[Poradnik] PsOne C-Sync Mod - czyli jak poprawić zakłócenia i jakość obrazu :-)

animare · 16022

Offline animare

  • Wsparcie
  • Kapitan
  • *
    • Wiadomości: 926
    • Reputacja: 24
  • Odznaczenia Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum.
Witam!

W końcu znalazłem wolne 5 minut, a raczej dwie godzinki więc napisałem krótki poradnik.

W tym poradniku przedstawię jak wyłączyć sygnał V-Sync, który prowadzi bezpośrednio do portu AV konsoli PSone, i pokażę jak zamienić go na znacznie lepszy sygnał C-Sync.

Problem z mojej strony wynikał z tego, że obraz nie był w żaden sposób stabilny na ekranie monitora RGB, co chwilę zdarzały się drgania, przeskoki, deformacje obrazu, nie wspominając o braku możliwości obejrzenia jakichkolwiek wstawek i openningów video - o czym pisałem w osobnym temacie. Postanowiłem pogrzebać trochę w konsoli, a to za sprawą linka od Quake96, który dotyczył owej modyfikacji.

Źródło, z którego będę korzystał pochodzi od Pana "Four X", którego można rzadko trafić tu i tam w internetach, a ja przypadkowo natrafiłem na jego kanał na YouTube, gdzie zapytałem o zgodę na wykorzystanie pojęć kluczowych i zdjęć.

Ważne:
Wszystkie modyfikacje oczywiście prowadzone są na własne ryzyko, chociaż sam mod nie jest na tyle skomplikowany by nie dało się go wykonać. Jeśli mieliście styczność z lutowaniem kabli, chipa do konsoli etc to będzie to łatwizna.

Słowem wstępu odnośnie modyfikacji C-Sync:

Mod podobno został także sprawdzony na modelu SCPH-7502. Z doświadczenia wiadomo, że pin 156 na układzie GPU zatytułowanym "IC203" jest czystym sygnałem C-Sync. Można to zweryfikować po przez Service Manual dla modelu SCPH-7502.



Nie będę sie dokładnie rozpisywał w jaki sposób można było odnaleźć całą ścieżkę na płycie głównej, ale było to istotne, aby w ŁATWIEJSZY sposób lutować. Każdy z nas wie, a przy najmniej Ci, którzy nie lutują na co dzień, że zabawa z lutowaniem do pinów nie należy do łatwych.



Dodam tylko, że ścieżka przechodzi przez chip A2106R czyli tzw Video Encoder.
Są tam 3 na tyle duże pady, że z tego miejsca będzie najłatwiej zacząć zabawę.



Poniżej na zdjęciu zaznaczona jest pozycja pada do którego najlepiej będzie lutować, jest to bardzo blisko naszego Video Encodera.



--------------------------------------------------------------------------------

Ponieważ jest to jednak czysty sygnał C-Sync, potrzebne będzie trochę dodatków aby otrzymać ten stabilny/czysty sygnał C-Sync. W tym wypadku opornik i kondensator w zupełności wystarczą. Po wykonaniu całej modyfikacji i podpięciu konsoli przez Scart RGB obraz wg autora wydaje się być ostrzejszy, wyraźniejszy i lepiej zdefiniowany, a to za sprawą wyłączenia sygnału V-Sync idącego do portu AV i zamianie na stabilny sygnał C-Sync. I według mnie obraz wygląda bardzo ładnie, na ten moment nie mam niestety innej konsoli do porównania ale pamiętam jak było przed :-).

Okej, po rozpisaniu się, jeśli ktokolwiek dotrwał możemy zacząć, kilka kroków aby można było przeprowadzić całą zabawę:

1. Należy przeciąć ścieżkę prowadzącą do Pinu 6 (V-Sync) na płycie głównej PsOne nieopodal  portu AV - wszystko po to aby wyłączyć aktualny sygnał czyli V-Sync.
2. Lutowanie w miejscu czystego sygnału C-Sync, blisko układu A2106R o którym wspominałem wcześniej.
3. Puszczenie kabelka z jednego z tamtych padów (o których wspominałem i jeszcze wspomnę) przez Opornik 75 Ohm i potem przez Kondensator 220uF - po to aby sygnał był czysty i stabilny.
4. Później będziemy podłączać się do Pinu 6 od spodu płyty głównej, bezpośrednio pod portem AV.

Poniżej mały diagram o co kaman, a co do podłączenia się przez opornik i kondensator to wiem z informacji tylko tyle, że najprostszym i najtańszym sposobem jest wykonywanie sygnału w taki właśnie sposób jaki mamy przed modyfikacją o której piszę.



Co potrzebujemy:

1. Kabelki, nieważne jaki kolor, najważniejszą ich cechą powinna być fajna elastyczność. Ja zastosowałem te, które można znaleźć w kablu sieciowym, tzw 8-żyłowe, i były dość grube, ledwo dałem radę je odpowiednio podoginać ale jest ok.
2. Opornik 75 Ohm
3. Kondensator 220uF (poniżej używany jest 10v ale 16 też da radę). Z doświadczenia wiem, że może być nawet 50v, po prostu Kondensator będzie wykorzystywał tylko tyle ile potrzebuje. Minusem tego jest to, że im więcej V tym Kondensator większy, a w konsoli dużo miejsca nie ma.
4. Taśma izolacyjna, mile widziane są także opaski termokurczliwe, dzięki czemu wszystko będzie się fajnie trzymać.
5. Tyle.

Teraz najtrudniejszy etap:

Należy najpierw przeciąć ścieżkę idącą do Pinu 6. Nie jest to trudne przy pomocy nożyka do tapet, skalpela czy innych tego typu narzędzi, jednakże, trzeba pamiętać, że łatwo można się skaleczyć, co nie jest tak bolesne jak uszkodzenie pozostałych ścieżek jeśli nie będziemy precyzyjni :-).



Pro tip: najlepiej ciąć z lewej do prawej, wtedy jeśli objedzie nam ostrze to nie uszkodzimy pozostałych ścieżek, normalnie z prawej strony jest więcej zapasu, a z lewej nic :-).

Okej, najtrudniejsze za nami, teraz pora na lutowanie. Najpierw wypadało by uciąć kawałek kabelka, mniej więcej 10-11cm długości, zdjąć kawałek izolacji z dwóch stron i nałożyć na nie trochę cyny z topnikiem. Dalej lutujemy jeden koniec kabelka do miejsca gdzie idzie nasz sygnał tzw. "RAW C-Sync".



Pora dorzucić opornik 75 Ohm. Wiadomo, lutujemy drugą część kabelka do opornika. Dalej przyda nam się kolejny kabelek około 5cm długości, aby dalej podłączyć z drugiej strony opornika, tak jak poniżej. Jeśli używacie opasek termokurczliwych, to jest to dobry moment aby coś tam puścić, bo potem po wlutowaniu kondensatora nie będzie za bardzo jak, ma on większy obwód.



Możemy podłączyć teraz Kondensator 220uF. Istotna jest właściwa polaryzacja. Kabelek z opornikiem który mamy już gotowy należy przylutować do nóżki "+". Nie będzie z tym problemu, gdyż przeważnie na wszystkich tego typu kondensatorkach jest symbol z minusem (więc to nas nakieruje)



Teraz kolejny kabelek, około 10cm powinno wystarczyć, lutujemy go do "-" minusowej nóżki kondensatora. Całość izolujemy lub nakładamy opaskę termokurczliwą.



Następnie - co już praktycznie jest finishem całego zabiegu - jest przylutowanie naszego ostatniego kabelka do Pinu 6 pod spodem płyty głównej PsOne, tak jak poniżej. Jest to dokładnie trzeci pin na dole od lewej. To wszystko.



Teraz jest dobra okazja na to aby przetestować całość, i jeśli nie ma problemów to składamy wszystko do kupy.



Słowem zakończenia.

Wszystkie wersje PS1 zarówno w wersji fat jak i One mają identyczny moduł GPU. Nie ma powodu dla czego mod ten miałby nie działać na którejś z nich. Jedyne co to musimy sobie potwierdzić czy na pewno pin 156 jest tym od sygnału RAW C-Sync, sprawdzić ścieżkę do miejsca w którym najlepiej i najwygodniej będzie nam lutować, przeciąć ścieżkę Pinu 6 przy porcie AV i podłączyć wszystko ze sobą jak w poradniku. Nie mam na tyle doświadczenia aby potwierdzić wiarygodność tego, że każdy model będzie działał dobrze, wiem jednak że układy są takie same więc siłą rzeczy zawsze powinniśmy otrzymać ten sam rezultat :-).

Nie liczę na żaden odzew, ale może ktoś na moim przypadku trafi na taką samą sytuację lub po prostu będzie chciał poprawić jakość obrazu :-). Pozdrawiam












Offline Damian

  • Major
  • *
    • Wiadomości: 1227
    • Reputacja: 18
  • Odznaczenia Użytkownik, który może pochwalić się napisaniem na forum minimum 1000 wiadomości. Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum.
  • PSN ID: damiank94
  • Steam ID: damiank94
  • GamerTag: damiank94
Nie wszystkie

Niebieski  i zielony debug na pierwszy rzut oka różnią się kolorem. W praktyce jednak tak nie jest. Niebieski debug zawiera 160-cio pinowy układ CXD8514Q oraz kości VRAM. Zielony debug z kolei zawiera 208-io pinowy układ CXD8561Q oraz kości SGRAM. Zmiany te zostały podyktowane nie tyle ceną, co wydajnością. Kości VRAM były wolniejsze i starszy układ korzystał z 5-cio bitowego cieniowania tekstur. Nowszy układ korzystał już z 8-miu bitów. Na poniższych obrazkach można zobaczyć o co chodzi.





Starszy układ występuje w SCPH-1000, SCPH-3000 oraz wczesnych SCPH-1001 i SCPH-1002. Późniejsze SCPH-1001 oraz SCPH-1002 (oraz SCPH-3500) mają nowszy układ, stosowany już do końca produkcji konsoli. Spotkałem się też z informacją, że starsze układy przy dużej ilości przezroczystych elementów/obiektów mogą oferować gorszą wydajność.

I dlatemu Sony wydało dwa debugi, aby zapewnić zgodność z dwoma układami i każdą konsolą na rynku.

P.S. Zdjęcia i info wzięte/pożyczone z psxdev.net

P.S.2 Gumiś chyba ma wczesny model SCPH-1002.



Offline animare

  • Wsparcie
  • Kapitan
  • *
    • Wiadomości: 926
    • Reputacja: 24
  • Odznaczenia Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum.
O widzisz, o tym nie wiedziałem :-). W takim razie najbezpieczniej jest wcześniej sprawdzać service manual jeśli chodzi o starsze wersje PSX.



Offline Atr3ju

Już tak myślałem aby to zrobić u siebie w PSOne która ma płyte PM-41 (1) i boryka się z tym problemem ale w bardzo nielicznych przypadkach np. moment serwisu auta w Colin Mcrae Rally 2.0 lub jak już pokazywałem pare tygodni temu w menu kart pamięci w biosie.

Zrobiłem tak na ścieżce wideo we wtyczce scart i rezultaty były różne, raz pomagało nieco lepiej a innym razem rezystor był zbyt mocny i nie było obrazu więc trzeba przecinać ścieżkę.

U mnie ta poprawka miała by sens ponieważ nie wiem co jest powodem ale ta płyta główna w tej konsoli łapie każdą, absolutnie każdą nagraną płytę no ale znów nie mogę na niej przeglądać sejwów  ;) i musze podłączać inną PSOne.



Offline animare

  • Wsparcie
  • Kapitan
  • *
    • Wiadomości: 926
    • Reputacja: 24
  • Odznaczenia Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum.
Myślę że to by rozwiązało Twój problem. Ta płyta pm-41 (1) jest jakaś mega upierdliwa, nawet zabawa z chipem przy niej była strasznie oporna i co chwilę coś nie trybiło. Skoro taką drobnicę jak układy SMD dałeś radę lutować do płyty głównej N64 to i w tym przypadku nie będziesz miał problemu, trzeba tylko troszkę czasu i precyzji  C:-)



Offline sjdr

ogólnie jest sens mod c-sync do psx 7502 -> kabel rgb scart -> CRT sony kv1400 ?




Offline animare

  • Wsparcie
  • Kapitan
  • *
    • Wiadomości: 926
    • Reputacja: 24
  • Odznaczenia Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum.
Moim zdaniem warto choć jest to dość delikatna różnica. Jedyny minus całego zabiegu jest taki, że prawdopodobnie jeśli ktoś zdecyduje się podłączyć później konsolę przez composhit to nie będzie działać bo de facto odcinamy ten sygnał w pierwszym kroku modyfikacji. Może jeszcze dwa słowa w temacie dorzuci Atr3ju, Namingway czy ktoś inny kto trochę stuffu przetestował za równo jeśli chodzi o sam sprzęt jak i scalery :-).

Ps1. Jak dla mnie PSX scph-7502 jest sprzętem najwyżej cenionym, zwłaszcza jeśli masz go w komplecie, więc to też wziął bym pod uwagę modyfikując coś więcej.
« Ostatnia zmiana: Lutego 11, 2019, 12:19:35 wysłana przez animare »



Offline Quake96

  • Podpułkownik
  • *
    • Wiadomości: 2959
    • Reputacja: 75
  • SCEE™
  • Odznaczenia Odznaka za pierwsze miejsce w liczbie ukończonych gier w 2023 roku. Odznaka za zajęcie I miejsca w konkursie Przejdę 28 gier w 2022 roku. Odznaka za zajęcie II miejsca w konkursie Przejdę 25 gier w 2021 roku. Udział w forumowym wyzwaniu na przejście 25 gier w 2020 roku. Użytkownik, który może pochwalić się napisaniem na forum minimum 1000 wiadomości. Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum.
  • PSN ID: OGAR_niety
Wg. mnie warto to robić tylko, gdy ma się problem z normalną synchronizacją obrazu.



Offline animare

  • Wsparcie
  • Kapitan
  • *
    • Wiadomości: 926
    • Reputacja: 24
  • Odznaczenia Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum.
Wg. mnie warto to robić tylko, gdy ma się problem z normalną synchronizacją obrazu.


Dokładnie. Sam kabel Scart RGB dobrej jakości robi bardzo dużą robotę i to jest chyba czynnik kluczowy. U mnie synchronizacja obrazu była tak zła, że nie było sensu grać więc mod był potrzebny.



Offline Atr3ju

W wolnej chwili spróbuję jeszcze wlutować tego sync strippera którego kiedyś używałem i sprawdzę coś bo o ile pamięć mnie nie zawodzi to miałem z tym sync stripperem mniejsze problemy z tą zagubioną synchronizacją.



Offline Janusz

  • The boss
  • Administrator
  • Marszałek
  • *
    • Wiadomości: 10753
    • Reputacja: 115
  • Odznaczenia Udział w forumowym wyzwaniu na przejście 28 gier w 2022 roku. Użytkownik, który może pochwalić się napisaniem na forum minimum 1000 wiadomości. Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum.
    • strefapsx.pl
Bardzo fajny poradnik z potencjałem na główną. ;) Jak nie będziesz miał nic przeciwko to przerzuciłbym go tam, tylko jakiś wstęp bym potrzebował.



Offline animare

  • Wsparcie
  • Kapitan
  • *
    • Wiadomości: 926
    • Reputacja: 24
  • Odznaczenia Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum.
Jestem jak najbardziej za. Reszta zależy od Ciebie, co do wstępu jak potrzebujesz parę zdań to nie ma problemu, chociaż z doświadczenia wiem, że najlepsze teksty składasz Ty :-)



Offline sebekk91

Sebek - nie musimy cytować całego posta ;) - hankie

Mam propozycję aby zamiast ciąć ścieżkę, wylutowac rezystor/bezpiecznik smd FB502 na torze i do jednego z pinów po nim, bliżej gniazda AV przylutować kabelek(de facto to cały czas pin 6). z mojego punktu widzenia tak było bezpieczniej i mniej inwazyjnie ;) ale generalnie świetna robota, właśnie zastosowałem w konsoli z problemem wyświetlania obrazu i teraz śmiga dobrze!
« Ostatnia zmiana: Marca 14, 2019, 08:43:11 wysłana przez hankie »



Offline animare

  • Wsparcie
  • Kapitan
  • *
    • Wiadomości: 926
    • Reputacja: 24
  • Odznaczenia Użytkownik z minimum czteroletnim stażem na forum.
@Sebekk91 miło słyszeć że naprawiłeś sprzęt. Niestety nie mam na dzień dzisiejszy żadnych backup'ów konsol i budżetu aby porobić testy, nie mniej jak coś kiedyś trafię to można pokombinować. Najważniejsze że aktualnie wszystko Ci działa, pozdro  C:-)



Offline Atr3ju

Zrobione w nieco ponad godzinkę za pierwszym podejściem także u siebie w mojej konsolce wyjdzie to z jakieś 45 minut roboty tylko zrobie to kiedy indziej.













Wszystko sprawdzone i działa, nawet skaler rozpoznaje inny rodzaj sygnału wideo i zamiast NTSC443 pokazuje samo NTSC. Następnie jest poprawa nie jakości obrazu a zniekształceń białych elementów co pokaże na filmiku jak będę to robił na swojej konsoli, mam jedną grę na której to widać bardzo dokładnie. Najtrudniej było przeciąć ścieżkę bo wiecie to cholerstwo jest tak malutkie że głowa boli a na dodatek obok jest druga ścieżka której nie chciałem uszkodzić a zwłaszcza że to nie jest moja konsola. Wszystko poizolowane, kondensator 10V zmieścił się tam w rogu, trzeba było tylko wyciąć kawałki z górnej osłonki shielda. Obraz na tej z c-sync modem jest nieco bardziej przesunięty w lewo względem tej która nie ma moda. Konsola od Mcin'a jakby co, wysłał z tego wątku https://strefapsx.pl/forum/psx-problemy-techniczne/problem-z-sygnalem-av-w-ps-one/



 

SMF spam blocked by CleanTalk