Witam! W końcu znalazłem wolne 5 minut, a raczej dwie godzinki więc napisałem krótki poradnik.
W tym poradniku przedstawię jak wyłączyć sygnał V-Sync, który prowadzi bezpośrednio do portu AV konsoli PSone, i pokażę jak zamienić go na znacznie lepszy sygnał C-Sync.
Problem z mojej strony wynikał z tego, że obraz nie był w żaden sposób stabilny na ekranie monitora RGB, co chwilę zdarzały się drgania, przeskoki, deformacje obrazu, nie wspominając o braku możliwości obejrzenia jakichkolwiek wstawek i openningów video - o czym pisałem w osobnym temacie. Postanowiłem pogrzebać trochę w konsoli, a to za sprawą linka od Quake96, który dotyczył owej modyfikacji.
Źródło, z którego będę korzystał pochodzi od Pana "Four X", którego można rzadko trafić tu i tam w internetach, a ja przypadkowo natrafiłem na jego kanał na YouTube, gdzie zapytałem o zgodę na wykorzystanie pojęć kluczowych i zdjęć.
Ważne:
Wszystkie modyfikacje oczywiście prowadzone są na własne ryzyko, chociaż sam mod nie jest na tyle skomplikowany by nie dało się go wykonać. Jeśli mieliście styczność z lutowaniem kabli, chipa do konsoli etc to będzie to łatwizna.
Słowem wstępu odnośnie modyfikacji C-Sync:
Mod podobno został także sprawdzony na modelu SCPH-7502. Z doświadczenia wiadomo, że pin 156 na układzie GPU zatytułowanym "IC203" jest czystym sygnałem C-Sync. Można to zweryfikować po przez Service Manual dla modelu SCPH-7502.

Nie będę sie dokładnie rozpisywał w jaki sposób można było odnaleźć całą ścieżkę na płycie głównej, ale było to istotne, aby w ŁATWIEJSZY sposób lutować. Każdy z nas wie, a przy najmniej Ci, którzy nie lutują na co dzień, że zabawa z lutowaniem do pinów nie należy do łatwych.

Dodam tylko, że ścieżka przechodzi przez chip A2106R czyli tzw Video Encoder.
Są tam 3 na tyle duże pady, że z tego miejsca będzie najłatwiej zacząć zabawę.

Poniżej na zdjęciu zaznaczona jest pozycja pada do którego najlepiej będzie lutować, jest to bardzo blisko naszego Video Encodera.

--------------------------------------------------------------------------------
Ponieważ jest to jednak czysty sygnał C-Sync, potrzebne będzie trochę dodatków aby otrzymać ten stabilny/czysty sygnał C-Sync. W tym wypadku opornik i kondensator w zupełności wystarczą. Po wykonaniu całej modyfikacji i podpięciu konsoli przez Scart RGB obraz wg autora wydaje się być ostrzejszy, wyraźniejszy i lepiej zdefiniowany, a to za sprawą wyłączenia sygnału V-Sync idącego do portu AV i zamianie na stabilny sygnał C-Sync. I według mnie obraz wygląda bardzo ładnie, na ten moment nie mam niestety innej konsoli do porównania ale pamiętam jak było przed :-).
Okej, po rozpisaniu się, jeśli ktokolwiek dotrwał możemy zacząć, kilka kroków aby można było przeprowadzić całą zabawę:
1. Należy przeciąć ścieżkę prowadzącą do
Pinu 6 (V-Sync) na płycie głównej PsOne nieopodal portu AV - wszystko po to aby wyłączyć aktualny sygnał czyli V-Sync.
2. Lutowanie w miejscu czystego sygnału C-Sync, blisko układu A2106R o którym wspominałem wcześniej.
3. Puszczenie kabelka z jednego z tamtych padów (o których wspominałem i jeszcze wspomnę) przez Opornik 75 Ohm i potem przez Kondensator 220uF - po to aby sygnał był czysty i stabilny.
4. Później będziemy podłączać się do Pinu 6 od spodu płyty głównej, bezpośrednio pod portem AV.
Poniżej mały diagram o co kaman, a co do podłączenia się przez opornik i kondensator to wiem z informacji tylko tyle, że najprostszym i najtańszym sposobem jest wykonywanie sygnału w taki właśnie sposób jaki mamy przed modyfikacją o której piszę.
Co potrzebujemy:1. Kabelki, nieważne jaki kolor, najważniejszą ich cechą powinna być fajna elastyczność. Ja zastosowałem te, które można znaleźć w kablu sieciowym, tzw 8-żyłowe, i były dość grube, ledwo dałem radę je odpowiednio podoginać ale jest ok.
2. Opornik 75 Ohm
3. Kondensator 220uF (poniżej używany jest 10v ale 16 też da radę). Z doświadczenia wiem, że może być nawet 50v, po prostu Kondensator będzie wykorzystywał tylko tyle ile potrzebuje. Minusem tego jest to, że im więcej V tym Kondensator większy, a w konsoli dużo miejsca nie ma.
4. Taśma izolacyjna, mile widziane są także opaski termokurczliwe, dzięki czemu wszystko będzie się fajnie trzymać.
5. Tyle.
Teraz najtrudniejszy etap:Należy najpierw przeciąć ścieżkę idącą do
Pinu 6. Nie jest to trudne przy pomocy nożyka do tapet, skalpela czy innych tego typu narzędzi, jednakże, trzeba pamiętać, że łatwo można się skaleczyć, co nie jest tak bolesne jak uszkodzenie pozostałych ścieżek jeśli nie będziemy precyzyjni :-).

Pro tip: najlepiej ciąć z lewej do prawej, wtedy jeśli objedzie nam ostrze to nie uszkodzimy pozostałych ścieżek, normalnie z prawej strony jest więcej zapasu, a z lewej nic :-).
Okej, najtrudniejsze za nami, teraz pora na lutowanie. Najpierw wypadało by uciąć kawałek kabelka, mniej więcej 10-11cm długości, zdjąć kawałek izolacji z dwóch stron i nałożyć na nie trochę cyny z topnikiem. Dalej lutujemy jeden koniec kabelka do miejsca gdzie idzie nasz sygnał tzw. "RAW C-Sync".

Pora dorzucić opornik 75 Ohm. Wiadomo, lutujemy drugą część kabelka do opornika. Dalej przyda nam się kolejny kabelek około 5cm długości, aby dalej podłączyć z drugiej strony opornika, tak jak poniżej. Jeśli używacie opasek termokurczliwych, to jest to dobry moment aby coś tam puścić, bo potem po wlutowaniu kondensatora nie będzie za bardzo jak, ma on większy obwód.

Możemy podłączyć teraz Kondensator 220uF. Istotna jest właściwa polaryzacja. Kabelek z opornikiem który mamy już gotowy należy przylutować do nóżki "+". Nie będzie z tym problemu, gdyż przeważnie na wszystkich tego typu kondensatorkach jest symbol z minusem (więc to nas nakieruje)

Teraz kolejny kabelek, około 10cm powinno wystarczyć, lutujemy go do "-" minusowej nóżki kondensatora. Całość izolujemy lub nakładamy opaskę termokurczliwą.

Następnie - co już praktycznie jest finishem całego zabiegu - jest przylutowanie naszego ostatniego kabelka do Pinu 6 pod spodem płyty głównej PsOne, tak jak poniżej. Jest to dokładnie trzeci pin na dole od lewej. To wszystko.

Teraz jest dobra okazja na to aby przetestować całość, i jeśli nie ma problemów to składamy wszystko do kupy.
Słowem zakończenia. Wszystkie wersje PS1 zarówno w wersji fat jak i One mają identyczny moduł GPU. Nie ma powodu dla czego mod ten miałby nie działać na którejś z nich. Jedyne co to musimy sobie potwierdzić czy na pewno pin 156 jest tym od sygnału RAW C-Sync, sprawdzić ścieżkę do miejsca w którym najlepiej i najwygodniej będzie nam lutować, przeciąć ścieżkę Pinu 6 przy porcie AV i podłączyć wszystko ze sobą jak w poradniku. Nie mam na tyle doświadczenia aby potwierdzić wiarygodność tego, że każdy model będzie działał dobrze, wiem jednak że układy są takie same więc siłą rzeczy zawsze powinniśmy otrzymać ten sam rezultat :-).
Nie liczę na żaden odzew, ale może ktoś na moim przypadku trafi na taką samą sytuację lub po prostu będzie chciał poprawić jakość obrazu :-). Pozdrawiam