Strona główna Publicystyka Fakty, nie mity Fakty, nie mity #5 – Historia PlayStation w datach

Fakty, nie mity #5 – Historia PlayStation w datach

3
historia playstation w datach - Fakty, nie mity #5 - Historia PlayStation w datach

O historii pierwszego PlayStation na Strefie pisałem już wielokrotnie i pewnie wielokrotnie będę do niej wracał, gdyż w mojej ocenie jest to jeden z ciekawszych okresów w historii gier, który przez grubo ponad dekadę obfitował w różnego rodzaju wydarzenia i punkty zwrotne dla losów samej konsoli. Te wydarzenia postanowiłem już jakiś czas temu zebrać w jednym miejscu i tak właśnie powstała Historia PlayStation w datach, którą możecie poniżej przeglądać. Znajdziecie w niej kluczowe dla losów PlayStation wydarzenia poukładane chronologicznie od roku 1993 kiedy to konsolę po raz pierwszy zaprezentowano wąskiemu gronu deweloperów, aż po rok 2006 z którego pochodzą ostatnie oficjalne wzmianki Sony o konsoli. Większość z tych dat i liczb udało mi się zweryfikować w kilku źródłach, więc można je traktować jako bardzo wiarygodne źródło informacji na temat losów pierwszego PlayStation. Co więcej wpis ten nie ma zamkniętej formuły i zamierzam go cyklicznie uaktualniać gdy tylko zbiorę nową porcję dat związanych z historią PlayStation.

rok1993_baner

Listopad 1993

– 16 listopada powstaje Sony Computer Entertainment Inc. (SCEI) z siedzibą w Tokio w Japonii.

scei (2)Grudzień 1993

– pierwsza, europejska prezentacja konsoli PlayStation deweloperom w Londynie.

 

rok1994_baner

Styczeń 1994

– pierwsza, amerykańska prezentacja konsoli PlayStation deweloperom.

Maj 1994

– 18 maja powstaje Sony Computer Entertainment America Inc. z siedzibą w Foster City w Kalifornii jako dział Sony Interactive Entertainment Inc.

Grudzień 1994

– 3 grudnia odbywa się premiera pierwszego modelu PlayStation SCPH-1000 w Japonii. Cena początkowa konsoli to 39 800 jenów. W grudniu sprzedaje się 300 000 konsol.

ps_hard

– kolejna konferencja deweloperów w Londynie na której prezentowana jest konsola PlayStation.

rok1995_baner

Styczeń 1995

– 5 stycznia powstaje Sony Computer Entertainment Europe z siedzibą w Londynie jako dział Sony Electronic Publishing Ltd.

Luty 1995

– w Japonii rozeszło się już pół miliona konsol PlayStation.

Maj 1995

– pęka pierwszy milion dostarczonych do sklepów konsol PlayStation w Japonii.

– 10 maja następuje przedpremierowy pokaz PlayStation na targach E3 w Stanach Zjednoczonych.

– 11 maja Sony Computer Entertainment America na targach E3 ogłasza cenę startową konsoli w USA, która ma wynieść 299$.

Czerwiec 1995

– rusza machina promocyjna PlayStation w USA, konsola pojawia się w licznych sklepach i na pokazach.

Lipiec 1995

– 21 lipca w Japonii pojawia się nowy model konsoli PlayStation o oznaczeniu SCPH-3000, sprzedawany w cenie 29 800 jenów, w którym m.in. usunięto wyjście S-Video.

Wrzesień 1995

– 6 września strona internetowa PlayStation notuje milion odwiedzin.

– 9 września odbywa się premiera pierwszego modelu PlayStation SCPH-1001 w Ameryce Północnej. Cena początkowa konsoli to 299$. W przeciągu dwóch dni konsola sprzedaje się w liczbie 100 000 egzemplarzy.

– 9 września Tekken od Namco staje się pierwszą grą na PlayStation, której sprzedaż przekracza milion egzemplarzy.

tekken1

– 29 września odbywa się premiera pierwszego modelu PlayStation SCPH-1002 w Europie. Cena początkowa konsoli to 299£. W przeciągu sześciu tygodni konsola sprzedaje się w samej Wielkiej Brytanii w liczbie 50 000 egzemplarzy.

Październik 1995

– w Europie rusza pierwsza kampania reklamowa PlayStation w mediach zakrojona na szeroką skalę pt. Society Against PlayStation.

– w Wielkiej Brytanii pojawia się pierwszy numer „Official PlayStation Magazine” z dołączoną płytą z demami gier i bonusami.

– 30 października w USA pojawia się komunikat o dostarczeniu do sklepów 300 000 egzemplarzy konsoli PlayStation.

Listopad 1995

– konsola PlayStation debiutuje w Australii i Nowej Zelandii w cenie 699 dolarów australijskich.

Grudzień 1995

– światowa dystrybucja konsol PlayStation na koniec 1995 roku osiąga 3,4 miliona sztuk z czego w Japonii rozchodzi się ich 2 miliony sztuk, w Ameryce 800 tysięcy, a w Europie blisko 600 tysięcy.

rok1996_baner

Styczeń 1996

– do tej pory wydano w Europie 34 gry na PlayStation z czego 18 to tytuły wydawców „third party”.

Marzec 1996

– dystrybucja konsol w Europie osiąga pułap 800 tysięcy sztuk.

– 22 marca Capcom wydaje w Japonii pierwszą część Resident Evil, która 30 marca pojawia się również w Ameryce. Do Europy gra trafia 1 sierpnia.

A_Resident_of_evil

– 25 marca amerykański oddział Sony Computer Entertainment informuje o sprzedaży pierwszego miliona egzemplarzy konsol.

– 28 marca w Japonii pojawia się kolejny model konsoli tym razem o oznaczeniu SCPH-3500 tzw. Fighting Box, który nie różni się zbyt wiele od poprzednika, wyposażono go jedynie dodatkowo w drugi kontroler do gry i kartę pamięci.

Maj 1996

– 16 maja europejski i amerykański oddział Sony Computer Entertainment obniża cenę konsoli PlayStation odpowiednio z 299£ do 199£ oraz 299$ do 199$.

Czerwiec 1996

– 22 czerwca 1996 zostaje zaprezentowany w Japonii kolejny model konsoli, tym razem SCPH-5000 z obniżoną do 19,800 jenów ceną.

Sierpień 1996

– dystrybucja konsol PlayStation w poszczególnych regionach kształtuje się na następującym poziomie:

  • Japonia – 3,5 miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 2,1 miliona egzemplarzy
  • Europa  – 1,6 miliona egzemplarzy

Wrzesień 1996

– PlayStation obchodzi swoje pierwsze urodziny osiągając w Ameryce Północnej sprzedaż na poziomie ponad 2 milionów egzemplarzy konsol i ponad 9 milionów egzemplarzy gier.

– 9 września Naughty Dog wydaje w Ameryce pierwszą część przygód Crasha Bandicoot, która pojawia się w Europie 2 listopada tego samego roku.

CrashBandicootLogo

Październik 1996

– dystrybucja PlayStation osiąga pułap 9 milionów egzemplarzy:

  •  Japonia – 4 miliony egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 2,8 miliona egzemplarzy
  • Europa – 2,2 miliona egzemplarzy

Listopad 1996

– 14 listopada ma miejsce premiera pierwszej części gry Tomb Raider, która do Europy trafia 22 listopada tego samego roku.

– 15 listopada w Japonii pojawia się kolejny model PlayStation o oznaczeniu SCPH-5500.

Grudzień 1996

– konsola PlayStation debiutuje w Hong Kongu, Singapurze, Tajlandii oraz Malezji.

rok1997_baner

Styczeń 1997

– 2 stycznia następuje przekształcenie SCEA w Sony Computer Entertainment America Inc. jako pełnoprawnej filii Sony Computer Entertainment Inc.

– europejski oddział Sony Computer Entertainment ogłasza start platynowej edycji największych hitów z PlayStation, które mają być sprzedawane w niższej cenie wynoszącej 19,99 funtów w Wielkiej Brytanii, 149 franków we Francji i 49,95 marek w Niemczech.

– 31 stycznia Squaresoft wydaje Final Fantasy VII w Japonii, które w przeciągu trzech dni sprzedaje się w blisko 2,5 milionowym nakładzie.

Final_Fantasy_VII_Logo

Luty 1997

– 14 lutego dystrybucja PlayStation osiąga pułap 12 milionów egzemplarzy:

  • Japonia – 5,6 miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 3,8 miliona egzemplarzy
  • Europa – 2,6 miliona egzemplarzy

– Sony Computer Entertainment Europe ogłasza odnowienie długoterminowego i strategicznego przymierza z Namco w Europie.

– ma miejsce premiera W Europie specjalnej wersji PlayStation przy pomocy której można tworzyć samodzielnie gry na konsolę, która zyskuję nazwę „Net Yaroze”.

net20yaroze10Marzec 1997

– 1 marca następuje kolejna obniżka ceny konsoli przez SCEE w Europie, tym razem ze 199£ na 129£ w Wielkiej Brytanii, z 1490 na 990 franków we Francji oraz z 399 na 299 marek w Niemczech

– 3 marca także i w Ameryce Północnej cena konsoli spada ze 199$ do 149$, w tym samym czasie premierowe gry sprzedawane są w cenie 49,99$, a ich reedycje w serii Greatest Hits (odpowiednik europejskiego Platinum) w cenie 24,99$.

– na koniec marca dystrybucja PlayStation osiąga pułap 13,5 miliona egzemplarzy:

  • Japonia – 6,5 miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 4 miliony egzemplarzy
  • Europa – 3 miliony egzemplarzy

– SCEI ogłasza wypuszczenie specjalnego modelu PlayStation o oznaczeniu SCPH-5903 na rynek azjatycki pozwalającego na odtwarzanie filmów w formacie Video CD.

Kwiecień 1997

– 1 kwietnia następuje przekształcenie SCEE w Sony Computer Entertainment Europe Limited jako pełnoprawnej filii Sony Computer Entertainment Inc.

– 25 kwietnia w Japonii debiutuje Analog Controller o oznaczeniu SCPH-1150, a więc pad Dual Analog, który w wersji japońskiej posiada dwa analogi, jeden silniczek odpowiadający za wibracje oraz trzy tryby pracy – cyfrowy, analogowy oraz specjalny analog joystick mode.

Maj 1997

– na koniec maja dystrybucja PlayStation osiąga pułap 16 milionów egzemplarzy:

  • Japonia – 7,5 miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 4,8 miliona egzemplarzy
  • Europa – 3,7 miliona egzemplarzy

– miesięczna produkcja PlayStation na świecie wzrasta do 1,5 miliona sztuk konsol.

– PlayStation dołącza do głównych sponsorów Ligi Mistrzów

Czerwiec 1997

– SCEE ogłasza europejską premierę kontrolera Analog Controller / Dual Analog o oznaczeniu SCPH-1180, który w porównaniu do japońskiej wersji pozbawiony jest wibracji.

– PlayStation staje się oficjalnym partnerem zespołu Formuły 1 Prost Grand Prix.

– 11 czerwca pojawia się informacja o sprzedaży 114 milionów gier na PlayStation na całym świecie.

Lipiec 1997

– Sony przejmuje studio Millennium’s Games Development Teams, które zmienia swoją nazwę na Sony Computer Entertainment Cambridge. Pierwszą grą studia będzie Medievil.

Sierpień 1997

– SCEE ogłasza, że Tomb Raider z Larą Croft w roli głównej będzie wraz z kolejnymi częściami tytułem ekskluzywnym na konsolę PlayStation.

– w Europie pojawia się ekskluzywny dla tego regionu model konsoli PlayStation o oznaczeniu SCPH-5552 wzbogacony o dwa kontrolery oraz kartę pamięci i sprzedawany w cenie 129£

– 7 września Final Fantasy VII debiutuje na rynku amerykańskim i pierwszego dnia sprzedaje się w ponad 300 tysięcznym nakładzie. Do Europy gra trafia 22 listopada 1997 roku i do końca roku sprzedaje się w liczbie ponad pół miliona egzemplarzy.

Wrzesień 1997

– 1 września powstaje Sony Computer Entertainment Hong Kong Limited.

Listopad 1997

– 13 listopada w Japonii pojawia się kolejny model konsoli, tym razem SCPH-7000 wyposażony w nowy kontroler Dual Shock o oznaczeniu SCPH-1200 i sprzedawany w cenie 18 000 jenów.

– 20 listopada w Japonii debiutuje Dual Shock jako osobny kontroler, który jest sprzedawany w cenie 3300 jenów.

800px-PSX-DualShock– Sony wygrywa nagrodę Golden Joystick Award dla najlepszego wydawcy gier.

Grudzień 1997

– 2 grudnia SCEI ogłasza informację o sprzedaż 10 milionów egzemplarzy konsol w Japonii oraz Ameryce. Z tej okazji ukazuje się specjalna edycja PlayStation w kolorze „Midnight Blue”, którą można wygrać w różnych konkursach organizowanych z tej okazji. Nakład konsoli jest bardzo ograniczony i wynosi zaledwie 100 sztuk na region. Ponadto SCE wydaje okolicznościowe pady w liczbie 1000 sztuk na region oraz memorki w liczbie 10 000 sztuk.

– 6 grudnia Final Fantasy VII sprzedaje się w ponad milionowym nakładzie w Ameryce stając się najszybciej sprzedającą się grą na tamtym rynku.

– 23 grudnia w Japonii ma miejsce premiera pierwszej części gry Gran Turismo, która szybko podbija serca graczy stając się najlepiej sprzedającą grą na pierwsze PlayStation, która na całym świecie znalazła nabywców w liczbie blisko 11 milionów osób.

 

rok1998_baner

Styczeń 1998

– Sony Computer Entertainment podsumowuje łączną sprzedaż konsol i gier w minionych latach.  Liczba dostarczonych do  sklepów konsol na dzień 31 grudnia 1997 osiąga pułap ponad 28 milionów.

  • Japonia – 10,05 miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 10,35 miliona egzemplarzy
  • Europa – 7,8 miliona egzemplarzy

Jeżeli chodzi o gry to te rozchodzą się w 200 milionowym nakładzie na całym świecie:

  • Japonia – 90 milionów gier
  • Ameryka Północna – 60 milionów gier
  • Europa – 50 milionów gier

Łączna liczba gier wydanych na PlayStation na ten okres w poszczególnych regionach wynosi:

  • Japonia – 1150
  • Ameryka Północna – 380
  • Europa – 400

– Sony Computer Entertainment Europe uruchamia stronę internetową playstation-europe.com

Luty 1998

– Sony zapowiada pojawienie się pod koniec roku karty pamięci z własnym wyświetlaczem i procesorem przypominającej PDA (Personal Digital Assistant), która następnie zyskuje nazwę PocketStation.

– 26 lutego w sklepach w Japonii pojawiają się karty pamięci w kilku różnych wariantach kolorystycznych, sprzedawane w cenie 1800 jenów.

Marzec 1998

– 19 marca w sklepach w Japonii pojawiają się Dual Shock’i w kilku różnych wariantach kolorystycznych, sprzedawane w cenie 3300 jenów.

– 26 marca do sklepów w Japonii trafia ponad milion egzemplarzy gry Tekken 3, które tego dnia debiutuje na tamtym rynku.

Tekken_3

– podobno jedno na dziesięć gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych posiada już konsolę PlayStation.

Maj 1998

– SCEE wydaje w Europie nowy model konsoli SCPH-7002 w zestawie z kontrolerem Dual Shock.

Czerwiec 1998

– 14 czerwca SCEA wprowadza do sklepów nowy model konsoli SCPH-7001 w zestawie z kontrolerem Dual Shock.

– w Europie sprzedaje się 10 milionowy egzemplarz konsoli PlayStation, z tej okazji wzorem innych regionów, europejski oddział SCEE organizuje różnego rodzaju konkursy w których można wygrać limitowaną edycję konsoli w kolorze „Midnight Blue”.

Sierpień 1998

– na koniec miesiąca dystrybucja konsol PlayStation osiąga pułap 40 milionów sztuk:

  • Japonia – 13 milionów egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 14,3 miliona egzemplarzy
  • Europa – 12,7  miliona egzemplarzy

– europejski oddział Sony Computer Entertainment ogłasza stosunkowo dużą obniżkę cen konsol i akcesoriów. Cena konsoli z Dual Shock w Wielkiej Brytanii spada do 99 funtów ze 129 funtów, we Francji z 990 franków do 790 franków, w Niemczech z 299 marek do 249 marek.

– 30 sierpnia również amerykański oddział Sony Computer Entertainment obniża cenę konsoli w USA do 129 dolarów.

Wrzesień 1998

– 1 września również amerykański oddział Sony Computer Entertainment obniża cenę konsoli ze 149 do 129 dolarów.

– 3 września Konami wydaje w Japonii grę Metal Gear Solid, która do Ameryki trafia 21 października, a do Europy 26 lutego 1999 roku.

– obchody trzeciej rocznicy pojawienia się konsoli PlayStation w Ameryce Północnej i w Europie.

Październik 1998

– Sony ogłasza plan wypuszczenia 23 grudnia PocketStation w dwóch wariantach kolorystycznych białym i kryształowym.

rok1999_baner

Styczeń 1999

– Sony Computer Entertainment podsumowuje łączną sprzedaż konsol i gier w minionych latach.  Liczba dostarczonych do sklepów konsol na dzień 31 grudnia 1998 osiąga pułap ponad 50 milionów.

  • Japonia – 14,71 miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 19,48 miliona egzemplarzy
  • Europa – 16,51 miliona egzemplarzy

Jeżeli chodzi o gry to te rozchodzą się w 389 milionowym nakładzie na całym świecie:

  • Japonia – 155 milionów gier
  •  Ameryka Północna – 131 milionów gier
  • Europa – 103 milionów gier

Łączna liczba gier wydanych na PlayStation na ten okres w poszczególnych regionach wynosi:

  • Japonia – 1822
  • Ameryka Północna – 594
  • Europa – 574

– 23 stycznia w Japonii debiutuje PocketStation SCPH-4000 sprzedawane w cenie 3000 jenów. Tego samego dnia SCEI ogłasza pojawienie się nowego modelu konsoli PlayStation SCPH-7500, którego cena wraz z modelem SCPH-7000 zostaje obniżona z 18 000 do 15 000 jenów.

sony-pocketstation-630x326Marzec 1999

– SCEI ogłasza zmiany na stanowisku kierowniczym. Teruhisa Tokunaka oficjalnie zostaje zastąpiony przez Kena Kutaragiego z dniem 1 kwietnia 1999.

– Sony Computer Entertainment ogłasza prace nad projektem następcy pierwszego PlayStation.

– opublikowany zostaje coroczny raport SCE z którego m.in. dowiadujemy się że w ostatnich trzech miesiącach 1998 firma zwiększyła miesięczną produkcję konsol do pułapu 2,5 miliona egzemplarzy.

Kwiecień 1999

– Sony Computer Entertainment ogłasza wyniki dystrybucji konsol i gier na koniec ubiegłego miesiąca i tak na dzień 31 marca do sklepów trafiło blisko 55 milionów egzemplarzy konsol:

  • Japonia – 15,26 miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 20,62 miliona egzemplarzy
  • Europa  – 18,54 miliona egzemplarzy

Jeżeli chodzi o gry to te rozchodzą się w 430 milionowym nakładzie na całym świecie:

  • Japonia – 171 milionów gier
  • Ameryka Północna – 146 milionów gier
  • Europa – 113 milionów gier

Łączna liczba gier wydanych na PlayStation na ten okres w poszczególnych regionach wynosi:

  • Japonia – 2006
  • Ameryka Północna – 635
  • Europa – 623

Czerwiec 1999

– 16 czerwca w Stanach Zjednoczonych zostaje otwarty pierwsze w całości dedykowany marce PlayStation i Sony centrum multimedialne w Metreon Center w San Francisco w Kalifornii.

– SCEI wydaje nowy i ostatni model klastycznego PlayStation SCPH-9000 w którym pozbywa się portu równoległego.

Sierpień 1999

– 23 sierpnia cena konsoli PlayStation w Stanach Zjednoczonych spada ze 129$ do 99$, a w Europie z 99 funtów do 79 funtów.

Grudzień 1999

– 11 grudnia w Japonii debiutuje sequel do Gran Turismo, a więc Gran Turismo 2, który 23 grudnia pojawia się również w Ameryce, a 28 stycznia w Europie. Gra w sumie sprzedaje się w blisko 9,5 milionowym nakładzie stając się trzecią w kolejności najlepiej sprzedającą się grą na pierwsze PlayStation.

– tylko w listopadzie i grudniu 1999 roku konsola PlayStation sprzedaje się w liczbie 3 milionów sztuk, a w samym grudniu sprzedaje się ponad 15 milionów różnych gier.

rok2000_baner

Styczeń 2000

– Sony Computer Entertainment ogłasza wyniki dystrybucji konsol i gier na koniec ubiegłego roku i tak na dzień 31 grudnia do sklepów trafiło blisko 71,82  miliona egzemplarzy konsol:

  • Japonia – 17, 28 miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 26,39 miliona egzemplarzy
  • Europa  – 28,15 miliona egzemplarzy

Jeżeli chodzi o gry to te rozchodzą się w 591 milionowym nakładzie na całym świecie:

  • Japonia – 216 milionów gier
  • Ameryka Północna – 218 milionów gier
  • Europa – 157 milionów gier

Łączna liczba gier wydanych na PlayStation na ten okres w poszczególnych regionach wynosi:

  • Japonia – 2625
  • Ameryka Północna – 778
  • Europa – 798

Luty 2000

– SCEI ogłasza start strony internetowej playstation.com

Marzec 2000

– 4 marca w Japonii debiutuje konsola PlayStation 2.

PS2-Screen-Shot

Czerwiec 2000

– japoński oddział Sony Computer Entertainment ogłasza pojawienie się następcy PlayStation w postaci PS one, która ma zadebiutować w Japonii dokładnie 7 lipca 2000 roku w cenie 15000 jenów.

Lipiec 2000

– 7 lipca zgodnie z zapowiedziami debiutuje konsola PS one SCPH-100 w Japonii w cenie 15000 jenów.

PSone-Console-Set-NoLCD

Sierpień 2000

– w Japonii rozchodzi się póki co 270 000 sztuk PS one.

Wrzesień 2000

– 19 września amerykański oddział Sony Computer Entertainment ogłasza pojawienie się PS one w Ameryce Północnej w cenie 99 dolarów, które w tym samym czasie debiutuje również w Europie w cenie 79 funtów.

Październik 2000

– Sony Computer Entertainment ogłasza wyniki dystrybucji konsol i gier na koniec ubiegłego miesiąca i tak na dzień 30 września do sklepów trafiło blisko 75,92 miliona egzemplarzy konsol:

  • Japonia – 17,93 miliona egzemplarzy (0,53 samo PS one)
  • Ameryka Północna – 28,65 miliona egzemplarzy (0,57 samo PS one)
  • Europa – 29,34 miliona egzemplarzy (0,48 samo PS one)

Jeżeli chodzi o gry to te rozchodzą się w 690 milionowym nakładzie na całym świecie:

  • Japonia – 243 milionów gier
  • Ameryka Północna – 257 milionów gier
  • Europa – 190 milionów gier

Łączna liczba gier wydanych na PlayStation na ten okres w poszczególnych regionach wynosi:

  • Japonia – 2625
  • Ameryka Północna – 778
  • Europa – 798

Listopad 2000

– PS one debiutuje w Hong Kongu, Singapurze, Tajlandii, Malezji i Tajwanie.

rok2001_baner

Styczeń 2001

– Sony Computer Entertainment ogłasza wyniki dystrybucji konsol i gier na koniec ubiegłego roku i tak na dzień 31 grudnia do sklepów trafiło 79,61  miliona egzemplarzy konsol:

  • Japonia – 18,22 miliona egzemplarzy (0,82 samo PS one)
  • Ameryka Północna – 30,30 miliona egzemplarzy (2,22 samo PS one)
  • Europa – 31,09 miliona egzemplarzy  (2,23 samo PS one)

Jeżeli chodzi o gry to te rozchodzą się w 744 milionowym nakładzie na całym świecie:

  • Japonia – 251 milionów gier
  • Ameryka Północna – 283 milionów gier
  • Europa – 210 milionów gier

– SCEI podpisuje porozumienie z sześcioma europejskimi operatorami telefonii komórkowej, które ma doprowadzić do powstania sieci usług internetowych opartych o standard i-mode i uruchamianych przy wykorzystaniu konsoli PS one.

Luty 2001

– Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) oraz Vodafone Multimedia Limited ogłaszają porozumienie na mocy którego ma zostać wypracowana sieć usług opartych o standard i –mode dla posiadaczy telefonów operatora i PS one oraz PlayStation 2.

Marzec 2001

– 29 marca w Japonii debiutuje specjalny kabel umożliwiający podpięcie telefonu komórkowego do PS one i korzystanie z usług internetowych opartych o standard i-mode. Kabel zyskuje oznaczenie SCPH-10180 i jest sprzedawany w cenie 3500 jenów.

Lipiec 2001

– publikowane są kolejne wyniki dystrybucji konsol PlayStation, które na dzień 30 czerwca rozchodzą się w nakładzie 85,44 miliona konsol:

  • Japonia – 18,79  miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 32,90 miliona egzemplarzy
  • Europa  – 33,75 miliona egzemplarzy

Wrzesień 2001

– 12 września następuje obniżka ceny PS one w Japonii do pułapu 9980 jenów.

Październik 2001

– 12 października w Japonii pojawia się pięciocalowy ekran do PS one o oznaczeniu SCPH-130 w cenie 14,800 jenów.

psone_screenListopad 2001

– 22 listopada w Japonii pojawia się specjalna edycja PS one Combo o oznaczeniu SCPH-140 w skład której wchodzi konsola oraz dedykowany dla niej pięciocalowy ekran.

– 28 listopada w Ameryce Północnej debiutuje ekran do PS one o oznaczeniu SCPH-131.

Grudzień 2001

– 7 grudnia SCEE oskarża w sądzie dwie firmy Channel Technology oraz Neo Technologies rozprowadzające chipy do konsoli o naruszenie praw i patentów firmy. Sąd przyznaje rację SCEE  i zakazuje sprzedaży, reklamy i promowania chipów tym firmom.

– powstaje Sony Computer Entertainment Korea Inc. w Seulu.

rok2002_baner

Styczeń 2002

– Sony Computer Entertainment ogłasza wyniki dystrybucji konsol i gier na koniec ubiegłego roku i tak na dzień 31 grudnia do sklepów trafiło 89,29  miliona egzemplarzy konsol:

  • Japonia – 19,07 miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 34,19 miliona egzemplarzy
  • Europa  – 36,03 miliona egzemplarzy

Jeżeli chodzi o gry to te rozchodzą się w 840 milionowym nakładzie na całym świecie:

  • Japonia – 270 milionów gier
  • Ameryka Północna – 317 milionów gier
  • Europa – 253 milionów gier

– europejski oddział Sony Computer Entertainment ogłasza pojawienie się PS one w Indiach.

– 23 stycznia na amerykańskim rynku debiutuje PS one Combo o oznaczeniu SCPH-141.

Marzec 2002

– po raz pierwszy od początku Sony nie wspomina już o PS one w swoim dorocznym raporcie o finansach.

Kwiecień 2002

– 24 kwietnia ekran do PS one o oznaczeniu SCPH-152 debiutuje w Europie.

Maj 2002

– 18 maja obniżona zostaje rekomendowana cena PS one do 89 euro w kontynentalnej Europie oraz 49 funtów w Wielkiej Brytanii. Jest to pierwsza obniżka cen konsoli od dłuższego czasu, która ma za zadanie rozpowszechnić ją w nowych rynkach zbytu takich jak Afryka, Bliski Wschód czy Oceania.

– także w Ameryce cena konsoli PS one zostaje obniżona z 99$ do 49$.

rok2003_baner

Styczeń 2003

– pojawiają się kolejne informacje na temat dystrybucji konsol i gier na koniec ubiegłego roku i tak na dzień 31 grudnia do sklepów trafiło 95,22 miliona egzemplarzy konsol:

  • Japonia – 19,85 miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 37,27 miliona egzemplarzy
  • Europa  – 38,10 miliona egzemplarzy

Jeżeli chodzi o gry to te rozchodzą się w 907 milionowym nakładzie na całym świecie:

  • Japonia – 282 milionów gier
  • Ameryka Północna – 349 milionów gier
  • Europa – 276 milionów gier

rok2004_baner

Styczeń 2004

– pojawiają się kolejne informacje na temat dystrybucji konsol i gier na koniec ubiegłego roku i tak na dzień 31 grudnia do sklepów trafiło 99,22 miliona egzemplarzy konsol:

  • Japonia – 20,51 miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 39,18 miliona egzemplarzy
  • Europa – 39,53 miliona egzemplarzy

Jeżeli chodzi o gry to te rozchodzą się w 945 milionowym nakładzie na całym świecie:

  • Japonia – 285 milionów gier
  • Ameryka Północna – 366 milionów gier
  • Europa – 294 milionów gier

rok2004_baner

Maj 2004

– 18 maja sprzedaż konsol PlayStation na całym świecie przekracza 100 milionów egzemplarzy.

rok2005_baner

Styczeń 2005

– pojawiają się kolejne informacje na temat dystrybucji konsol i gier na koniec ubiegłego roku i tak na dzień 31 grudnia do sklepów trafiło 101,73 miliona egzemplarzy konsol:

  • Japonia – 21,13 miliona egzemplarzy
  • Ameryka Północna – 40,78 miliona egzemplarzy
  • Europa  – 39,82 miliona egzemplarzy

Jeżeli chodzi o gry to te rozchodzą się w 958 milionowym nakładzie na całym świecie:

  • Japonia – 285 milionów gier
  • Ameryka Północna – 371 milionów gier
  • Europa – 302 milionów gier

rok2006_baner

Marzec 2006

– 23 marca to prawdopodobnie oficjalna data zakończenia produkcji konsol PlayStation na świecie.

Grudzień 2006

– tego okresu dotyczą ostatnie wyniki dystrybucji konsol PlayStation i gier na całym świecie. Łącznie sprzedaje się według oficjalnych źródeł 102,49 miliona egzemplarzy konsol z czego 28,15 miliona to konsole PS one:

  • Japonia – 21,59 miliona egzemplarzy (4,19 samo PS one)
  • Ameryka Północna – 40,78 miliona egzemplarzy (12,70 samo PS one)
  • Europa  – 40,12 miliona egzemplarzy (11,26  samo PS one)

Jeżeli chodzi o gry to te rozchodzą się łącznie w 962 milionowym nakładzie na całym świecie:

  • Japonia – 286 milionów gier
  • Ameryka Północna – 372 milionów gier
  • Europa – 304 milionów gier

W sumie na pierwsze PlayStation w poszczególnych regionach ukazuje się:

  • Japonia – 4944 różnych wydań gier
  • Ameryka Północna – 1335 różnych wydań gier
  • Europa – 1639 różnych wydań gier

 

Zobacz więcej podobnych artykułów
Zobacz więcej tekstów napisanych przez Bodzio
Zobacz więcej z kategorii Fakty, nie mity

3 komentarze

  1. lukasyno

    1 czerwca 2016 o 10:53

    Kawał dobrej roboty:)

    Odpowiedz

  2. classic_gamer

    1 czerwca 2016 o 12:54

    Jak zwykle pierwsza klasa 🙂
    Planujesz może kiedyś ugryźć temat różnych action replayów i game sharków ?

    Odpowiedz

    • Bodzio

      1 czerwca 2016 o 14:49

      Mam w planie. Swego czasu kupiłem nawet dwa jakieś zwykłe żeby obadać ich użyteczność. Przydałby się oryginalny GameShark do testów, ale to już większy zakup. Niemniej kiedyś na pewno je opiszę na Strefie,.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *