Sega Mega Złom - od zera do bohatera

xzer0 · 1391

Offline xzer0

dnia: Grudnia 13, 2023, 12:26:03
Witam. Jako iż ostatnio reanimuje gruzy 8 i 16 bitowe, czas domknąć serię o złomach. Po Famizłomach z olx, super famizłomie i Master System dla McGyvera czas na Segę Mega Złom. Konsola którą zawsze chciałem mieć, ale niestety w czasach przed aliexpres było to bez sensu. Wątkiem tym chciałbym też wzruszyć małą debatę o wyższości Mega Drive nad SNES, a jest to fakt niezaprzeczalny. Lecim z tematem. Konsola jak każda inna była kupiona na olx w stanie nieznanym. Facet na sprzedaż miał dwie i zasilacz, jednakże ciężko sprzedać dwie konsole i zaproponowałem że kupię jedną gołą. Chyba mi wysłał tą gorszą bo była uwalona farbą. Tak ten złom się prezentował:



Sprzęt wyczyściłem. Wiedziałem tyle tylko że odpala, jako iż nie miałem kabla do Mega Drive 1 nie sprawdziłem czy daje obraz. Głupie podejście, ale kontynuowałem mody. Płyta główna wyglądała okej, bez korozji, dziwnych rzeczy. Port padów był rozwalony ale zajmę się tym później.



Na tą konsolę miałem plan. Jako iż obraz wyświetla seryjnie jakieś paski, puszcza dźwięk mono tylko postanowiłem że zmoduję wyjście video.


Oto tajna broń. Triple bypass. Mod do segi który posiada swój DAC video i układ audio. Dzięki temu obraz i dźwięk będzie doskonalszy. Pierwotnie przeznaczony do Mega drive 2, ale tutaj też się spisze.

Aby zamontować to ustrojstwo pozbyłem się starego gniazda, oraz modulatora RF:


Oto montaż nowego gniazda. Znalazłem miejsce, wydrapałem nadruk i przylutowałem do płyty. Dla pewności dałem tam też klej epoksydowy:




Jako iż miałem problem po zamontowaniu nowego wyjścia video z czarnym ekranem postanowiłem wymienić kondensatory. Po tylu latach wyjdzie to tylko na dobre:


Konsola miała uszkodzony port padów. Końcówki pinów były przeżarte. Kilka milimetrów krótsze. Nie mam pojęcia co je zjadło. Nie dało się wpiąć pada, sam wypadał. Miałem na to swój pomysł. Jako iż walało mi się gniazdo serial, lekko zrekonstruowałem port padów. Oryginalne gniazdo jest zbyt długie, dlatego też ciężko dobrać gniazdo serial kątowe.



Wyciąłem oryginalne gniado zostawiając mocowanie do płyty głównej:


Polutowałem kabelki do nowego gniazda:


Całe gniazdo wlutowałem w płytę:


Zalałem wszystko w ramkę używając kleju dwuskładnikowego. Po zaschnięciu jest jak skała:



Wracając do video to odciąłem wyjście RGB od starego DAC. Wystarczy wylutować 3 rezystory.



Zrobiłem drobną poprawkę. Wpiąłem 2 kondensatory między wyjściem audio i masą aby zredukować szumy. Działa świetnie:



Pierwsze testy. Kupiłem na ali podróbkę everdrive. Tutaj wychodzi przewaga megadrive. Konsola została bardzo dobrze zaprojektowana. Fabrycznie ma dużo lepsze parametry od SNES. Lepsza rozdzielczość, szybszy procesor, więcej sprajtów, lepsze efekty pseudo 3D. I to wszystko z fabryki. Na korzyść SNES wychodzi jedynie dźwięk. Zapytacie dlaczego gdy na SNES często są dużo ładniejsze? SNES najczęściej musiał się posiłkować dodatkowymi układami montowanymi w kartridżach, przez co gry były drogie i everdrivy nie mają pełnej kompatybilności. SNES prosto z pudełka to prymityw z wódą i kartoflami.


Znalazłem też ciekawy projekt. MegaDrive++ jest to opensource modchip oparty na arduino nano pozwalający na zmianę regionu konsoli bez fizycznych przełączników i pozwalający na reset konsoli za pomocą pada. Regiony można zmienić kombinacją klawiszy, oraz trzymając reset.



Link do projektu:
https://github.com/SukkoPera/MegaDrivePlusPlus
Tutaj umiejscowiłem modchip:



Musiałem przeciąć ścieżki z ustawionym regionem, oraz ścieżkę przycisku reset:



Musiałem przylutować się do portów padów:


Chip wspiera diodę RGB aby sygnalizować zmianę regionu, nie miałem takiej diody, a ona ułatwia obsługę. Zamontowałem 3 diody zamiast jednej RGB.


Wszystko prezentuje się następująco. Gąszcz kabli.


Możemy składać konsolę:



Po złożeniu:


Nowy port padów pasuje:


Tył konsoli:


Konsola została przywrócona do blasku, wraz z nowymi modyfikacjami pozwala na bezproblemowe granie 30 lat po premierze. Obraz na RGB jest żyleta, dźwięk jest dobry. Wszystko działa i można zmieniać regiony jak leci.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 13, 2023, 13:04:15 wysłana przez xzer0 »



Online mariusz391

Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 13, 2023, 18:04:51
Ja to zawsze podziwiam w takich projektach samo to że komuś się CHCE takie rzeczy wogóle robić. Rozkręcać, szukać usterek, lutować a na końcu odpalać i cieszyć się że coś co jeszcze chwilę było bezużytecznym śmieciem, dzisiaj jest w pełni sprawnym sprzetem, i to nawet lepszym niż oryginał. Oby takich ludzi było jak najwięcej, bo z każdą chwilą coraz więcej retro sprzetów potrzebuje takich ,,naprawiaczy''



Offline 12step

Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 13, 2023, 18:05:18
Zapytacie dlaczego gdy na SNES często są dużo ładniejsze?

Cytuj
The Picture Processing Unit (PPU) used in the Super Nintendo Entertainment System has a 15-bit RGB (32,768 color) palette, with up to 256 simultaneous colors.

Cytuj
The Mega Drive/Genesis and Pico used the Sega 315-5313 (Yamaha YM7101) Video Display Processor, providing a 9-bit RGB palette (512 colors, up to approximately 1500 including shadow and highlight mode) with up to 61 colors on-screen at once without raster effects

ore ore szabadabada amore


Offline Atr3ju

Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 13, 2023, 20:22:00
Jak miałem pare dni temu tego Mega Driva 2 + Everdriva to sobie sprawdzałem kilka gierek właśnie i mnie troszke zainteresowało czy SNES jest lepszy i tak sprawdzając jutuba okazuje się że faktycznie, może i Mega Drive ma nieco ładniejsze gierki i sensowniejsze ale kurde ten dźwięk mi nie dawał spokoju, dlaczego to tak spieprzyli. Myślałem, że Yamaha to będzie świetny chip do dźwięku a SNES dużo lepiej brzmi w grach. Cały czas mi chodzi po głowie czy faktycznie kupić Mega Driva 2. Z powodu tego dźwięku jakoś nie umiem sie przemóc do tego Mega Driva.
Uruchomiłem gre Lotus 2 (która brzmi przepięknie na Amidze) i moje uszy krwawiły, jak można grać słuchając takiego dźwięku.



Offline xzer0

Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 13, 2023, 21:07:27
Ogólnie obie konsole mają swoje lepsze i gorsze strony. Całościowo uważam że Mega Drive jest lepszy. Snes ma lepsze kolory i dźwięk. WIększość gier które pamiętamy ze snesa ma wbudowane dodatkowe chipy aby sprzęt podołał. Mega Drive leciał natomiast z tym z czym został wypuszczony. Dobry procesor pozwalający wyświetlać dużo sprite na ekranie, większa rozdzielczość ekranu, grafika wektorowa też jest lepsza (pseudo 3D). Nie tak dawno przeportowali starfoxa na MD.  Mega Drive też wyświetli większą jatkę na ekranie. Mnogość przeciwników itp. Snes był bardzo mocno ograniczony jeśli chodzi o sprite. MD pozwalał na wyświetlanie sprite o dowolnym rozmiarze w każdej konfiguracji. SNES pozwalał na wyświetlanie sprite o 2 czy 3 określonych rozmiarach jednocześnie co komplikowało sprawę.




Offline 12step

Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 13, 2023, 21:33:53
Najlepiej mieć wybór i grać w gry ze Snesa i MD i PC Engine na dokładkę  C:-)

Snes miał też Mode 7 i dużą bibliotekę jrpgów, tak tylko przypominam dla porządku, bo nawet nie jestem jakimś fanbojem tego sprzętu ;d

ore ore szabadabada amore


Offline Mcin

  • Wsparcie
  • Major
  • *
    • Wiadomości: 1444
    • Reputacja: 28
  • بيسي غعَمينْق مَصْتترْ رإِس
  • Odznaczenia Udział w forumowym wyzwaniu na przejście 30 gier w 2024 roku. Odznaka za zajęcie I miejsca w konkursie Strefowy Skryba. Użytkownik, który może pochwalić się napisaniem na forum minimum 1000 wiadomości. Odznaka za zajęcie II miejsca w konkursie Przejdę 28 gier w 2022 roku. Udział w forumowym wyzwaniu na przejście 25 gier w 2021 roku. Udział w forumowym wyzwaniu na przejście 25 gier w 2020 roku.
Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 13, 2023, 23:50:20
A ja właśnie mam problem z dźwiękiem na SNES, brzmi jak empetrójka o niskim bitrate. Na mega drive jest sporo badziewia, ale dobrze użyta yamaszka też brzmi. Może orkierstrowe kawałki lepiej brzmiały u nintendo, ale sega lepiej wypadała w jazzujących brzmieniach, a ten taki metaliczny posmak dźwięku cuda robił w rockowo-metalowych aranżacjach. No i było kilka gier, które równolegle używały yamahy i Texax instruments, bo przecież MD miał wbudowany Master system i dało się miksować te brzmienia ^^

Net Yaroze to życie. Net Yaroze to Nadzieja.


Offline Atr3ju

Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 14, 2023, 12:17:34
Sprawdziłem 2 filmiki porównujące dźwięk i w sumie obraz też, nie jestem audiofilem i nie słysze różnicy. Może i jest doskonalszy tylko jestem pewny, że na 90 % jakbym miał ci zrobić test z zakmniętymi oczami, gdy puszczam stokowy dźwięk a ten triple bypassa to byś nieodgadł.



Offline 12step

Odpowiedź #8 dnia: Grudnia 14, 2023, 14:35:23
Nie no, nie jestem audiofilem i nie mam sprzętu, ale słychać wyraźnie różnicę:


ore ore szabadabada amore


Offline hankie

  • Z-ca Administratora
  • Pułkownik
  • *
    • Wiadomości: 7138
    • Reputacja: 71
  • Odznaczenia Użytkownik otrzymuje to odznaczenie za wyróżniającą się chęć niesienia pomocy innym Strefowiczom na forum. Użytkownik, który może pochwalić się napisaniem na forum minimum 1000 wiadomości. Najwyższe odznaczenie na forum. Odznaka za wkład w rozwój Strefy na różnych polach.
  • PSN ID: hankie_pl
Odpowiedź #9 dnia: Grudnia 14, 2023, 15:02:46
Mi ogólnie bity SNESowe były bardziej orkiestrowo symfoniczne, troche bardziej detaliczne i miękkie. Sega dawała z racji innego sound proca bardziej hmm rockowy/metaliczny dźwięk, wiecie taki 'Sega rocks!'.



Offline 12step

Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 14, 2023, 15:35:18
Snes chyba gra to z sampli, ten chip Yamahy to chyba synteza FM? Dobrze byłoby to sprawdzić. Na szczęście mi się nie chce  C:-)

ore ore szabadabada amore


Offline Mcin

  • Wsparcie
  • Major
  • *
    • Wiadomości: 1444
    • Reputacja: 28
  • بيسي غعَمينْق مَصْتترْ رإِس
  • Odznaczenia Udział w forumowym wyzwaniu na przejście 30 gier w 2024 roku. Odznaka za zajęcie I miejsca w konkursie Strefowy Skryba. Użytkownik, który może pochwalić się napisaniem na forum minimum 1000 wiadomości. Odznaka za zajęcie II miejsca w konkursie Przejdę 28 gier w 2022 roku. Udział w forumowym wyzwaniu na przejście 25 gier w 2021 roku. Udział w forumowym wyzwaniu na przejście 25 gier w 2020 roku.
Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 14, 2023, 18:12:44
dokładnie, ADPCM vs FM Synth +ew PCM

Net Yaroze to życie. Net Yaroze to Nadzieja.


Offline Atr3ju

Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 14, 2023, 21:04:00
Nie no, nie jestem audiofilem i nie mam sprzętu, ale słychać wyraźnie różnicę:

Cytuj
Sprawdziłem 2 filmiki porównujące dźwięk i w sumie obraz też, nie jestem audiofilem i nie słysze różnicy. Może i jest doskonalszy tylko jestem pewny, że na 90 % jakbym miał ci zrobić test z zakmniętymi oczami, gdy puszczam stokowy dźwięk a ten triple bypassa to byś nieodgadł.

Pogrubione.



Offline JT

  • Starszy sierżant
  • *
    • Wiadomości: 469
    • Reputacja: 10
Odpowiedź #13 dnia: Grudnia 16, 2023, 00:57:42
Gry na SNESa są uważna za ładniejsze z powodu większej ilości kolorów, przezroczystość, dodatkową warstwę tła i większą maksymalną ilość spritów na ekranie, ale to tak na prawdę nie ma takiego znaczenia bo wolny procesor i ram, powodują że tego w grach nie widać i to wszystko w niższej rozdzielczości.
Dopalacze w kartach to głównie do 3D i do MODE7, a SA1 to tak naprawdę dopalacz CPU. Nigdy mnie nie przestanie dziwić czemu Nintendo tak nisko taktowało CPU, przecież to by nie miało wpływy na cenę sprzętu, a jak pokazują hacki SA-1 dla SD2SNES, to daje niezłego kopa grą. Dla gier jRPG z łądna ale statyczna grafiką SNES jest idealny, ale gry akcji i imponujące graficznie tylko MD.

Co do dźwięku to kompletnie się nie zgodzę, super niskiej jakości sample SNESa, nie mają żadnego podjazdu do dobrze zaprogramowanej syntezy yamahy.
We szystkich porównaniach dźwięku między MD i SNES, zawsze sa używane te same oklepane gry, które tak na prawdę nie robią na mnie żadnego wrażenia, najlepiej słuchać na słuchawkach i nie wyłączać po 30s, gdzie ost na SNESa już się loopują, a na MD niektóre ost dopiero po 2min jak nie później potrafią się rozkręcać :)
Mały przedsmak tego co oferuje Mega Drive, koniecznie w wersji pierwszej, sam kiedyś odbiłem się od drugiej, bo nie dało się tego słuchać :)

PSX, PS2, PS3, PSP, PSTV, PSC, Xbox, X360, XSS, MD, DC, PCE, FC, NESC, SNES, N64, GC, Wii, WiiU, NS, GBA, DS, 3DS


Offline Atr3ju

Odpowiedź #14 dnia: Grudnia 16, 2023, 10:41:40
Proponuje wydzielić wątek na temat porównawczy oryginalnej Yamahy od Mega Driva ze SNESem. Moim postem wyżej nie było porównanie dźwięku MD2 ze SNESem a tym triple bypassem z Yamahą, dlatego nierozumiem dlaczego idziecie w zaparte że odniosłem sie do Yamahy i SNESa.

Tu macie porównanie Yamahy i dźwięku z triple bypassa do którego sie odniosłem pare postów wyżej.







Teraz napiszcie czy słyszycie różnice.



 

SMF spam blocked by CleanTalk