Strona główna Wideo Inne Kanały Rozkład na części pierwsze i naprawa Nintendo PlayStation

Rozkład na części pierwsze i naprawa Nintendo PlayStation

4
nintendo playstation sfx 100 prototype 850x491 - Rozkład na części pierwsze i naprawa Nintendo PlayStation

W tym miesiącu mija dokładnie rok odkąd cały świat obiegła informacja o odnalezieniu prototypu konsoli Nintendo PlayStation z czasów współpracy Nintendo z Sony. W tym czasie konsola podróżowała po świecie i była prezentowana szerszej publiczności, między innymi w Hong Kongu na targach Retro Game Expo, które miały miejsce w dniach 28-29 listopada. Zanim jednak do tego doszło to właśnie w Hong Kongu postanowiono sprzęt dokładnie zbadać i sprawdzić czy w ogóle działa. W efekcie testów i analiz ekspertów nie tylko udało się uruchomić samą konsolę, ale i bez problemów zagrać w grę z Super Nintendo Entertainment System (SNES). Ustalono wówczas, że prototyp działa bez problemu z japońskimi grami ze SNESa oraz że jest kompatybilny z oryginalnym kontrolerem od konsoli. Niestety największej ciekawostki prototypu, a więc wbudowanego napędu nie udało się już uruchomić, ponadto konsola nie odtwarzała dźwięku w grach ze SNES, ani nie działał w niej wbudowany wyświetlacz.

Tyle wiedzieliśmy o prototypie do zeszłego tygodnia, kiedy to trafił on pod skrzydła Benjamina Heckendorna, znanego w sieci jako Ben Heck, który od 2011 roku prowadzi jeden z najciekawszych kanałów na YT związanych z modyfikacjami konsol oraz szeroko pojętą elektroniką. To właśnie jemu Terry i Dan Diebold, a więc właściciele odnalezionego prototypu postanowili powierzyć swój skarb z nadzieję na uzyskanie więcej szczegółów na jego temat, a być może nawet rozwiązanie problemów z niedziałającym napędem i dźwiękiem.

W zeszłym tygodniu mogliśmy obejrzeć pierwszą z dwóch części materiału na ten temat, w której Ben Hecks rozłożył prototyp na części pierwsze i spróbował dokładnie wyjaśnić jego budowę, między innymi porównując sprzęt do innych, debiutujących w tamtym czasie przystawek CD do konsol, w postaci PC-Engine CD oraz Sega CD. Filmik jasno pokazuje, że prototyp PlayStation z czasów współpracy Sony z Nintendo nie ma nic wspólnego z późniejszą konsolą Sony, a jest to jedynie rozwinięta wersja konsoli SNES z napędem. Do jego uruchomienia niezbędny jest kartridż dołączony do prototypu, jednak jakościowo samo rozwiązanie nie mogło zaoferować praktycznie nic więcej niż połączenie Sega Mega Drive i Sega CD. W porównaniu do Sega CD, prototyp PlayStation ma łącznie prawie połowę mniej RAMu i po gruntownej analizie wychodzi, że co najwyżej mógł oferować podobną jakość, choć bardzo prawdopodobne jednak że sprzęt byłby nieznacznie słabszy od konkurencji i być dlatego Nintendo w tak brutalny sposób postanowiło się z nim pożegnać i odstąpić od umowy z  Sony. Co ciekawe, prototyp jest pozbawiony blokady regionalnej, choć ta mogła się pewnie pojawić w ostatecznej fazie produkcji.

O materiale tym miałem informować na Strefie w zeszłym tygodniu, jednak z racji tego że został on podzielony na dwie części postanowiłem zaczekać na ostatnią i najciekawszą, gdyż to właśnie w tej część Ben Heck podjął się próby wskrzeszenia systemu, a konkretnie napędu oraz dźwięku. Z jakim efektem? Można by rzec, że doskonałym, gdyż po gruntownej analizie udało się przywrócić prototypowi dźwięk w grach ze SNES, a także uruchomić napęd konsoli oraz wbudowany w nią wyświetlacz. Okazuje się, że dźwięk oraz napęd nie działały głównie z powodu wadliwych kondensatorów, które po tylu latach miały już prawo odmawiać pełnego posłuszeństwa. Ponadto w prototypie konsoli tymczasowo wyłączono funkcję napędu, którą udało się odblokować odlutowując jedno z połączeń. Podsumowując, dzięki wizycie prototypu u Bena udało mu się przywrócić prawie pełną sprawność. Prawie, ponieważ na razie nie wiadomo, czy sam napęd jest gotów do uruchamiania gier. Niestety z racji tego, że póki co nikt nie posiada gry do tego systemu zapisanej na nośniku CD, nie jesteśmy w stanie sprawdzić go w akcji. Posiadacze konsoli twierdzą, że być może mają jeszcze w pudłach na strychu jakieś nośniki, więc być może za jakiś czas znów dowiemy się czegoś więcej. Być może ktoś jeszcze odnajdzie i postanowi ujawnić więcej szczegółów na ten temat. Tak czy siak po roku i tak wiemy bardzo dużo, a fizyczna obecność prototypu PlayStation z czasów współpracy Nintendo z Sony znacznie ułatwia rozumienie tego dość skomplikowanego momentu w historii konsol.

 

Zobacz więcej podobnych artykułów
Zobacz więcej tekstów napisanych przez Bodzio
Zobacz więcej z kategorii Inne Kanały

4 komentarze

  1. Aleksander Gawlas

    24 lipca 2016 o 00:49

    Kolejny świetny materiał, aż chce się czytać i czytać jeszcze wiecej.

    Odpowiedz

  2. mariusz391

    24 lipca 2016 o 09:05

    Nie myślałeś może żeby przetłumaczyć te filmiki dodając polskie napisy i wrzucić na swój kanał? Bo temat wielce interesujący i o ile z angielskim pisanym nie mam problemów, tak z mówionym już gorzej 😉
    A myślę że nie tylko ja chętnie bym to obejrzał po polsku

    Odpowiedz

    • Bodzio

      24 lipca 2016 o 09:29

      Miałem nawet taką myśl żeby to przetłumaczyć, ale mam teraz masę pracy na Strefie porządkowej i chcę to skończyć przed urlopem. Postanowiłem zatem tylko wybrać z nich to co najważniejsze i tutaj o tym wspomnieć. Jeżeli masz ochotę to obejrzeć po polsku to możesz spróbować sobie włączyć angielskie napisy bo są i potem w ustawieniach włączyć ich automatyczne tłumaczenie na język polski. Poza specjalistycznym językiem technicznym, powinno takie rozwiązanie dać radę.

      Odpowiedz

  3. Paweł

    29 lipca 2016 o 17:44

    Mysle to samo jak ktoś powyżej – świetny artykuł świetna strona aż chce sie wiecej. Wszystko wyglada przejrzyście, teksty sa na wybitnie dużym poziomie, zdjęcia opisy wszystko. Z PSX byłem kiedys i teraz po 14 latach wracam i to w dużej mierze dzięki tej stronie. Serdeczne pozdrowienia dla redakcji

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *