Dawno temu wspominałem na Strefie, że po raz pierwszy konsolę PlayStation zobaczyłem chyba w katalogu z ubraniami Quelle, który moja siostra przywiozła z Niemiec. Pewnie mało kto pamięta, ale w tamtym czasie było to prawdziwe okno na świat dla wielu Polaków, szczególnie tych, którzy nie mieszkali w takich miastach jak Warszawa czy Kraków. O ich znaczeniu myślę najlepiej świadczy fakt, że niektóre strony z tych katalogów, z ofertą różnych gier i konsol, trzymam u siebie po dziś dzień, a minęło już ponad 20 lat odkąd potajemnie wyrwałem je z katalogów siostry. Mogliście je zobaczyć i przeczytać o nich dokładnie tutaj. Kto pamięta tamte czasy ten wie, że na samym początku niewiele osób w Polsce tak naprawdę miało rozeznanie w świecie konsol. Pamiętam, że u mnie na podwórku mało kto w ogóle słyszał o takich konsolach, jak NES czy SNES, a sytuacja zaczęła się dopiero zmieniać w drugiej połowie lat 90tych. Wtedy to o konsolach zaczęto pisać coraz więcej, a za sprawą m.in. sukcesu PSX, w naszym kraju zaczęto nareszcie wydawać również prasę konsolową, która na Zachodzie istniała już od wielu lat.

Kampania promocyjna PlayStation ruszyła z kopyta tak naprawdę dopiero w 1996 roku, kiedy to Sony Poland rozpoczęło oficjalnie dystrybucję konsol i gier w naszym kraju. Swoją robotę wykonali też pozostali dystrybutorzy, jak np. firma Lanser. Dzięki temu w większych miastach można było spotkać sklepy oferujące w sprzedaży konsole i gry, których z biegiem lat było coraz więcej. Sony nie szczędziło nigdy środków na promocję swojej konsoli, a więc w tych największych sklepach, zaczęły coraz częściej pojawiać się dedykowane banery, lampy, plakaty, a nawet ekspozytory, na których można było się zapoznać ze sprzętem. W sklepach tych można było znaleźć również broszury reklamowe, które w przystępny sposób miały zaprezentować cały inwentarz, dostępny wówczas i skryty pod marką PlayStation w Polsce. W swojej kolekcji mam trzy takie broszury, które możecie obejrzeć poniżej.

Pierwsza z nich to chyba mój największy skarb tego typu i prawdziwa ozdoba kolekcji. Tak naprawdę każdy materiał promocyjny z tamtych czasów, który zachował się po dziś dzień ma swoją wartość, ale ta broszura odznacza się na tle innych przede wszystkim tym, że zawiera masę informacji, a także została w pełni dostosowana pod nasz rynek. Broszura ta ma formę teczki, w środku której znajduje się kilka dwustronnych kart, prezentujących konsolę PlayStation, akcesoria, a także gry na ten system – z podziałem na te tańsze z edycji Platinum oraz te premierowe. Nawet dzisiaj robi ona spore wrażenie, a w realu wygląda jeszcze lepiej. Co ważne widać, że pochodzi ona z samych początków dystrybucji konsoli w Polsce.

Pozostałe broszury, które do mnie kiedyś wpadły dzięki @Schizo, są przygotowane w podobnej stylistyce, choć już dużo uboższe i bez tego pierwiastka polskości, jakim w powyższej były opisy w języku polskim. Widać, że pochodzą one z późniejszego okresu, szczególnie ta żółta, na której widać już ostatni model PlayStation, a więc PS one. Niemniej stanowią one i dziś kawałek historii, na który warto rzucić okiem.

Jeżeli interesuje was więcej tego typu materiałów to zachęcam do obejrzenia galerii pierwszych reklam konsoli PlayStation z polskiej prasy, którą możecie obejrzeć tutaj.

Zobacz więcej podobnych artykułów
Zobacz więcej tekstów napisanych przez Bodzio
Zobacz więcej z kategorii Publicystyka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *