„Hear It Now! Play It Later!” – pierwszy krążek na PSX wydany poza Japonią

Wrzesień 1995 roku to data szczególna w historii marki PlayStation. To właśnie wtedy pierwsza konsola Sony zadebiutowała na rynku amerykańskim i europejskim, szybko podbijając serca graczy. Pomogła w tym stosunkowo niska cena startowa konsoli oraz skuteczna kampania promocyjna, która w Stanach Zjednoczonych wystartowała pełną parą już kilka miesięcy przed oficjalną premierą konsoli. Wszystko na dobre rozpoczęło się w maju 1995 roku, kiedy to na pierwszej edycji targów E3 ogłoszono cenę startową konsoli, która miała wynieść 299$, a więc o równe 100$ mniej niż podczas premiery PlayStation w Japonii. W ten sposób Sony już na starcie wysłało mocny sygnał ostrzegawczy firmie Sega, która na tych samych targach nieudolnie próbowała wypromować swoją najnowszą konsolę, a więc Saturna i to w cenie 399$.

Amerykański oddział Sony Computer Entertainment postanowił zainwestować ogromne środki w kampanię promocyjną, mającą na celu przygotowanie rynku do nadejścia PlayStation. Nie poprzestano jedynie na reklamie konsoli w telewizji czy w prasie, ale zdecydowano się również na dużo bardziej ambitne projekty. Jednym z nich było przygotowanie specjalnej niespodzianki dla wszystkich tych osób, które zdecydowały się na przedpremierowy zakup PlayStation. Dla każdej z takich osób, która do sierpnia 1995 roku zamówiła i opłaciła swój egzemplarz PlayStation w sieciach sklepów Funcoland, Sears Electronics, EB Word oraz Babbages, przygotowano specjalną, bonusową płytę o nazwie Hear It Now! Play It Later!, która obecnie stanowi nie lada gratkę dla kolekcjonerów, szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Szczególnej wartości tej płycie dodaje fakt, że pojawiła się ona na rynku zanim do sklepów trafiła sama konsola. Jest to zatem pierwszy oficjalnie wydany poza Japonią nośnik na konsolę PlayStation.

Pewnie niektórzy z Was zastanawiają się po co komuś płyta bez konsoli? Otóż ideę całej akcji promocyjnej najlepiej oddaje sam tytuł nośnika, który moglibyśmy przetłumaczyć jako „Usłysz teraz! Zagraj później!”. Sony postanowiło przygotować tę płytę w taki sposób by można z niej było korzystać jeszcze przed premierą konsoli. Podzielono ją niejako na dwie części. Pierwsza z nich zawiera ścieżki audio, które bez problemów można odtworzyć na dowolnym odtwarzaczu CD. Całość otwiera reklama PlayStation w formacie audio, która zapowiada pojawienie się konsoli we wrześniu, a także szczegółowo przedstawia zalety nowego sprzętu.

Ponadto Sony umieściło na krążku kawałki popularnych wówczas zespołów, które współpracowały z firmą, a mowa o The The, Dag, Mother May 1, Dandelion oraz myślę znany wielu zespół Korn. Nie były to zatem zwykłe zapychacze audio, ale naprawdę solidna porcja dobrej muzyki, którą można przesłuchać i to więcej niż raz.

Łącznie na płycie znajduje się dokładnie dziesięć utworów, przy czym część z nich stanowi jedynie tło muzyczne, dla drugiej części płyty. Aby uzyskać do niej dostęp należało już posiadać samą konsolę. Sony zdecydowało się na umieszczenie na płycie zestawu dem technologicznych, prezentowanych wcześniej głównie deweloperom, które miały pokazać graczom ogromne możliwości PlayStation. Wśród nich znalazły się znane również nam dema Manta oraz Dino, ale również zupełnie inne produkcje. W sumie na płycie znajduje się dokładnie dziewięć różnych dem, które udało mi się zgrać i które możecie podziwiać poniżej:

Balls – przedstawia pojedynczy obiekt w postaci odbijającej się od kantów ekranu kuli, którą możemy dowolnie multiplikować, a następnie w dowolnym momencie zatrzymywać jej ruch.

Diffusion – czyli rozprzestrzeniający się sześcian, zbudowany ze wspominanych wcześniej kul, bądź też w zależności od wyboru gracza kwadratów, którym możemy dowolnie operować.

Rcube – przedstawia zbiór sześcianów formujących romb, które można obracać, zmieniając ich barwę, przybliżając bądź oddalając, a także rozsypując w dowolnym momencie, niszcząc całą konstrukcję.

Mat – to zwariowany, żabo-podobny stwór, który skacze w różnych płaszczyznach po szarym kwadracie. Możemy go dowolnie multiplikować, a także zmieniać płaszczyznę wyświetlanego obrazu.

Oden – to trzy trójwymiarowe obiekty – stożek, sześcian i kula, które można dowolnie obracać i zmieniać nałożoną na nich teksturę.

Movie – przedstawia chyba najpiękniejsze, a na pewno najmilsze dla oka, demo na płycie. Jak sam tytuł wskazuje jest to film, w którym poza patrzeniem i podziwianiem nie możemy nic innego zrobić. Zresztą w tym przypadku akurat lepiej popatrzeć 😉

Texture Movie – przedstawia bohaterkę poprzedniego filmu w zupełnie innej, bardziej okrągłej postaci. Tym razem mamy niewielki wpływ na to co pojawia się na ekranie.

Manta – przedstawia pływającą płaszczkę, znaną wszystkim Europejczykom z płyty Demo One.

Dino – to wczesna wersja chyba najbardziej znanego dema technologicznego związanego z pierwszym PlayStation. Warto obejrzeć, gdyż różni się ono od wersji znanej z Demo One i to znacznie.

Płyta Hear It Now! Play It Later! jest tak skonstruowana, że część z wcześniej wspomnianych utworów audio jest wykorzystana jako muzyczne tło dla dem, które nie oferują swojej własnej ścieżki audio. Widać zatem, że Sony pomyślało o wszystkim przy produkcji tego dysku i choć żadne z powyższych dem nie oferuje tak naprawdę rozgrywki, co trochę kłóci się z tytułem płyty, to i tak z perspektywy czasu możemy się z tego jedynie cieszyć. Dzięki temu zamiast kolejnego, zwykłego dema jakiejś gry, otrzymaliśmy zestaw dem technologicznych, które poza drobnymi wyjątkami nie wypłynęły nigdzie indziej, a co za tym idzie mają sporą wartość historyczną. Niewątpliwie musiały one robić w tamtym czasie niezwykłe wrażenie na graczach.

Co ciekawe historia krążka Hear It Now! Play It Later! nie kończy się wraz z premierą PlayStation 9 września 1995 roku. Sony zdecydowało się bowiem na jego reedycję, w której postanowiono zmienić jeden element. Ponieważ po premierze konsoli tytuł Hear It Now! Play It Later! trochę się zdezaktualizował, to zdecydowano się go zastąpić zupełnie nową nazwą zaczerpniętą z menu płyty. I tak krążek Hear It Now! Play It Later! przemianowano na Developer’s Demo. Płyta trafiła do wszystkich konsol PlayStation sprzedawanych wraz z grą Ridge Racer. Oprócz zmiany nazwy i drobnej korekty opisu nośnika, płyta otrzymała również na kopercie i niej samej własne oznaczenie SCUS oraz PSMR. Cała reszta, a więc zawartość pozostała niezmieniona.

developers_demo_cd_psx

Tak oto prezentuje się i wygląda historia pierwszego krążka na PlayStation, który ukazał się poza Japonią. Możemy powiedzieć, że w przypadku Hear It Now! Play It Later! mamy do czynienia z protoplastą Demo One.

Warto przeczytać również:

Bodzio

Twórca tego przybytku, który po latach tułania się po różnych serwisach postanowił wreszcie stworzyć swoją własną stronę w całości poświęconą pierwszemu PlayStation, w której rozwój ładuje każdą minutę swojego wolnego czasu. Od kilku już ładnych lat zapalony kolekcjoner najróżniejszych konsol, akcesoriów i gier pałający szczególnym uczuciem do wszystkiego co wyszło ze stajni Sony, choć sprzęty konkurencji w postaci Nintendo czy Sega nie są mu obce. Miłośnik klasycznych platformówek i pierwszych części Medal of Honor oraz Pro Evolution Soccer, który nie pogardzi również ciekawymi grami z innych gatunków.

  • 30 października 2016 at 15:25
    Permalink

    Zastanawia mnie, czemu skoro Playstation mogło odtwarzać filmy również poza grami co zostało zaprezentowano w demie, ostatecznie do odtwarzania filmów potrzebna była specjalna wersja konsoli albo zewnętrzne akcesorium.

    Odpowiedz
    • 31 października 2016 at 08:34
      Permalink

      Wiesz tu masz jedynie dwuminutowy filmik, nad którego dopieszczeniem spędzono zapewne mnóstwo czasu. Nie było szans by w ten sposób działać z pełnometrażowymi produkcjami od tego właśnie była przystawka VCD.

      Odpowiedz
  • 31 października 2016 at 07:55
    Permalink

    Brakuje mi nieco takich praktyk w dzisiejszych konsolach 😉 Chociaż dziś wydawanie płytek z demami np preorderowcom nie miałoby sensu 🙂 Jedyną akcją z kartką do rejestracji współcześnie, które kojarzę – było PS3 FAT, kolega wysłał ją i dostał Bonda na Bluray’u.

    Odpowiedz
    • 31 października 2016 at 08:32
      Permalink

      Chyba PS VR miało teraz płytę z demami. PSP FAT też miało swoje demo one ale to starsze dzieje. Ogólnie teraz nie ma sensu pewnie robić takich akcji, bo wystarczy wrzucić jakiś kod z grą w cyfrowej dystrybucji. Koszta mniejsze, a masy nie przywiązują uwagi czy to fizyczny nośnik czy nie, grunt że za darmo 😉

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *