W czasach pierwszego PlayStation w sprzedaży dostępnych było kilkadziesiąt różnych przystawek do tej konsoli, umożliwiających szybkie wpisywanie oraz wyszukiwanie kodów do gier. Do tych najpopularniejszych należały przystawki z serii Xplorer, o których mogliście nie tak dawno przeczytać na Strefie, a także przystawki z rodziny Action Replay oraz GameShark. Zawierały one setki, jak nie tysiące kodów do najróżniejszych gier na Szaraka, które można było bardzo łatwo aktywować. Oprócz tego w zależności od modelu, urządzenia te posiadały różnego rodzaju dodatkowe funkcje, takie jak m.in. możliwość przeglądania nośników z grami w poszukiwaniu ścieżek dźwiękowych lub wideo, zaawansowane zarządzanie kartami pamięci, a nawet zapisywanie stanów gier w pamięci przystawki. Nic więc dziwnego, że urządzenia te były w tamtym czasie dość popularne i wciąż wydawano ich aktualizowane i unowocześniane wersje.

xplorer xploder psx 27 - Wyjątkowa kompilacja Cheat Engine Compilation
Przystawka Xplorer FX Professional
przystawka action replay game hunter17 - Wyjątkowa kompilacja Cheat Engine Compilation
Przystawki Game Hunter oraz Equalizer

Przystawki tego typu mogą być również przydatne w obecnych czasach i to nawet jeżeli same kody do gier nie są już tak popularne jak kiedyś. Niestety ich dostępność oraz ceny czasami mogą zniechęcać do zakupów. Na szczęście istnieje alternatywne i całkowicie darmowe rozwiązanie, które pozwala na szybkie uzyskanie dostępu do całej spuścizny tego typu przystawek, a mowa o wyjątkowej kompilacji Cheat Engine Compilation, którą możecie pobrać klikając w jej nazwę.

Cheat Engine Compilation to dzieło sceny homebrew na które składa się kompilacja oprogramowania z blisko siedemdziesięciu różnych przystawek do PSX typu Xplorer lub GameShark. Nie było by w tym nic szczególnego, gdyby nie fakt, że można z niej korzystać zupełnie tak jak gdyby posiadało się każdą z tych przystawek fizycznie w domu. Jak to możliwe? Otóż już pod koniec generacyjnego bytu pierwszej konsoli Sony na rynku zaczęły pojawiać się kompilacje kodów oparte nie o zewnętrzną przystawkę, ale o płytę CD. Większość z nich trafiła do sprzedaży w momencie debiutu ostatniego, klasycznego modelu PlayStation o oznaczeniu SCPH-900x. Jak wiemy pozbawiony był on portu równoległego, a co za tym idzie nie dało się do niego podpiąć tego typu przystawek. W związku z tym firmy je produkujące, postanowiły zastąpić te urządzenia płytami CD z kodami do gier. Zasada ich działania była dość prosta. Po uruchomieniu płyty należało wybrać z listy interesujące nas kody do danej gry, które następnie trafiały do pamięci konsoli, a po wymianie nośnika na ten z grą były po prostu aktywowane. Na podobnej zasadzie działa również Cheat Engine Compilation, tyle że od razu oferuje on dostęp do bazy kodów nie z jednego, ale kilkudziesięciu różnych urządzeń tego typu, których nazwy możecie zobaczyć poniżej.

Cheat Engine Compilation do działania wymaga oczywiście przerobionej konsoli PlayStation. Po pobraniu kompilacji należy ją wypalić na nośnik CD, a następnie umieścić w napędzie konsoli, która po włączeniu powinna nas przywitać takim oto ekranem. W menu znajdziemy listę wszystkich dostępnych na płycie przystawek, z których możemy wybrać tę najbardziej nas interesującą. Mimo iż ich liczba jest ogromna, to w zasadzie w praktyce wystarczy w zasadzie tylko korzystać z pierwszego softu o nazwie Equalizer Haxtreme, który zawiera ponad dwadzieścia tysięcy kodów do 2080 gier. Jest to zdecydowanie największa baza kodów jaka znajduje się na płycie, dodatkowo wciąż aktualizowana przez fanów o nowe kody.

W bazie Equalizer Haxtreme znajdziemy w zasadzie kody do wszystkich liczących się na rynku gier i to z podziałem na trzy różne regiony JP, UK (PAL) oraz US. Ich aktywacja jest banalnie prosta. Wystarczy z głównej listy wybrać interesujący nas tytuł z grą, a następnie z kolejne listy kody, który chcemy aktywować. Gdy już wybierzemy to co nas interesuje, wystarczy wcisnąć Start, wyjąć płytę z Cheat Engine Compilation i podmienić ją na nośnik z grą, którą następnie należy uruchomić i to w zasadzie wszystko. Wybrana przez nas gra powinna bez problemów uruchomić się już z aktywowanymi przez nas kodami. Dzięki nim w szybki sposób możemy na przykład odblokować ukryte pojazdy w Ridge Racer, dodatkowe postacie i tryby gry w Tekken 3, a nawet włączyć funkcję zapisu stanu gry w dowolnym momencie w grze Chrono Cross.

Oczywiście w obecnych czasach kody do gier nie są już tak popularne jak kiedyś, ale warto pamiętać, że kompilacja Cheat Engine Compilation i przede wszystkim soft Equalizer Haxtreme zawierają nie tylko klasyczne kody, odblokowujące dodatki w grach, ale również te będące wytworem sceny homebrew związanej z PSX z ostatnich lat. Mowa m.in. o kodach pozwalających na uruchomienie gry PAL w systemie NTSC (kod PAL2NTSC), kodach wymuszających zmianę proporcji obrazu z 4:3 na 16:9, a także kodach wyłączających dithering. Tego typu kody pozwalają odkryć niektóre tytuły zupełnie na nowo, choć warto podkreślić, że nie każda gra jest z nimi kompatybilna lub nie każda po takich zmianach się poprawnie wyświetla.

78771969 - Wyjątkowa kompilacja Cheat Engine Compilation
Proporcje obrazu 4:3 vs 16:9 (Źródło: GBATEMP)
dither - Wyjątkowa kompilacja Cheat Engine Compilation
Różnica w niektórych grach pomiędzy włączonym i wyłączonym ditheringiem. (Źródło: http://www.chrismcovell.com/)

Wpisywanie kodów do gier to nie jedyna funkcja Cheat Engine Compilation. W zależności od wyboru softu uzyskujemy również dostęp do pozostałych funkcji fizycznych przystawek, takich jak zarządzanie kartami pamięci, czy przeglądanie nośników z grami w poszukiwaniu interesujących nas plików audio lub wideo. Wszystko łatwo, czytelnie i co najważniejsze zupełnie za darmo. W kompilacji znajdziemy również dodatkową aplikację homebrew X-Flash, która pozwala na flashowanie fizycznych przystawek i wgrywanie na nie aktualnych wersji oprogramowania lub zupełnie nowych softów.

Kompilacja Cheat Engine Compilation jest wciąż udoskonalana i aktualizowana przez scenę. Jest to doskonałe narzędzie dla wszystkich posiadaczy pierwszego PlayStation, które zawiera w zasadzie całą spuściznę kodów do gier z tamtych lat, uaktualnioną o zupełnie nowe rozwiązania. Warto ją wypróbować i samodzielnie pobawić się w eksplorację wybranych przez siebie gier. Twórcą kompilacji jest najprawdopodobniej użytkownik o nazwie krHACKen.

Zobacz więcej podobnych artykułów
Zobacz więcej tekstów napisanych przez Bodzio
Zobacz więcej z kategorii Ciekawostki

4 komentarze

  1. Bodzio

    Alcatras

    5 listopada 2018 o 22:31

    Nie mogę nagrać bo plik waży 708 mb a na płycie jest 702 mb. :V

    Odpowiedz

    • Bodzio

      Bodzio

      5 listopada 2018 o 23:23

      Spróbuj nagrać programem IMGBurn bo u mnie przeszło bez problemów, a płyta też 700MB.

      Odpowiedz

      • Bodzio

        Alcatras

        6 listopada 2018 o 11:28

        Dzięki za odpowiedź, spróbuje i fam znać.

        Odpowiedz

  2. Bodzio

    Michal Kluczynski

    6 listopada 2018 o 16:28

    W niektorych programach trzeba wlaczyc opcje nadpalania plyty aby nagrac lekko pomad 700MB

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.