Strona główna Sprzęt Artykuły Sprzętowe Różni producenci padów do PlayStation

Różni producenci padów do PlayStation

0
rozni producencji padow - Różni producenci padów do PlayStation

Mniej więcej rok temu robiłem drobne porządki w swojej kolekcji i postanowiłem pozbyć się paru padów do PlayStation. Część z nich wymagała odświeżenia przed sprzedażą więc standardowo w ruch poszła szczotka, mydło oraz woda. Po wysuszeniu pozostało je jedynie złożyć i wystawić na sprzedaż. To właśnie wtedy po raz pierwszy zaobserwowałem, że każdy z rozkręconych przeze mnie padów w środku wyglądał zupełnie inaczej. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że wszystkie pady to były wydawałoby się te same oryginalne kontrolery Dual Shock. Różnice były na tyle duże, że w pewnym momencie zacząłem się zastanawiać, czy któryś z tych padów nie jest przypadkiem jakąś podróbką. By to stwierdzić postanowiłem je wnikliwie porównać i szybko dotarło do mnie, że oprócz różnic wizualnych oraz tego co zobaczyłem w środku, na każdym padzie z tyłu (w miejscu z informacją gdzie pad został wyprodukowany, jego oznaczeniem itp.) pojawiała się inna literka, a mianowicie na jednym H, na drugim M i na trzecim A. Nie zajęło mi wcale wiele czasu by ustalić co one tak naprawdę oznaczają.

Jak się okazuje pady do pierwszego PlayStation nie były produkowane wcale bezpośrednio przez Sony, ale odpowiadali za nie różni producenci padów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Otóż pady oznaczone literą H były produkowane przez Hosiden, pady z literą M przez Mitsumi i wreszcie pady z literą A przez Alps. Tak przynajmniej było w przypadku Dual Shocka, gdyż z informacji, które znalazłem w Internecie, klasyczny cyfrowy pad nie był produkowany przez Alps, a jedynie przez Hosiden i Mitsumi (oraz przez bliżej nieokreślone firmy w Malezji i na Filipinach). Najwidoczniej współpraca Sony z tymi firmami układała się bardzo dobrze, gdyż na podobnej zasadzie, w oparciu właśnie o te trzy firmy, tworzono również pady do PlayStation 2.

dual_shock_scph_1200_h

dual_shock_scph_1200_m

dual_shock_scph_1200_a

Wizualnie pady te nie różnią się praktycznie niczym od siebie. Zapewne Sony narzuciło firmom dość precyzyjne normy jeśli chodzi o ich tworzenie, które musiały być przez nie przestrzegane. Różnice i to spore można dopiero zauważyć rozkręcając każdy z padów. Jak się bowiem okazuje, każda z tych firm miała inny pomysł na konstrukcję swojego pada. W niektórych na przykład w towarzystwie klasycznej płytki PCB można znaleźć specjalną folię ze ścieżkami. Różnice pomiędzy nimi są na tyle duże, że nie jest możliwe np. przełożenie obudowy z jednego pada do drugiego, wyprodukowanych przez różnych producentów. Znalazłem bardzo ciekawą stronę na której można znaleźć wnikliwą analizę środka każdego z takich padów wraz ze stosownym opisem. Strona slagcoin.com to skarbnica wiedzy dla wszystkich, którzy chcieliby stworzyć swój własny arcade stick np. na bazie jakiegoś pada i choć nie jest już aktualizowana to warto znać jej adres, zwłaszcza gdy marzy się nam arcade stick z prawdziwego zdarzenia. Poniżej możecie zobaczyć dokładnie jak prezentują się różnice pomiędzy kontrolerami wyprodukowanymi przez różnych producentów.

1. Klasyczny cyfrowy pad SCPH-1080 produkowany był przez/w:

a) Hosiden (literka H z tyłu pada)

ps1 diagram1 - Różni producenci padów do PlayStation
Zdjęcie zaczerpnięte ze strony slagcoin.com

b) Mitsumi (literka M z tyłu pada)

ps1 diagram4 - Różni producenci padów do PlayStation
Zdjęcie zaczerpnięte ze strony slagcoin.com

c) w Malezji (napis Made in Malaysia z tyłu pada)

ps1 diagram3 - Różni producenci padów do PlayStation
Zdjęcie zaczerpnięte ze strony slagcoin.com

d) na Filipinach (napis Made in Philippines z tyłu pada)

ps1 diagram2 - Różni producenci padów do PlayStation
Zdjęcie zaczerpnięte ze strony slagcoin.com

2. Dual Shock SCPH-1200 produkowany był przez:

a) Hosiden (literka H z tyłu pada) w dwóch wersjach, wcześniejszej i późnej

ps1 diagram7 - Różni producenci padów do PlayStation
Zdjęcie zaczerpnięte ze strony slagcoin.com
ps1 diagram9 - Różni producenci padów do PlayStation
Zdjęcie zaczerpnięte ze strony slagcoin.com

b) Mitsumi (literka M z tyłu pada)

ps1 diagram6 - Różni producenci padów do PlayStation
Zdjęcie zaczerpnięte ze strony slagcoin.com

c) Alps (literka A z tyłu pada) w dwóch wersjach, wcześniejszej i późnej

ps1 diagram8 - Różni producenci padów do PlayStation
Zdjęcie zaczerpnięte ze strony slagcoin.com
ps1 diagram5 - Różni producenci padów do PlayStation
Zdjęcie zaczerpnięte ze strony slagcoin.com

Jak widać po powyższych zdjęciach różnice w budowie poszczególnych padów są dość spore. O ile w przypadku klasycznego, cyfrowego pada tego tak dobrze nie widać,  o tyle już patrząc na konstrukcję niektórych Dual Shock’ów różnica jest diametralna. Najbardziej wyróżnia się Dual Shock od Mistumi i późniejsza wersja Dual Shocka od Alps gdzie zamiast dwóch płytek PCB zastosowano jedną plus specjalną folię ze ścieżkami, zastępującą sztywną płytkę PCB. Czy owe różnice mają jakieś przełożenie na działanie? Raczej nie, a nawet jeśli to bardzo minimalne. Najważniejsze jest jednak to, że owe różnice mogą skutecznie utrudnić np. przełożenie bebechów z jednego pada do drugiego i dlatego warto o nich pamiętać, gdy np. szukamy części do swojego uszkodzonego pada. Wówczas najlepiej szukać takiego, który został wyprodukowany przez tę samą firmę co posiadany przez nas egzemplarz.

Zobacz więcej podobnych artykułów
Zobacz więcej tekstów napisanych przez Bodzio
Zobacz więcej z kategorii Artykuły Sprzętowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *