[SCPH-7002] PlayStation „Dual Shock”

PlayStation SCPH-7002 to czwarty w kolejności model konsoli PlayStation, który pojawił się w Europie w maju 1998 roku. Początkowo sprzedawano go w Polsce w cenie 699zł jednak już w październiku tego samego roku cena ta wraz ze światową obniżką ceny konsoli spadła do 599zł.[1] W Japonii odpowiednik tego modelu o oznaczeniu SCPH-7000 był dostępny już w listopadzie 1997 roku i można go było kupić za równowartość 180 dolarów.[2] Pojawienie się tego modelu konsoli miało ścisły związek z premierą najnowszego kontrolera Sony, a mianowicie Dual Shock SCPH-1200, który debiutował w tym samym czasie co omawiany tutaj model PlayStation i który trafił do opakowania z konsolą, wypierając w ten sposób cyfrowy pad o oznaczeniu SCPH-1080. W sumie w pudełku modelu SCPH-7002c, a więc przeznaczonego na Kontynentalną Europę (w tym Polskę) powinniśmy znaleźć:

  • konsolę PlayStation SCPH-7002
  • kontroler Dual Shock SCPH-1200
  • kabel AV
  • kabel zasilający
  • adapter na eurozłącze
  • komplet instrukcji i ulotek
  • płytę Demo One

Samo opakowanie swoim wyglądem przypomina to z poprzedniego modelu konsoli, a więc SCPH-5552. W europejskiej wersji postanowiono jedynie delikatnie rozjaśnić jego kolorystykę i dodać nowy podpis „Dual Shock”, który zastąpił poprzedni „Value Pack”. Sam układ prezentacji zawartości zestawu i opis konsoli pozostał niezmieniony. Sony nie zdecydowało się nawet na aktualizację gier z tyłu pudełka, które również pozostały niezmienione w stosunku do tych z SCPH-5552, za jednym wyjątkiem, a mianowicie z jakiś względów wzmiankę o Time Crisis zastąpiono screenem z gry Rosco McQueen.

Jeżeli chodzi o samą konsolę to PlayStation SCPH-7002 wizualnie nie różni się niczym od swoich dwóch poprzedników. W zasadzie na pierwszy rzut oka jest to wciąż ta sama konsola, której serce ponownie stanowi laser KSM-440ADM. Skąd zatem nowe oznaczenie? Sony tradycyjnie dokonało w tym modelu kolejnych uproszczeń jeżeli chodzi o układy na płycie głównej, oszczędzając w ten sposób na kosztach produkcji. Od tej pory to jeden chip odpowiadał za pamięć RAM, a nie cztery jak w poprzednich modelach. Podobne zmiany zresztą spotkały inne układy, jak choćby kontroler CD, dzięki czemu udało się znacznie zredukować koszty produkcji konsoli, co zaowocowało globalną obniżką jej ceny. W sumie w niespełna trzy lata po premierze konsoli w Europie jej cena spadła o ponad 100 dolarów z 299$ w dniu premiery we wrześniu 1995 roku do wspominanych 180$ w maju 1998 roku. W porównaniu do pierwszego modelu PlayStation SCPH-1000, składającego się z 750 części, model SCPH-7000 składa się już jedynie z 450 komponentów, a więc ich liczbę udało się zredukować prawie o połowę.

Poza zmianami na samej płycie głównej w europejskiej wersji konsoli po raz pierwszy zadebiutował nowy, kolorowy bios przeniesiony z japońskich i amerykańskich wersji PlayStation. Zastąpił on szary, kafelkowy bios znany z modeli SCPH-1002, SCPH-5502 oraz SCPH-5552. Poza nowym wyglądem wprowadził on również pewien dodatek do odtwarzacza muzycznego konsoli, a mianowicie wizualizator, który można uruchomić wciskając przycisk Select podczas odtwarzania płyty z muzyką.

Warto wspomnieć, że pojawienie się PlayStation SCPH-7002 zbiegło się w czasie z kampanią promocyjną Sony zorganizowaną z okazji sprzedaży 10 milionów egzemplarzy konsoli. W związku z tym właśnie na bazie modelu SCPH-7002 postanowiono wydać specjalną, jubileuszową wersję konsoli w kolorze „Midnight Blue”, którą w bardzo ograniczonym nakładzie 100 sztuk na każdy region można było wygrać, biorąc udział w różnego rodzaju kampaniach promocyjnych organizowanych z tej okazji przez Sony. Więcej o tym wyjątkowym modelu przeczytasz tutaj.

[1] PSX Extreme Nr 14/1998

[2] Rewolucjoniści z Sony, str. 182

Warto przeczytać również:

Bodzio

Twórca tego przybytku, który po latach tułania się po różnych serwisach postanowił wreszcie stworzyć swoją własną stronę w całości poświęconą pierwszemu PlayStation, w której rozwój ładuje każdą minutę swojego wolnego czasu. Od kilku już ładnych lat zapalony kolekcjoner najróżniejszych konsol, akcesoriów i gier pałający szczególnym uczuciem do wszystkiego co wyszło ze stajni Sony, choć sprzęty konkurencji w postaci Nintendo czy Sega nie są mu obce. Miłośnik klasycznych platformówek i pierwszych części Medal of Honor oraz Pro Evolution Soccer, który nie pogardzi również ciekawymi grami z innych gatunków.

8 thoughts on “[SCPH-7002] PlayStation „Dual Shock”

  • 15 maja 2016 at 19:31
    Permalink

    Miałem ten model konsoli z nowym dualshockiem i początkowo trudno mi się grało na analogach, ale z czasem się nauczyłem i granie stało się znacznie przyjemniejsze 😉

    Chyba mnie też pamięć zawodzi, bo wydawało mi się że ten model miał kafelkowy bios :/

    Odpowiedz
    • 15 maja 2016 at 20:29
      Permalink

      W moim przypadku opanowanie analogów zaliczyłem dopiero przy PlayStation 3. Na szaraczku zawsze grałem na krzyżaku.

      Co do biosu to kafelkowego nie mógł mieć, no chyba że jakaś kombinowana wersja. Nie jest trudno wgrać inny bios, chociaż w tamtych czasach to mniej prawdopodobne.

      Swoją drogą to dość popularny model konsoli w Polsce bo dużo osób kojarzy tę naklejkę. No chyba, że na innych się też pojawiała.

      Odpowiedz
  • 25 maja 2016 at 14:22
    Permalink

    Bardzo fajnie napisany tekścior. Taki model PSXa kupiłem lata temu i mam go do dziś. Pudełko mi trochę się podniszczyło, ale konsola jest nadal w świetnym stanie. Podobno jest to najmniej awaryjna wersja z dużych PSXów (nie wiem czy to prawda, tak kiedyś przeczytałem w dwóch źródłach), z najlepszym laserem (tutaj jednak wątpię w prawdziwość tych informacji).

    Odpowiedz
    • 27 maja 2016 at 18:47
      Permalink

      Laser ten sam co w modelach 5502 i 5552 i w zasadzie wyróżnia się jedynie tą przykręcaną „podstawką” o której kiedyś wspominałem. Faktycznie udana konstrukcja, ale czy najlepsza ciężko z całą pewnością stwierdzić. Co do awaryjności, to wydaje mi się że pod tym względem w zasadzie nie ma różnic między serią 700x, 750x i 900x.

      Odpowiedz
  • 16 lipca 2016 at 17:30
    Permalink

    Tak z ciekawości – czym różniły się 7002 od 7502 ? Ktoś wie?

    Odpowiedz
    • 16 lipca 2016 at 17:49
      Permalink

      Różnic nie ma za wiele. Na pewno coś pogrzebali na płycie głównej żeby jak zwykle obniżyć koszty produkcji. Główna różnica to zmiana lasera na inny model z KSM-440ADM na KSM-440AEM. Jest to też pierwszy model z językiem polskim w wielojęzycznej instrukcji.

      Odpowiedz
      • 21 lipca 2016 at 22:44
        Permalink

        Różnica między 7002 a 7502 jest dość znaczna jeśli chodzi o „hardware”. W 7502 zastosowano znacznie mniejszą płytę główną, stąd też zmiana lasera, gdyż ten musiał mieć już krótszą taśmę ze względu na zmianę położenia gniazda na płycie głównej.

        Do tego chyba gdzieś właśnie między 7002 a 7502 albo 5xxx a 7xxx zaszła zmiana w bootowaniu gier. Zastosowano jakiś inny system anty-piracki, który teraz dodatkowo porównywał znaki w ekranie licencyjnym czy coś takiego. Zmianę tą można „zaobrazować” sobie wrzucając do przerobionej konsoli płytę ze „zRIPowaną” wersją gry. Na starszym biosie zamiast ekranu licencyjnego zobaczymy jakieś losowe grafiki pochodzące z BIOSu konsoli, a sama gra będzie się chwilę „ładować” z towarzyszącymi temu dźwiękami (spowolniony odgłos startu konsoli) i powolnie pojawiającemu się logo „PlayStation”. Dopiero po jego całkowitym pokazaniu się i zaprzestaniu grania melodii gra się uruchomi. Natomiast na nowszym BIOSie gra po prostu zaskoczy od razu pokazując na ekranie licencyjnym jedynie „PlayStation” i dwie literki „d” poniżej.

        Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *