Strona główna Sprzęt Akcesoria [SCPH-1080] Cyfrowy pad

[SCPH-1080] Cyfrowy pad

3
playstation controller scph 1080 box 2 1 850x491 - [SCPH-1080] Cyfrowy pad

Kontroler SCPH-1080 to cyfrowy pad do PlayStation, który pojawił się w Japonii prawdopodobnie w kwietniu 1996 roku w cenie 2500 jenów. Na pozostałych rynkach, a więc w Europie oraz w Stanach Zjednoczonych, kontroler ten zadebiutował w dniu premiery PlayStation we wrześniu 1995 roku. W przypadku Europy dołączano go do trzech kolejnych modeli konsoli, a więc SCPH-1002, SCPH-5502 oraz SCPH-5552 i był to dla większości graczy podstawowy kontroler do gry aż do momentu kiedy jego miejsce w 1998 roku zajął Dual Shock (w Japonii zadebiutował dokładnie 20 listopada 1997 roku).

playstation_controller_scph_1080_2

Warto pamiętać, że nie był to jednak pierwszy kontroler stworzony z myślą o PlayStation. Tak naprawdę tym pierwszym był sprzedawany jedynie w Kraju Kwitnącej Wiśni pad o oznaczeniu SCPH-1010, który na pierwszy rzut oka nie różni się niczym od omawianego tutaj następcy. Pad ten począwszy od premiery PlayStation w grudniu 1994 roku dołączano do zestawu z konsolą w Japonii i taka sytuacja miała miejsce aż do 1996 roku, kiedy to jego miejsce zastąpił omawiany tutaj pad SCPH-1080. Nową wersję pada postanowiono przygotować z myślą o europejskich i amerykańskich graczach, którzy statystycznie mieli większe dłonie niż Japończycy i już w testach przed premierą konsoli we wrześniu 1995 uskarżali się trochę na długość uchwytów w padzie SCPH-1010. W związku z tym Sony Computer Entertainment zdecydowało się na ich wydłużenie o ok. 10 procent, a także wprowadzenie innych zmian. Przede wszystkim znaczne wydłużono przewód pada ze 110cm do 210cm, co również znacznie przyczyniło się do poprawy komfortu z użytkowania tego kontrolera. Ostatnią widoczną zmianą było dołożenie do przewodu przy wtyczce tzw. pierścienia ferrytowego, który miał niwelować ewentualne zakłócenia. Zmiany te były na tyle duże, że nowemu kontrolerowi postanowiono nadać nowe oznaczenie SCPH-1080, tak by odróżnić go od poprzednika. Cała reszta, a więc układ przycisków, ich oznaczenie oraz kolorystyka nie różniły się niczym od tego co wypracowano jeszcze w 1994 roku. Pod tym względem oba pady nie różnią się zatem niczym. Więcej o różnicach pomiędzy nimi przeczytasz tutaj.

playstation_controller_scph_1080_13
Powyżej pad SCPH-1080, poniżej pad SCPH-1010

Kontroler SCPH-1080 produkowany był w różnych krajach, a mianowicie w Japonii, Chinach, Filipinach oraz w Malezji przez różnych podwykonawców z firmami Hori (H) oraz Mitsumi (M) na czele. Aby sprawdzić, którą wersję pada posiadamy wystarczy zajrzeć na jego tył i popatrzeć jaki kraj pochodzenia bądź literka tam się znajduje. Wyglądem pad SCPH-1080 nawiązuje do kontrolera od Super Nintendo Entertainment co pokazuje, że jego korzeni można się doszukiwać jeszcze w czasach współpracy Sony z Nintendo. To co odróżnia go od pada do SNESa to przede wszystkim dodanie do niego dwóch uchwytów oraz dodatkowych przycisków L2 oraz R2. W sumie pad oddaje graczom do dyspozycji dziesięć cyfrowych przycisków oraz krzyżak (D-pad). Także kolorystyka i kształt przycisków zostały zmienione tak by pasować do samej konsoli. Nie znajdziemy tu zatem kolorowych przycisków ze SNESa, a ich odpowiedniki z symbolami, które już na stałe związały się z marką PlayStation.

Tak jak wspominałem na początku pad ten dołączany był do konsoli, ale można go było również kupić osobno w sklepach. W Europie sprzedawano go zarówno w tekturowym opakowaniu, stylistyką nawiązującym do pierwszego modelu konsoli SCPH-1002, jak i w późniejszym okresie w plastikowym blisterze. W Polsce można go było kupić w 1997  roku za około 100zł co stanowiło zwykle 1/7 ceny samej konsoli.

 

wzor_banner_we_wpisach

Początkowo pad dostępny był jedynie w kolorze szarym jednak po jakimś czasie SCE zdecydowało się na wprowadzenie na rynek jego różnych wariantów kolorystycznych, a mianowicie czerwonej, białej, czarnej oraz szarej w edycji transparentnej.

ZdjęcieKolorOficjalne oznaczenie
playstation controller scph 1080rj - [SCPH-1080] Cyfrowy padRedSCPH-1080RJ
playstation controller scph 1080w - [SCPH-1080] Cyfrowy padWhiteSCPH-1080W
playstation controller scph 1080bi 2 - [SCPH-1080] Cyfrowy padSmoke GraySCPH-1080BI
playstation controller scph 1080b - [SCPH-1080] Cyfrowy padDiamond BlackSCPH-1080B

Kontroler SCPH-1080 choć pod innym oznaczeniem DTL-H3010 pojawił się również w zestawie z konsolą Net Yaroze. Poza kolorem oraz materiałem wykorzystanym do jego produkcji w samej konstrukcji nie zmieniono jednak już nic.

W przyszłości artykuł mam nadzieję zostanie uzupełniony o zdjęcia poszczególnych wariantów kolorystycznych tego pada w lepszej jakości.

Zobacz więcej podobnych artykułów
Zobacz więcej tekstów napisanych przez Bodzio
Zobacz więcej z kategorii Akcesoria

3 komentarze

  1. grzybiarz

    19 marca 2016 o 22:38

    A Dual Shock? Oprócz wibracji i gałek (które użyte były do Ape Escape), do czegoś się przydały? Pamiętam, że w Tony Hawku 2, prawa gałka odpowiadała za kamerę. A tak, inne przykłady wykorzystania gałek?

    Odpowiedz

    • grzybiarz

      19 marca 2016 o 22:39

      Pytam, bo w takim razie prócz wibracji i grania w Ape Escape, Dual Shock nie był był potrzebny.

      Odpowiedz

      • Bodzio

        19 marca 2016 o 22:53

        Lewa gałka była przecież wykorzystywana w większości gier wydanych po 1997 roku i choćby dlatego DS dla wielu był potrzebny. Co do wykorzystania jego pełni możliwości to oprócz Ape Escape, żadna gra nie wymagała go obligatoryjnie. Niemniej niektóre wykorzystywały również prawy analog, jak choćby Rayman 2 w którym możesz przy jego pomocy skakać, strzelać, a także operować kamerą.

        Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *