Strona główna Publicystyka Takafumi Fujisawa – sylwetka i wywiad z twórcą kultowego dźwięku startowego konsoli PlayStation

Takafumi Fujisawa – sylwetka i wywiad z twórcą kultowego dźwięku startowego konsoli PlayStation

5
ekran startowy playstation 850x491 - Takafumi Fujisawa - sylwetka i wywiad z twórcą kultowego dźwięku startowego konsoli PlayStation

Pierwsze PlayStation zawdzięcza swój sukces przede wszystkim kilku osobom, które włożyły całe swoje serce w prace nad konsolą, która według analityków miała niewielkie szanse by zagrozić pozycji ówczesnych potentatów na rynku w postaci Nintendo i Sega. Oczywiście kluczową rolę odegrał tutaj przede wszystkim Ken Kutaragi, bez którego determinacji i charyzmy PlayStation na pewno by nie powstało. Nie przez przypadek zresztą jest on nazywany ojcem PlayStation. Jego rola w całym projekcie jest tak duża, że czasami postać ta przyćmiewa swoim blaskiem inne ważne dla losów PlayStation osobistości. Tak naprawdę pierwsza konsola Sony swój sukces zawdzięcza nie tylko swojemu ojcu, ale również takim postaciom jak Norio Ohga, który w tamtym czasie był prezesem Sony i który dał Kutaragiemu zielone światło i wolną rękę w pracy nad PlayStation i to pomimo faktu, że z punktu widzenia globalnej korporacji cały projekt opatrzony był ogromnym ryzykiem. Inną bardzo ważną dla historii PlayStation postacią jest Teyiu Goto, a więc osoba odpowiedzialna za wygląd konsoli oraz jej podstawowych akcesoriów, której sylwetkę jakiś czas temu przedstawiałem na Strefie.

Każda z tych osób miała ogromny wpływ na powstawanie pierwszego PlayStation. Ken Kutaragi był pomysłodawcą całego projektu, który dał serce konsoli i wyznaczył jej drogę rozwoju. Norio Ohga odpowiedzialny był za finansowanie projektu i uspakajanie sceptycznie nastawionych do tego pomysłu pracowników Sony. Teyiu Goto natomiast stworzył m.in. obudowę konsoli w której można było umieścić owoce pracy Kutaragiego i jego zespołu. PlayStation miało wówczas zatem prawie wszystko, a mianowicie środki na rozwój, mocne podzespoły oraz wyjątkowy kształt. Brakowało jeszcze jednego elementu, a mianowicie duszy. Ta jak się okazało z perspektywy czasu schowała się w niepozornym dźwięku, który towarzyszy ekranowi startowemu konsoli. Bez wątpienia jest to jeden z najbardziej kultowych dźwięków w świecie konsol, który także i dziś jest w stanie rozbudzić w sercu niejednego gracza ogromne pokłady sentymentalnych wspomnień.

Ekran startowy pierwszego PlayStation poza kosmetycznymi zmianami w różnych rewizjach konsol wygląda praktycznie identycznie. Na pierwszy rzut oka nie ma w nim nic szczególnego. W przypadku uruchamiania gry na konsoli mamy do czynienia z ładowaniem najpierw kadru z logo Sony Computer Entertainment Inc., a następnie przejścia w ciemny kadr z logo konsoli. Całość uzupełnia dźwięk i to chyba właśnie w tym dźwięku tkwi cała magia startu pierwszego PlayStation. Niewątpliwie buduje on napięcie, którego punkt kulminacyjny następuje w momencie przejścia jednego kadru w kolejny. Owo napięcie nie jest jedynie efektem samego dźwięku, ale ma również związek z oczekiwaniem na uruchomienie gry, a następnie z uczuciem ulgi, gdy zerwany na chwilę dźwięk jest kontynuowany, a na ekranie możemy zobaczyć kadr z logo PlayStation. W większości przypadków oznacza to bowiem pozytywne uruchomienie gry na konsoli. O wartości tego dźwięku najlepiej świadczy fakt, że jest on tak często przywoływany i wykorzystywany w najróżniejszych materiałach związanych z PlayStation, szczególnie tych umieszczanych na YouTube. Tutaj nie trzeba zresztą szukać daleko, wystarczy choćby obejrzeć intro kanału Strefy na YT.

Mimo swojej rozpoznawalności niewiele osób wie tak naprawdę kto w Sony odpowiadał za stworzenie tego dźwięku i przygotowanie ekranu startowego konsoli. Mało kto wie kiedy i jak powstał. Dzisiaj jest jednak ten dzień w którym spróbujemy odpowiedzieć na te pytania, a z pomocą przyjdzie nam nie kto inny, jak sam twórca tego dźwięku, którym jest Takafumi Fujisawa. Nie ukrywam, że od dawna chciałem poruszyć na Strefie temat ekranu startowego konsoli PlayStation, ale niestety w Internecie ze świecą można szukać jakichkolwiek informacji na ten temat. Wystarczy wspomnieć, że i ustalenie samego nazwiska twórcy oraz jego potwierdzenie nie należało do łatwych zadań. Na szczęście nie byłbym sobą, gdybym nie próbował drążyć tematu i tak drążyłem, aż dokopałem się do samego źródła i to dosłownie. Mam nadzieję, że podobnie jak to było z Teyiu Goto, po publikacji tego materiału na Strefie postać Takafumi Fujisawy już na trwałe wpisze się w pamięć wielu osób i zacznie on pojawiać się w różnego rodzaju opracowaniach na temat pierwszego PlayStation, gdyż na pewno na to zasługuje. To właśnie takim osobom jak Panowie Kutaragi, Ohga, Goto i Fujisawa zawdzięczamy powstanie konsoli PlayStation w takim kształcie w jakim ją znamy.

takafumi fujisawa - Takafumi Fujisawa - sylwetka i wywiad z twórcą kultowego dźwięku startowego konsoli PlayStation
Takafumi Fujisawa

Zanim jednak oddam głos Panu Fujisawie to pokrótce pragnę przedstawić tę postać. Otóż Takafumi Fujisawa od samego początku brał udział w projekcie PlayStation. Jako doświadczony muzyk i producent odpowiadał za przygotowanie dźwięku ekranu startowego konsoli. Następnie zajmował się produkcją i udźwiękowieniem wielu gier na pierwsze PlayStation, w tym takich tytułów jak Arc the Lad czy Gran Turismo. Jego kariera w  Sony Computer Entertainment nie skończyła się wraz z końcem pierwszego PlayStation. Tak się składa, że Pan Fujisawa jest również twórcą dźwięku ekranu startowego towarzyszącego uruchamianiu PlayStation 2. Tutaj doskonale widać, jak obie konsole wiele łączy. W swojej bogatej twórczości Pan Fujisawa brał również udział w pracach nad wieloma grami na PlayStation 2, gdzie również odpowiadał za warstwę dźwiękową. Udało mi się skontaktować z Panem Fujisawą i poprosić go aby poświęcił nam trochę czasu i opowiedział coś więcej o swojej pracy nad PlayStation. Efekty tej rozmowy możecie zobaczyć poniżej.

 

wywiad banner 2 - Takafumi Fujisawa - sylwetka i wywiad z twórcą kultowego dźwięku startowego konsoli PlayStation

W Internecie nie jest łatwo znaleźć informacje o Pana początkach w branży. Czy mógłby nam Pan powiedzieć coś więcej o sobie i swoim zawodowym debiucie? Czy praca w Sony była Pana pierwszą pracą?

Tak się składa, że swoją karierę zawodową rozpocząłem kilka lat przed moim pojawieniem się w Sony Computer Entertainment. W tamtym okresie byłem nie tylko muzykiem, ale również aranżerem, producentem, a także programistą syntezatorów i to z tym wiązałem moją przyszłą ścieżkę rozwoju. Pod koniec lat 80tych rozpocząłem współpracę z Yamahą, [która jak wiemy zajmuje się produkcją i sprzedażą instrumentów muzycznych] i to był mój początek jeżeli chodzi o pracę zawodową. W tamtym okresie współpracowałem również z innymi producentami instrumentów i syntezatorów, takimi jak m.in. Roland, KORG czy KAWAI. Ten etap mojej pracy trwał do wczesnych lat 90tych, kiedy to dołączyłem do Sony.

No właśnie, z tego co udało mi się ustalić dołączył Pan do Sony Computer Entertainment w 1994 roku. Zatem miał Pan okazję brać udział w tworzeniu konsoli PlayStation od samego początku?

Tak naprawdę swoją współpracę z Sony rozpocząłem jeszcze przed 1993 rokiem. W tamtym czasie blisko współpracowałem z wytwórnią muzyczną Epic Sony Records (obecnie Epic Records Japan Inc.), która zajmowała się wówczas również wydawaniem gier na konsole Nintendo, o czym wiele osób zapomina. [Epic Sony Records wydało m.in. grę Dragons’s Lair na Famicoma w 1991 roku czy choćby Hooka na Super Famicoma w 1992 roku.] Gdy w 1993 roku oficjalnie uformowało się Sony Computer Entertainment to dołączyłem do zespołu i zaangażowałem się w produkcję gier jako menadżer zespołu odpowiedzialny za udźwiękowienie, a także powierzono mi przygotowanie dźwięku startowego konsoli PlayStation. I to właśnie od tego momentu rozpocząłem tak naprawdę swoją karierę deweloperską na polu gier.

Niewiele osób o tym wie, ale to właśnie Panu zawdzięczamy powstanie jednego z najbardziej kultowych dźwięków w świecie konsol, który towarzyszy ekranowi startowemu pierwszej konsoli PlayStation. Czy mógłby nam Pan powiedzieć coś więcej na jego temat? Kiedy powstał i co zostało wykorzystane do jego produkcji?

W zasadzie prawie wszystkie podstawowe wersje deweloperskie konsoli PlayStation były gotowe już w pierwszej połowie 1994 roku. To właśnie w tym czasie powstał również dźwięk towarzyszący uruchamianiu konsoli. Moim celem było nakreślenie w dwóch krokach wyraźnej linii pomiędzy PlayStation, a pozostałymi konsolami do gier. Po pierwsze dźwięk ten miał wyrażać potencjał mocy konsoli, a po drugie miał być inspiracją dla kolejnych platform rozrywki. W tamtym czasie byłem przekonany, że gry szybko dorównają innym rozrywkowym mediom, takim jak np. film czy muzyka. Nadchodziła era elektronicznej rozrywki.

Jeżeli chodzi o dźwięk to w miesiąc wyreżyserowałem całą harmonię ukierunkowaną na pomieszanie stroju naturalnego [system dźwiękowy oparty na naturalnych podziałach strun] z systemem równomiernie temperowanym [strój muzyczny zakładający podział oktawy na 12 części], która rozpoczyna się bardzo miękko i zachwycająco, a następnie rozszerza się. Z drugiej strony była to również mieszanka zachodnich i etnicznych instrumentów. Do pracy wykorzystałem swojego Maca, wiele cyfrowych instrumentów, oryginalnych narzędzi, a także wykorzystałem sample prawdziwych instrumentów.

Cała odpowiedzialność za przygotowanie dźwięku spoczywała na moich barkach. Efekt mojej pracy został zaprezentowany zarządowi SCE z Kenem Kutaragim i Shigeo Maruyamą na czele i ku mojej uciesze od razu został zaakceptowany.

Co ciekawe jest Pan również twórcą innego kultowego dźwięku dla fanów PlayStation, a mianowicie tego, który słyszymy podczas uruchamiania PlayStation 2. Czy praca nad nim różniła się jakoś od tej wykonanej przez pana w 1994 roku?

Przede wszystkim podczas tworzenia dźwięku na potrzeby konsoli PlayStation 2 miałem dużo większy zespół do pomocy. Tak więc mogłem osobiście nakreślić pomysł na kluczowy dźwięk, ale jednocześnie wprowadzić element rywalizacji w zespole, który ułatwił skończenie tego projektu.

Oprócz prac na dźwiękami startowymi pierwszych konsol Sony ma też Pan swój udział w udźwiękowieniu wielu gier na PlayStation oraz PlayStation 2. Czy któraś z nich jest dla Pana szczególnie ważna?

Ciężko powiedzieć, gdyż jak dobrze liczę w całej mojej karierze pracowałem jako realizator dźwięku lub producent nad ponad setką różnych gier. Spośród nich niewątpliwie na wzmiankę zasługują takie tytuły jak np. Arc the Lad, w której to byłem odpowiedzialny za całą realizację dźwiękową. W grze tej pojawiły się po raz pierwszy pełne nagrania z prawdziwą orkiestrą, w tym przypadku z Londyńską Orkiestrą Filharmoniczną. Kolejnym tytułem w którym odpowiadałem za realizację dźwiękową było Ghost in the Shell, w którym to podjęliśmy współpracę ze sławnym artystą i producentem Takkyu Ishino, czego efektem było wydanie następnie muzyki z gry w formie ścieżki dźwiękowej. Wreszcie odpowiadałem również za realizację dźwiękową pierwszej części Gran Turismo, gdzie poświęciliśmy masę czasu by jak najwierniej oddać odgłosy każdego samochodu wyścigowego, a szczególnie odgłosy silnika. Jako producent brałem udział w pracach nad masą innych gier, taki jak m.in. Fluid (Depth w Japonii), UnJammer Lammy, Parappa the Rapper 2 oraz Forbidden Siren (Siren w Japonii).

Wróćmy jednak do samych konsol. Któraś z nich jest dla Pana szczególnie ważna – może pierwsze PlayStation? A być może jakaś inna platforma do gier?

Pierwsze PlayStation to bez wątpienia epokowa konsola, nie tylko dla mnie, ale dla wielu graczy. Na początku praktycznie każdy mówił nam, że ten projekt nie ma szans na powodzenie. Byliśmy przekonani, że osiągniemy sukces i jak się później okazało, mieliśmy rację. Mimo to, nie mam jakiejś jednej wybranej konsoli, gdyż wpływ na mnie wywarły wszystkie minione platformy i sprzęty do gier, które wciąż kocham.

Czyli jest Pan nie tylko producentem, ale również graczem?

Oczywiście, prywatnie byłem i wciąż jestem graczem.

Na koniec chciałem zapytać czym Pan się aktualnie zajmuje? Z tego co wiem nie pracuje Pan już bezpośrednio  dla SCE?

Cały czas jestem producentem, tyle że we własnej firmie. Aktualnie jestem zaangażowany w różnego rodzaju projekty skupione wokół aplikacji mobilnych, gier i świata Internetu.

Dziękuję serdecznie za poświęcony mi czas i podzielenie się z nami wspomnieniami i historią związaną z powstawaniem pierwszego PlayStation.

Dziękuję i pozdrawiam.

 

Zdjęcie Pana Fujisawy zostało umieszczone za Jego zgodą.

Źródło zdjęcia: http://forbidden-siren.ru

Zobacz więcej podobnych artykułów
Zobacz więcej tekstów napisanych przez Bodzio
Zobacz więcej z kategorii Publicystyka

5 komentarzy

  1. VectroV

    3 sierpnia 2017 o 13:21

    Mówiąc szczerze spodziewałem się trochę dłuższego wywiadu, ale tak naprawdę to temat intra i tak chyba został wyczerpany. Nie mniej każdy taki wywiad z osobistościami jest na wagę złota. News świetny jak zawsze 🙂

    Odpowiedz

    • Bodzio

      3 sierpnia 2017 o 21:47

      Powiem tak, tego typu ludzie są zapewne bardzo zajęci, do tego bariera językowa i jest co jest. I tak wbrew pozorom muszę przyznać, że drążyłem temat ile mogłem. Początkowo chciałem opisać jedynie same intro, ale to mógł każdy, więc dobrze że udało mi się trafić do źródła i przy okazji przybliżyć postać Pana Fujisawy.

      Odpowiedz

  2. Justyna

    3 sierpnia 2017 o 22:39

    Rodzice kupili tę konsolę, gdy miałam 5 lat. Szczerze- boot jest bardzo przerażający dla małego dziecka. Ja i moje siostry wychodziliśmy ze strachu z pokoju, bo się baliśmy startu konsoli. Wracaliśmy gdy już było słychać grę. Dziwne symbole i muzyka były przerażające. Do dziś mi skacze ciśnienie, gdy ją słyszę.

    Odpowiedz

    • Bodzio

      4 sierpnia 2017 o 08:41

      No proszę, akurat o takim oddziaływaniu ekranu startującego nie słyszałem, ale to fakt, że świetnie buduje ono napięcie.

      Odpowiedz

  3. szczupi26

    4 sierpnia 2017 o 17:59

    Krótko ale jak zawsze konkretnie. Dźwięk kultowy, ściskający za serce masą wspomnień, zdecydowanie jeden z najgłębiej zapamiętanych przeze mnie utworów.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *