Dual Shock SCPH-1200 to najpopularniejszy kontroler związany z pierwszym PlayStation, który wbrew pozorom nie towarzyszył konsoli od samego początku jej istnienia. Premiera Dual Shock’a w Europie miała miejsce dopiero w kwietniu 1998 roku, choć Japończycy mogli się nim cieszyć już od końca 1997 roku. Pojawienie się pada w sklepach powiązane było z premierą gry wyścigowej Gran Turismo, która jako pierwsza reklamowana była jako ta wykorzystująca możliwości nowego kontrolera. Wcześniej gracze do dyspozycji mieli jedynie cyfrowy pad bądź Dual Analog, który nie spełniał jednak wszystkich oczekiwań graczy, dlatego też Sony postanowiło dokonać jego rewizji właśnie w postaci Dual Shocka’a. Nazwa nowego kontrolera miała podkreślać najważniejszą zmianę jaka w nim zaszła w porównaniu do Dual Analoga, którą było wyposażenie go w dwa silniczki z obciążnikami, które w odpowiednim momencie i z odpowiednią siłą wprowadzają pad w wibracje. Ponadto w Dual Shock zrezygnowano z dodatkowego trybu analogowego PlayStation Analog Joystick, skrócono jego uchwyty o ok. 1,5cm, zmodyfikowano kształt przycisków R2 i L2 i wreszcie dodano do niego przyciski L3 i R3 ukryte w analogach, które również zmieniły kształt i pokryte zostały gumą. Pozostałe elementy, łącznie z kablem, wyglądają dokładnie tak samo jak w przypadku Dual Analoga. Co ciekawe Dual Shock nie był produkowany bezpośrednio przez Sony, ale przez zewnętrzne firmy, takie jak Hosiden, Mitsumi oraz Alps, którym gigant z Japonii zlecał produkcję padów. Z zewnątrz nie różnią się one jednak niczym, a zmiany pomiędzy nimi, głównie w konstrukcji, są widoczne dopiero po rozebraniu padów i porównaniu ich płytek PCB. Jest to o tyle ważne, że zwykle nie ma możliwości przełożenia obudowy z pada jednej firmy do tego stworzonego przez innego wykonawcę. Więcej o różnicach pomiędzy nimi można przeczytać tutaj. Aby rozpoznać, kto wyprodukował nasz Dual Shock, wystarczy popatrzeć na jego tył i znaleźć jedną z liter – H, M oraz A, oznaczających właśnie nazwę producenta pada. Dual Shock spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem przez graczy. W miarę upływu czasu coraz więcej gier zaczęło wykorzystywać jego możliwości i praktycznie od 1998 roku większość gier wydanych na PlayStation korzystała z analogów oraz z wbudowanych w kontroler wibracji. Oczywiście sam pad był też kompatybilny ze wszystkimi grami, które ukazały się przed jego pojawieniem, tyle że wówczas jego możliwości ograniczyły się do działania znanego z cyfrowego pada. Wyjątek stanowi kilka gier, w tym przykładowo Resident Evil 2, które postanowiono wydać na nowo w specjalnej edycji z obsługą Dual Shock’a oraz wibracji. Na rynku jest również dostępna jedna gra wykorzystującą w 100% wszystkie możliwości kontrolera, a jest nią gra Ape Escape, w której posiadanie Dual Shock’a jest wręcz wymagane. Więcej o tym przeczytasz tutaj. Sony włożyło niemałe pieniądze w promocję tej gry, jak i samego pada. Informacje o nim można było znaleźć choćby na tylnych okładkach wielu gier wydawanych przez Sony Computer Entertainment. Udana konstrukcja pada szybko sprawiła, że dla wielu graczy stał się on podstawowym kontrolerem do gry w przypadku PSX, który począwszy od modelu SCPH-7502 postanowiono dołączać do zestawu z konsolą. O jego klasie świadczy również fakt, że jako jedyny kontroler w historii przetrwał on w praktycznie w niezmienionej postaci trzy kolejne generacje konsol – PlayStation, PlayStation 2 oraz PlayStation 3. Dual Shock SCPH-1200 występuje w siedmiu wariantach kolorystycznych, wliczając w to ten podstawowy. Każdy z tych padów ma swoje specyficzne oznaczenie, które znajdziemy wyłącznie na opakowaniu. Większość z nich można dość łatwo kupić w Internecie, a do najrzadszych należą Dual Shock w kolorze Smoke Gray oraz w szczególności jego wersja White, które prawdopodobnie nigdy nie opuściły Japonii.ZdjęcieModelKolorPremiera w JaponiiSCPH-1200GrayListopad 20, 1997SCPH-1200GIEmeraldMaj 28, 1998SCPH-1200LIsland BlueMaj 28, 1998SCPH-1200CCrystalKwiecień 23, 1998SCPH-1200BISmoke GrayKwiecień 23, 1998SCPH-1200WWhiteMarzec 19, 1998SCPH-1200BDiamond BlackMarzec 19, 1998)Dual Shock „10 Million Model” jest dostępny w dwóch wariantach kolorystycznych. Pierwszy w kolorze Midnight Blue, jako część specjalnego zestawu z konsolą „10 Million Model”, który został wydany w 1998 roku z okazji sprzedaży 10 milionowego egzemplarza konsoli PlayStation. Drugi wydany z tej samej okazji, tyle że dostępny osobno, a nie jako część zestawu, posiada inną kolorystykę, a mianowicie taką samą jak konsola i pady od Net Yaroze. Oba warianty kolorystyczne nie były dostępne w sprzedaży. Można je było jedynie wygrać w różnego rodzaju konkursach. W przyszłości wpis może zostać rozbudowany o zdjęcia opakowania pada, a także szczegółowe zdjęcia jego poszczególnych wariantów kolorystycznych.