pograłem w GoW na ps2 I half life'a 2 na ps3. Efekt momentami super... Brakuje trochę dźwięku z tyłu. Jednak jak ktoś trochę się bawił w stereo to wie że można taki efekt uzyskać odsuwając się od ściany i wtedy słychać dźwięk odbity od tej ściany. U mnie jednak brak miejsca co będzie również pewnym problemem przy próbie umieszczenia tam kolumn satelitarnych.



Offline zenq

  • Wsparcie
  • Podporucznik
  • *
    • Wiadomości: 749
    • Reputacja: 8
  • Odznaczenia Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum.
500 na ampli moze bez problemu wystarczyc, ja za tyle kupilem moje onkyo 7.0 z 4 wejsciami hdmi w wersji 1.4 oraz z composite i component z upscalingiem do hdmi, co jest spoko do PS2. Taki model na przelamanie czasów, ma jeszcze duzo analogow i juz wzglednie wystarczajaco hdmi ;-)

Ostatnio zaszalałem na mały update i zainwestowałem w soundbar Samsung B650, ma opcję bezprzewodowego łączenia się z satelitami, więc i te głośniki sobie dokupiłem (Samsung SWA-9200s) i teraz jak mam ochotę na dźwięk 5.1 to w 5 minut rozkładam te dodatkowe głośniki, a po użyciu chowam i nie muszę się martwić kablami czy głośnikami stojącymi na środku pokoju. Ale to traktuję jako bajer na wieczory filmowe, tak to w 90% przypadków używam sam soundbar bez tylnych głośników.
i to jest fajna opcja :)

Przed położeniem paneli i listew chciałem wrzucać okablowanie.
i tu jest plus, jak sie buduje nowe ;-) wrzuciłem po prostu grubszy peszel w beton, i teraz mogę przeciągać przewody wedle potrzeb :)

Gram ostatnio głównie w gry z PS2 i Ps3 ewentualnie Xbox 360. Do stereo mógłbym dźwięk podłączyć prawie od zaraz tylko...
no i Ps2 jak najbardziej stereo, tam w grach 'efektow' w zasadzie nie ma.



Offline bms

ODKOP


Mało być C.D.N. i jest. Po latach, ale jest ;)

Zrobiłem sobie aktualizację systemu audio do dzisiejszych standardów. W praktyce musiałem wszystko od nowa poustawiać, więc przedstawiam Wam relację.

Zapragnąłem mieć to, co dzisiaj wyznacza standardy - system Dolby Atmos. Czym różni się Atmos od innych systemów? Klasyczny system 5.1 np. z kodekiem DTS określa czas i kanał w którym ma pojawić się dany dźwięk. Atmos dodaje do tego kolejny parametr - konkretne miejsce. Robi się nam taka czasoprzestrzeń (jak u Einsteina xD ).
Wrzucam filmik, który łatwo tłumaczy szczegóły.


Oznacza to, że dźwięk jest dostosowany konkretnie do danego zestawu kina domowego oraz pomieszenia i pojawia się dokładnie w wyznaczonym miejscu przez reżysera dźwięku. W filmach to robi wrażenie, ale w grach to już kosmos.

Tutaj małe sprostowanie. Nie każdy "Atmost" to prawdziwy Atomos. To co mamy w słuchawkach to jest virtual. To co mamy w TV, to tylko informacja, że urządzenie jest w stanie zdekodować ten rodzaj sygnału. Soundbar z kolei nie jest w stanie określić położenia dźwięku. Ogólnie porównałbym całą sytuację do telewizora HD Ready i sygnału 4k HDR. Taki sygnał zostanie odtworzony na telewizorze, ale to nie będzie TEN efekt. Musimy mieć odpowiedni sygnał i sprzęt, który go wykorzysta jak należy.


* Ustawienie głośników.
Na początek musimy określić jakie mamy możliwości głośnikowe. Atmos działa już od klasycznego ustawienia 5.1 (5 głośników + subwoofer), ale skrzydła rozwija po dodaniu kolejnych. System 5.1.2 oznacza, że mamy dwa dodatkowe głośniki efektowe Atmos. Te głośniki z kolei mogą być zamontowane na suficie

lub na kolumnach frontowych i działać na zasadzie odbicia dźwięku (gorsze rozwiązanie).


Głośników efektowych może być więcej niż 2. Ogranicza nas w zasadzie rozmiar pomieszczenia i fantazja. Czym więcej głośników tym lepszy efekt Atmos. Mówiąc efekt Atmos mam na myśli to, że standardowo mamy efekt dźwiękowy dookólny, a Atmos tworzy jakby kopułę z dźwięku, gdzie słuchacz znajduje się w centrum.


W moim przypadku, z braku innych możliwości, wybrałem opcję 5.1.2 z głośnikami na przednich kolumnach. Jest to najgorsze rozwiązanie, szczególnie w moim pomieszczeniu. Już rozglądam się za głośnikami sufitowymi.

Złe odbicie, ale robi różnicę.

* Hardware.
Wymieniłem stary, ale jary amplituner Denona 1910 z 2009r. na model z 2019r. AVR-X1600H. Przebrnięcie przez specyfikacje tych urządzeń było męką. Ten AMP ma porty HDMI 2.0, więc nie wykorzystamy pełnego potencjału PS5 tj. 4k 120Hz przepuszczając sygnał przez AMP. Dlatego ta konsola została podpięta bezpośrednio do TV, a dźwięk kanałem eARC został doprowadzony do AMP. Oba urządzenia muszą obsługiwać standard eARC żeby można było mówić o Atmosie!


Alternatywa, to zakup nowego amplitunera z odpowiednim standardem HDMI. Wiadomo, to już są inne pieniądze. Jakby ktoś się rozglądał za używkami z portem HDMI 2.1, to trzeba uważać na minę. Pierwsze urządzenia oferujące ten standard miały wadliwe chipy, i gryzą się one z current gen'ami!

* Konfiguracja.
Kolejny krok to przejście konfiguracji na amplitunerze z wykorzystaniem specjalnego mikrofonu.

Mikrofon mierzy akustykę na każdym kanale w różnych miejscach pomieszczenia.

Wszystko przebiega bardzo sprawnie i intuicyjnie. Amplituner prowadzi nas za rączkę i sprawdza czy wszystko dobrze podłączyliśmy.

Na tym KONIEC :) Prawda, że łatwe?

* Teraz trzeba mieć jeszcze źródło dźwięku w formacie Atmos. Aktualne konsole mają już zaimplementowany Atmos. Nie każda gra go obsługuje, ale jest ich coraz więcej. Lista aktualnych gier dla PS5 TUTAJ
Drugie źródło to streaming'i lub płyty Blu-ray. Ja korzystam z Disney+, gdzie sporo filmów ma Dolby Vision (wysoki standard obrazu) + Dolby Atmos.



* Podsumowanie.
Wrażenia z użytkowania tego systemu mam świetne. Zaskakująca różnica między moim starym setupem. W standardowym 5.1 zawsze brakowało mi tej lokalizacji dźwięku. Ciągle próbowałem dostrajać głośność poszczególnych kanałów. Teraz po automatycznej konfiguracji nic nie musze zmieniać. Dźwięk jest tam gdzie powinien być i z odpowiednim natężeniem. Naprawdę czuję się jak dźwięk otacza mnie w 3 wymiarach. Śmiem twierdzić, że efekt lokalizacji jest lepszy niż w kinie, bo możemy precyzyjnie określić pozycję słuchacza. Sala kinowa jest dostosowana do wielu widzów, którzy są rozsiani po całym pomieszczeniu.

Jak ktoś ma możliwość, to polecam taki upgrade!



Offline Wawrzino

  • Zasłużony
  • Porucznik
  • *
    • Wiadomości: 765
    • Reputacja: 9
  • Odznaczenia Udział w forumowym wyzwaniu na przejście 25 gier w 2021 roku. Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum. Najwyższe odznaczenie na forum. Odznaka za wkład w rozwój Strefy na różnych polach.
  • PSN ID: Wawrzino
  • Nintendo ID: Wawrzino
  • Steam ID: Wawrzino
Łoo panie, takie odkopy to proszę częściej ;)

Sam jestem wyznawcą twierdzenia, że dźwięk to połowa obrazu. Obecnie ze względu na mieszkanie na wynajmie nie mam co marzyć o głośnikach sufitowych i pełnym ATMOSie, ale jakiś czas temu zainwestowałem w porządny soundbar + głośniki satelitarne, żeby mieć chociaż namiastkę 5.1. Przedtem używałem głośniki 2.1 Microlab FC-330 podpięte do TV, a jeszcze wcześniej za czasów liceum miałem w pokoju mikrowieżę LG podpiętą pod telewizor ;)
Dlatego dla mnie totalną abstrakcją jest obserwowanie jak ludzie korzystają tylko z telewizora i słabiutkich głośniczków wbudowanych w TV, które dają płaski dźwięk i praktycznie efekt mono.

Docelowo mam plan na zamontowanie systemu Atmos jak już będę na swoim i mam pełne błogosławieństwo od Żony, bo jest tak samo jak ja zapalonym miłośnikiem filmów i gier (ona namówiła mnie na OLED, gdy chciałem przyoszczędzić nieco na zakupie nowego TV :D )



Offline Mcin

  • Wsparcie
  • Kapitan
  • *
    • Wiadomości: 1163
    • Reputacja: 25
  • بيسي غعَمينْق مَصْتترْ رإِس
  • Odznaczenia Użytkownik, który może pochwalić się napisaniem na forum minimum 1000 wiadomości. Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum. Odznaka za zajęcie II miejsca w konkursie Przejdę 28 gier w 2022 roku. Udział w forumowym wyzwaniu na przejście 25 gier w 2021 roku. Udział w forumowym wyzwaniu na przejście 25 gier w 2020 roku.
jeszcze gąbka albo tapicera na sufit, gładka ściana zawsze oznacza kiepską akustykę :P

Net Yaroze to życie. Net Yaroze to Nadzieja.


 

SMF spam blocked by CleanTalk